שנה בלבד לאחר הפתיחה, קבוצת פוקס בראשות הראל ויזל סגרה את רשת חנויות אופליין (offline) לבגדי יוגה ופנאי מבית אמריקן איגל, מחוסר כדאיות כלכלית. הרשת הפעילה ארבע חנויות: בדיזנגוף סנטר, במתחם ג'י בראשון לציון, באייס מול באילת ובקניון רננים. כתוצאה מהסגירה המהירה, רשמה פוקס בדוחותיה הכספיים לרבעון השלישי שפורסמו היום (א'), הוצאה חד פעמית בסך כ-4.8 מיליון שקל - הפחתת ההשקעה בחנויות. אחרי פרסום הדוחות, מניית פוקס ירדה במסחר בבורסת תל אביב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עוד נודע כי גם RED, הקונספט המשותף לפוקס שנכנסה לראשונה לתחום הסלולר ולחברת הכבלים הוט, למכירת טלפונים סלולריים וציוד נלווה במתכונת של חנויות גדולות ומושקעות, לא הצליח. במקום החנויות יפתחו דוכנים לממכר טלפונים סלולריים כדומת המתחרה דינמיקה, או חנויות קטנות. החנויות שנפתחו באייס מול אילת ובדיזנגוף סנטר נסגרו, החנות בקניון עזריאלי בתל אביב תסגר בקרוב ובמקומן יפתחו כאמור דוכנים או חנויות קטנות בעלות נמוכה משמעותית. בענף הסבירו, כי בניגוד לענף האופנה, בסלולר מה שקובע אצל הצרכן הוא המחיר בלבד ולא חווית הקנייה ועיצוב החנות.
2 צפייה בגלריה
הראל ויזל
הראל ויזל
הראל ויזל
(צילום: דימה טליאנסקי)
מהדוחות הכספיים של קבוצת פוקס לרבעון השלישי עולה כי ההאטה במשק והמלאים שנצברו מצריכים מתן הנחות גדולות ללקוחות, שפוגעות ברווחיות: הרווח הנקי הסתכם בכ-50.3 מיליון שקל בהשוואה לכ-87.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד- ירידה של כ-42%. הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022 הסתכם בכ-173.7 מיליון שקל בהשוואה לרווח נקי בתקופה מקבילה אשתקד בסך של כ-243.7 מיליון שקל - ירידה בשיעור של 30%. הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים בשנת 2019 היה כ-162 מיליון שקל. המלאי של קבוצת פוקס גדל ב-30% ברבעון האחרון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך בפוקס טוענים שמדובר בעיתוי שונה מבחינת החגים. בנוסף יהנו ברבעון הבא מהורדת מחירי התובלה.
הקבוצה רשמה הכנסות שיא לרבעון השלישי - מעל 1.2 מיליארד שקל, גידול של 58.8% בהשוואה לרבעון קודם, אבל בעיקר בעקבות פתיחת שטחי מסחר חדשים.
במכירות לפי מגזרים נרשמו גם ירידות: קיטון של 48% בתחום האופנה בחו"ל, קיטון של 0.5% בתחום האופנה ואופנת הבית בארץ.
מי שלא אכזב זה אופנת הספורט, הקלף המנצח של ויזל - גידול של 19.1%. נתוני מכירות חנויות זהות עלו בהשוואה לאותה התקופה בשנת 2019 במגזר אופנה ואופנת הבית בכ-7.4%, מגזר האווירה והטיפוח בכ-15.2% ובמגזר הספורט בכ-51.7%.
הרשת רשמה שחיקה ברווח הגולמי שהסתכם בכ-57.1% מהמכירות בהשוואה לרבעון מקביל שהסתכם בכ-57.9% מהמכירות. הירידה בשיעור הרווח הגולמי נובעת בעיקר מעלייה בשיעור ההנחות ללקוחות ברשת, בקיזוז עלייה שנבעה מהיחלשות שער הדולר הממוצע.
הרווח התפעולי ברבעון השלישי מהווה כ-8.2% מהמכירות בהשוואה לרווח תפעולי ברבעון מקביל, שהווה כ-11.8% מהמכירות; ובהשוואה לרווח תפעולי ברבעון השלישי בשנת 2019, שהווה 19.3% מהמכירות.
בפוקס מסבירים את הירידה בשיעור הרווח התפעולי בהשוואה לאשתקד, כתוצאה מהפחתת חנויות offline שנסגרו השנה, מעלייה בהוצאות הקמת פעילויות שטרם החלו לפעול לרשת המשקפיים שבדרך Sunglass Hut ופתיחת רשת ג'מבו בישראל, פעילות מנגו ופוקס הום בקנדה ואמריקן איגל באירופה, מהירידה בשיעור הרווח הגולמי וכן ממכירות גבוהות שנרשמו אשתקד בין היתר בשל עיתוי חגי תשרי שחלו ברבעון השלישי.
לדברי ויזל, "אנחנו מסכמים את הרבעון עם מכירות שיא וממשיכים ביישום אסטרטגית הצמיחה שלנו. ב-2023 נפתח את החנות הראשונה בישראל של Sunglass Hut ואת רשת ג'מבו, בחו"ל נשיק חנות ראשונה של אמריקן איגל ובקנדה פוקס הום ומנגו".

צניחה של 77% ברווחי קסטרו

בתוך כך קבוצת קסטרו דיווחה היום על ירידה של 77% ברווחים שהסתכמו ברבעון השלישי של השנה בחמישה מיליון שקל בלבד, לעומת 22 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. סך כל הכנסות הקבוצה הסתכמו ברבעון ב-430 מיליון שקל - עלייה של 1.3%.
2 צפייה בגלריה
חנות קסטרו הסגורה בקניון הראל
חנות קסטרו הסגורה בקניון הראל
חנות קסטרו בקניון הראל
(צילום: שלו שלום)
המכירות בחנויות זהות ירדו ב-4% והפעילות עברה להפסד תפעולי בסך שמונה מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי בסך 21 מיליון שקל ברבעון מקביל. לעומת זאת, במגזר אביזרי האופנה נרשמה עלייה של 10% ובמגזר הקוסמטיקה נרשמה עלייה בסך 17%, אך כאמור הפעילות העיקרית של קסטרו היא באופנה.
מהדוחות עוד עולה כי הוצאות המכירה והשיווק של הקבוצה עלו ב-8% בשל עלייה בשכירות שמגיעה כבר ל-13% מהמחזור, לעומת 11% מהמחזור ברבעון מקביל, ובשכר העבודה שעלה ל-18% ממחזור המכירות, לעומת 16% ברבעון קודם. כמו כן, הועמקו ההנחות ללקוחות, הרווח התפעולי ירד ב-58% ושיעור הרווחיות התפעולית הסתכם ב-4% מהמחזור, לעומת 10% ברבעון מקביל אשתקד. בהתאם, המניה יורדת כעת במסחר בכ-8.5%.