רז שכניק ועוז מועלם מדווחים מקטאר, היום השני
(צילום: עוז מועלם)
שני שחקנים זומנו אל הסגל הגרמני למונדיאל כשהם עם 0 הופעות, שניהם רשמו את הבכורה אתמול (רביעי) במשחק ההכנה מול עומאן. הראשון הוא יוסופה מוקוקו בן ה-17 מבורוסיה דורטמונד, שהפך לצעיר ביותר שלובש את מדי גרמניה מאז אווה זלר האגדי. השני הוא ניקלאס פולקרוג, שבגיל 29 הפך למבוגר ביותר שעורך בכורה בנבחרת מאז 2002. האחרון אפילו כבש בדקה ה-80 את השער היחיד במשחק ומנע מהנבחרת של האנזי פליק פאדיחה גדולה. בניגוד למוקוקו, פולקרוג הוא ממש לא ילד פלא, אלא אחד שפילס ועשה את כל הדרך הקשה מלמטה כדי להגיע אל מצב שהוא בקצפת של הכדורגל העולמי ובסגל של נבחרת גרמניה למונדיאל.
המונדיאל בפתח
החלוץ בן ה-29 החל את הקריירה שלו בנוער של ורדר ברמן וכבר כילד היה חלוץ פורה וכבש פעם 162 שערים בעונה. בגיל 18 החל לשחק בקבוצה השנייה של המועדון וב-2012 גם בקבוצה הראשונה לסירוגין. הוא הושאל לגרויטר פירת ועזב לנירנברג ב-2014. אחרי שתי עונות בנירנברג, פולקרוג עבר להאנובר תמורת 2 מיליון יורו. פולקרוג הצליח לעלות עם האנובר אל הבונדסליגה ופתח את עונת 2017/18 רע כשלא מצא את הרשת בשמונה ההופעות הראשונות שלו בליגה הבכירה. בינואר 2018 הגיע שלושער של פולקרוג מול מיינץ והוא סיים את אותה עונה עם לא פחות מ-14 שערי ליגה כשמעליו רק רוברט לבנדובסקי ונילס פטרסן. העונה שלאחר מכן הייתה לא טובה, פולקרוג סבל מפציעה בברך בפעם השלישית בקריירה ונאלץ לעבור ניתוח. הוא רשם רק 14 הופעות בונדסליגה באותה העונה וכבש פעמיים.
3 צפייה בגלריה
ניקלאס פולקרוג שחקן נבחרת גרמניה
ניקלאס פולקרוג שחקן נבחרת גרמניה
ניקלאס פולקרוג שחקן נבחרת גרמניה
(צילום: גטי אימג'ס)
3 צפייה בגלריה
ניקלאס פולקרוג שחקן נבחרת גרמניה
ניקלאס פולקרוג שחקן נבחרת גרמניה
שער ניצחון בבכורה בנבחרת, רגע לפני המונדיאל
(צילום: רויטרס)
באפריל 2019 ורדר ברמן הודיעה על רכישתו של פולקרוג שחזר הביתה אחרי שש שנים. לפי הדיווחים, זה קרה תמורת סכום של בין שישה לשבעה מיליון אירו. בעונה הראשונה הוא כבש 4 שערים ב-8 הופעות בלבד בבונדסליגה ובעונה לאחר מכן היה שותף לירידה עם 6 שערים. אבל בליגת המשנה פולקרוג חגג והפיק מספרים מדהימים כשהוא מוביל את הקבוצה בחזרה אל הבונדסליגה עם 19 שערים ו-8 בישולים. את העונה הנוכחית הוא פתח כהמשך ישיר לקודמת כשהוא כובש 10 שערים ומוסיף עוד 2 בישולים ב-14 הופעות בליגה. זה (יחד עם הפציעה של טימו ורנר) גם סידר לו את הזימון לסגל של האנזי פליק ולנו את הסרטון בו הוא וחבריו לקבוצה צופים בהכרזה על הזימונים וחוגגים אחרי זימונו.
סימן ההיכר של פולקרוג הוא החיוך שלו, ולאו דווקא כי הוא יפה במיוחד. כשחלוץ ורדר ברמן מחייך נחשפות השיניים שלו, ובעיקר המחסור בשיניים שלו. כילד פולקרוג הרכיב גשר בשיניים, אבל לא השלים את הטיפול. "הרווח בין השיניים גדל כדי שיהיה מקום להשתלה, אבל כשהרווח היה גדול מספיק כבר הייתי כדורגלן מקצוען", הוא סיפר בריאיון ל"בילד".
פולקרוג עשה מהחיסרון יתרון ונהנה מסימן ההיכר שלו. חברו לשעבר בברמן מרקו ארנאוטוביץ' הדביק לו את הכינוי "רווח" (Lücke) ומאז כולם קוראים לו כך. "האנשים ראו את זה בצורה חיובית", הוא מספר, "הכרתי את אשתי כך, כך היא למדה להכיר אותי".
פולקרוג מגיע ממשפחה של כדורגל. אביו אנדראס שיחק במועדון קטן בהאנובר, הסבא גרד שיחק עונה אחת בליגת המשנה במדי ארמיניה האנובר ב-1978/9, אחותו אנה לנה משחקת בהאנובר 96. המשותף לכל בני המשפחה זה משחק הראש, כך טוען ניקלאס.
