Skip to content

"לונג שוט" במעבדה: האם המדיה היא המסר? או אולי המדיה היא המוסר?

"לונג שוט" עבודת מיצב הוידיאו של יוסי בלוך שאצרה רעות ברנע במעבדה, בוחנת את היחסים בין התקשורת למציאות, ואת הגבול הדק שבין פשע מתועד לבין ההכשרה שבשתיקה למעשה רצח שנעשה במחשכים ובסימטאות נידחות. ואולי מעשה אליאור עזריה כנייר הלקמוס של החברה שבה אנו חיים.    פתיחה במעבדה יום ה' ה-24.11.22 . 
פחות מדקה זמן קריאה: דקות

יוסי בלוך, במאי ויוצר דוקומנטרי ("איוון האיום" בנטפליקס, 2019; "סיליקון ואלי" 2013), מציג מיצב קולנועי -אמנותי אוטו־רפלקטיבי אודות מקרה אלאור אזריה, כמהלך מחקרי שהתחיל כעבודה על סרט דוקומנטרי. המיצב מפרק תמטית ופיזית את הנרטיבים השונים – הפוליטיים והחדשותיים – ומותיר את הצופה במעמד הבנייה מחודשת. לאחר החוויה, במעין מסלול צפייה מסביב לחלל המעבדה, התובנות של עולם המדיה והקולנוע מתרחבות ומוסיפות דרגות חופש רבות לתפיסתנו את עולם התקשורת.

יוסי בלוך – לונג שוט – סטילס מתוך וידאו 4

בוקר חג הפורים. הכביש העולה לתל רומיידה מתפתל בין בתי מסחר נעולים לבין בתים ממוגנים. העיר מתכוננת לעדלאידע. לפתע, קול של אמבולנסים. על הרצפה ברחוב שוכבות שתי דמויות, לבושות שחורים, ומצידו השני חיילים פצועים על אלונקות. אחד הפצועים על הרצפה, זז ומנסה להרים את ראשו. חיילים ואנשי רפואה עולים ויורדים. אחד מהם מזהיר: "שאף אחד לא יתקרב – הוא ממולכד". ואז, פונה אחד החיילים לקצין שעומד לידו, אומר לו משהו (שאנחנו לא שומעים), דורך את הנשק ויורה באדם שרוע על הרצפה. מתעוררת מהומה קטנה, אבל שום דבר חריג לא קורה. יקחו ארבע שעות עד שיתגלה שהאירוע צולם, הסרטון יתפרסם והמערכת תגלה שהיא צריכה להגן על עצמה.

יוסי בלוך – לונג שוט – סטילס מתוך וידאו 1

"לונג שוט" הוא מיצב וידיאו הבוחן את המדיה התקשורתית שפעלה סביב הפרשה. תקשורת היא כלי. עבור אמנים היא כלי להעברת מסרים. עבור עיתונאים היא כלי להעברת מידע. עבור פוליטיקאים היא כלי לבניית תודעה. כולנו משתמשים באותו מכשיר באופן שונה.

התנגשות הטיטאנים שראינו בתקשורת סביב הפרשה מביאה לשאלה – האם יש משמעות לעובדות או שמא המסר נבחר בהתאם לצרכים כאלה ואחרים? מהי אחריותה של התקשורת ביחס לעובדות? כיצד מעשה פלילי שנעשה על ידי חיילים ולא צולם – דינו שונה ממעשה שצולם? האם הוא מעשה פלילי? בעיני מי? וכיצד התקשורת לגווניה בנתה נרטיבים שונים התומכים בעמדותיה הפוליטיים?

הרעיון למהלך הקולנועי רפלקטיבי החל כתחקיר עבור סרט דוקומנטרי. יוסי בלוך, במאי ויוצר דוקומנטרי מזה שנים ("איוון האיום" בנטפליקס, 2019; "סיליקון ואלי" 2013) שוחח עם המשפחה, עם פוליטיקאים, עיתונאים ופרשנים ואסף חומרים מהתקשורת אודות המקרה. אותם החומרים מהווים את הבסיס למיצב, שמטרתו להעביר את הצופה מסע, דרך מסלול שאליו מתנקזים גורמים שונים – אובייקטיביים וסובייקטיביים. במסגרת המסע אותו עוברים הצופים.ות הם מתוודעים לדעות שונות מכיוונים שונים של המפה הפוליטית, אבל גם ניצבים אל מול חייהם, חיינו – מה שמאפשר להם לבחון אותם ביחס לחיים של אחרים.

מטרת המהלך של יוסי בלוך אינה לקנות את דעת הקהל. אנחנו לא פוליטיקאים, ואין לנו עניין בגריפת קולות לצד מסוים של המתרס. מטרתנו היא לפקוח עיניים, לעורר מחשבה. להעביר את הצופים.ות חוויה ממנה הם ייצאו בצורה שונה מהצורה שבה נכנסו. האם זה יקרה? מדובר בלונג שוט, אבל מה אכפת לנו לנסות.

אודות יוסי בלוך

יוסי בלוך (נ. 1968) הוא במאי ויוצר דוקומנטרי שחי ועובד בתל אביב. בשנת 2019 עלתה לשידור בנטפליקס הסדרה הדוקומנטרית "איוון האיום" (The Devil Next Door) עליה עבד כחמש שנים יחד עם שותפו דניאל סיון. הסדרה מגוללת את סיפורו של ג'ון דמיאניוק, שהובא למשפט ארוך ומסוקר ציבורית בסוף שנות השמונים בישראל, בחשד שהיה איש SS וסייע בהרג של עשרות אלפי יהודים במחנה ההשמדה סוביבור. הסדרה זכתה להצלחה אדירה ברחבי העולם, כולל התייחסויות וביקורות במיטב עיתוני העולם, מה־Wall Street Journal ועד ל־Rolling Stones.
לסדרה קדמו יצירות דוקומנטריות נוספות כמו "סיליקון ואלי" (yes, 2013) ואחרות. בימים אלה עובד בלוך על יצירות דוקומנטריות חדשות.

"לונג שוט", מיצג של יוסי בלוך במעבדה.

"לונג שוט"  יוסי בלוך, אוצרת רעות ברנע, מנחה שרון תובל,  המעבדה, הרצל 119, תל אביב. 

פתיחה יום ה' 24.11.22 בשעה 20:00, נעילה: 17.12.22

פתוח בשישי ושבת בין 11 ל־14 או בתיאום מראש עם רעות ברנע : 052-4004014, או עם יונה קלמן סטז'ר במעבדה (באנגלית): 053-4273066

המעבדה אתר האינטרנט

https://www.sharontoval.com/blog/categories/the-lab

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן