פרשת הסלמונלה במפעל בנוף הגליל, והריקול שהגיע כתוצאה מכך, ממשיכים להשפיע בצורה ניכרת על שטראוס: הקבוצה פרסמה הבוקר (שני) את הדוחות שלה לרבעון השלישי שמראים ירידה של 82.4% ברווחים לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי לבעלי המניות הסתכם ב-35 מיליון שקל בלבד.
בתחזיות קודמות של שטראוס הוערך הנזק כתוצאה מפרשת הסלמונלה ב-190 עד 220 מיליון שקל, שייגרעו מהרווח השנתי הנקי שלה, כעת מדווחת החברה כי הפגיעה ברווח הנקי לשנת 2022 צפויה להגיע לסכומים שנעים בין 310-290 מיליון שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
שטראוס
שטראוס
שטראוס
(צילום: shutterstock)
שטראוס מסיימת את הרבעון השלישי של 2022 עם הכנסות של כ-2.5 מיליארד שקלים, עלייה של 7% לעומת הרבעון הקודם, זאת תודות לפעילות הקפה שלה בברזיל ובמזרח אירופה, שמכירותיו זינקו בלמעלה מ-17%, ולפעילויות אחרות כמו המחלבה והמים, שקוזזו בירידת מכירות של הממתקים והשוקולד, וחברת סברה שפעלה חלקית בגלל סלמונלה שנמצאה במפעלה בארה"ב.

הקבוצה מציינת כי היא מתמודדת עם המשך עליות ניכרות במחירי חומרי הגלם ששוחקות את הרווחיות, אך מסרבת להתייחס האם תעלה מחירים. אירוע הריקול ותוכנית ההתאמות בסברה, שכאמור, גם במפעליה בארה"ב נמצאה סלמונלה, כמו גם עליית מחירי חומרי הגלם, ובראשם החלב הגולמי, הקפה הירוק מחירי האריזות ועלויות השינוע, שחקו ב-9.9% את הרווחיות הגולמית של החברה, שהסתכמה ברבעון בכ-746 מיליון שקלים. הרווח התפעולי ברבעון נשחק אף הוא בשל סיבות אלו והסתכם בכ-111 מיליון שקלים, ירידה של כ-63.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
גיורא בר-דעה, מנכ"ל שטראוס: "הקבוצה מציגה צמיחה במרבית עסקיה למעט בקטגוריית הממתקים בישראל ותחום פעילות מטבלים וממרחים בינלאומי. לצד זאת, ההתמודדות עם האינפלציה ועם עליות ניכרות במחירי חומרי הגלם, כמו גם החזרה ההדרגתית של סברה לשוק ועצירת הפעילות בממתקים, הובילו לשחיקה ברווחיות הקבוצה. שטראוס קפה מסיימת רבעון עם ביצועים חזקים, שטראוס מים בצמיחה מרשימה ופעילות המזון והמשקאות של שטראוס בישראל שומרת על נתחי השוק וממשיכה לגדול יפה. החוסן של הקבוצה מאפשר להמשיך בעקביות ביישום התכנית האסטרטגית שפורסמה במרץ השנה. בימים אלו אעביר את הובלת הקבוצה לשי באב"ד ואסייע לו בכניסתו לתפקיד".
שטראוס ישראל, הנפגעת העיקרית מפרשת הסלמונלה, סיימה את הרבעון עם הכנסות של כ-871 מיליון שקלים, ירידה של כ-10.7% הנובעת בעיקר בשל ירידה של כ-47% במכירות במגזר הממתקים והשוקולד, שהסתכמו ב-143 מיליון שקלים ברבעון.
2 צפייה בגלריה
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל עלית בנוף הגליל
(צילום: שרון צור)
נתחי השוק של החברה בישראל בקטגוריות המחלבה, מזון טרי, מלוחים ויד מרדכי, עלו בתשעת החודשים הראשונים של השנה. מכירות מגזר בריאות ואיכות חיים צמחו ברבעון בכ-3.2% והסתכמו לסך של כ-728 מיליון שקלים, בעיקר בשל צמיחה במכירות מוצרי החלב ותחליפיו. עליית מחירי חומרי הגלם, בעיקר מחיר המטרה של החלב, שחקו את הרווח התפעולי של מגזר זה שהסתכם בכ-66 מיליון שקלים, שיעור הרווחיות התפעולית עמד על כ-9% לעומת 13.6% ברבעון המקביל אשתקד.