שיניים זה משהו שרודף אחרי ניקלאס מאז ומתמיד ופעם אחת כששיחק בנוער של ברמן הייתה תקרית עם שן. זה קרה כששן של חבר לקבוצה נתקעה במצח של פולקרוג במהלך אימון והוא פונה לבית החולים. "זה היה משוגע", סיפר אחרי כמה שנים החלוץ, "זה היה מסוכן מאוד בגלל שהייתה סכנה של זיהום. שנינו היינו צריכים להתפנות לבית החולים, אבל למרבה המזל הכול היה בסדר לאחר מכן".
פולקרוג הוא מסוג הגיבורים האלה שגרמניה אוהבת לאהוב ובכלל כל אוהד ספורט אוהב. אחד כזה שעבר את כל הדרך הקשה ובתוך חצי עונה הפך משחקן בליגת המשנה לשחקן בסגל אחת הנבחרות הטובות בעולם למונדיאל. אחד כזה שנראה הרבה יותר דומה לכל אחד מאיתנו מאשר לאיזה כוכב כדורגל מיליונר. הוא בחור ושחקן אמוציונלי מאוד, תמיד משחק מהלב ולפעמים גם מגיב בצורה לא ראויה. היה לו בין היתר עימות עם קשר העבר קלמנס פריץ, שהיום נושא בתפקיד בברמן, בחדר ההלבשה אחרי הפסד 3:0 לדרמשטאדט בבונדסליגה השנייה. זה נגמר בהשעיה משלושה אימונים. באותה עונה גם היה לו עימות עם החלוץ השני של הקבוצה מרווין דוקש. "לפעמים אני פותח את הפה שלי ברגע הלא נכון", הודה פולקרוג שנקנס ב-15 אלף אירו אחרי שחגג עם האוהדים את העלייה בעונה שעברה כשהוא ביציע מחזיק באבוקה.
3 צפייה בגלריה
ניקלאס פולקרוג שחקן נבחרת הנוער של גרמניה עם אנטוניו רודיגר
ניקלאס פולקרוג שחקן נבחרת הנוער של גרמניה עם אנטוניו רודיגר
פעם שיתפו פעולה בנוער, עכשיו ישחק ביחד בבוגרים. פולקרוג עם אנטוניו רודיגר
(צילום: גטי אימג'ס)
הזימון שלו הגיע אחרי חודשים בהם התקשורת דחפה את הזימון הזה, חצי בצחוק, אבל גם חצי ברצינות, עד שגם הצוחקים הבינו שהגיע הזמן להיות רציניים. "אם אתם מסתכלים על הכושר הנוכחי, אני חושב שהוא צריך להיות מועמד לנבחרת", אמר טוני קרוס בפודקאסט שלו בתחילת אוקטובר, "אני יודע שהאנזי (פליק) מכיר היטב כל שחקן גרמני. הוא גם יודע כמובן איזה שחקנים כבר יש לו ואילו שחקנים חסרים לו. כרגע אין בסגל של גרמניה שחקן בסגנון של פולקרוג. כמעט תמיד היה לנו מישהו כמוהו, היה את מירו (קלוזה), מריו גומז ואחרים. אני חושב שהוא מסוג השחקנים שיכולים לעזור מאוד במצבים מסוימים. לכן אני משוכנע שהאנזי חושב על זה". בהחלט חשב.
במסיבת העיתונאים הראשונה לקראת המונדיאל התייחס דיבר פולקרוג על מה שעבר עליו בימים האחרונים ואמר: "ביום של הזימון הטלפון שלי השתולל. קיבלתי המון הודעות מאנשים שהיו חלק מהמסע שלי. כל כך התרגשתי שכולם חשבו עליי. לא היה לי הרבה זמן לחשוב עד עכשיו. כולם בנבחרת קיבלו אותי יפה ואני מאושר להיות חלק מזה ורוצה להצליח עם החברים שלי".
על התפקיד שלו בנבחרת אמר פולקרוג: "בטורנירים גדולים הדברים לפעמים מתפתחים בצורה בה אף אחד לא דמיין ואני עדיין לא יודע מה יהיה התפקיד שלי. תמיד צריך שחקן שמוכן ב-100% בכל שנייה, לא משנה אם הוא משחק או לא. אנסה להיות מוכן בכל רגע כדי לעזור לקבוצה, גם אם אכנס למעט זמן. כחלוץ יש לך הרבה אפשרויות גם אם אתה לא פותח בהרכב. כמחליף אתה יכול להביא סגנון אחר של משחק. אני מנסה להכין את עצמי הכי טוב שאפשר".
ואכן, זו לא קלישאה. בטורניר כמו מונדיאל הרבה דברים מוזרים יכולים לקרות. גיבורים לא צפויים עשויים להיוולד ושחקנים שלא דמיינתם בכלל שיהיו בסגל יכולים לעמוד בפני מצב בו הם מכריעים את הכול. אם פולקרוג יהפוך לגיבור מונדיאל, זה באמת יהיה משהו מיוחד.