משרד החוץ הישראלי מעריך שבין 20,000-10,000 ישראלים יגיעו למונדיאל בקטאר. בתדרוך לכתבים שנערך בחדר המצב של משרד החוץ נמסר כי בעקבות ההסכם אליו הגיעה ישראל עם קטאר ופיפ"א, יגיעו כבר השבוע לדוחא הנציגים הישראלים שיעניקו סיוע קונסולרי לישראלים. בסך הכול תהיה נוכחות של 11 נציגים ישראלים, מתוכם 6 נציגים קונסולריים. הנציגים הישראלים יישבו במשרדים של סוכנות נסיעות מקומית ויהיו זמינים במספר חירום לכל הישראלים שיגיעו למונדיאל.
המונדיאל בפתח
ראש מערך הדיפלומטיה הציבורית במשרד החוץ, עמנואל נחשון, אמר כי פרויקט "נוכחות הצוות הישראלי בקטאר, הוא אולי הדבר החשוב ביותר שנעשה בחודש הקרוב. מבחינתנו זה פרויקט ענק שבו משרד החוץ נמצא בהובלה גם בניהול המו"מ מול קטאר ופיפ"א וגם הנוכחות בשטח. הנוכחות תהיה מורכבת מצוות שיש בו אנשי מנהלה וצוות קונסולרי שתפקידו לתת מענה לפניות של אזרחים ישראלים שהולכים לצפות במשחקים. אנו מעריכים שמדובר בין אלפים לעשרות אלפי ישראלים. אין לנו נתונים מדויקים כי כל אדם נרשם בנפרד וייתכן שישראלים רבים יירשמו תחת דרכונים זרים. אנו נערכים לתת סיוע לכמות משמעותית של אנשים ונערכים להרבה סוגים של מקרים החל מאיבודי דרכונים וגם חיכוך עם השלטונות עם המקומיים, קטטות וכדומה. יש לנו ניסיון מהמונדיאלים האחרונים. חשוב לנו להודות לממשלת קטאר".
1 צפייה בגלריה
אצטדיון בקטאר
אצטדיון בקטאר
במשרד החוץ גם נערכים אל הטורניר
(צילום: gettyimages)
לדברי נחשון, יהיה מספר טלפון שאליו כל אזרח ישראלי שנמצא במצוקה יוכל להתקשר. "הרעיון לייצר סיטואציה שדומה לחדר מצב במשרד החוץ שממשיך לפעול במקביל", הוסיף. נחשון אמר עוד, כי יש הסכמה על טיסות ישירות שתאפשרנה להגיע ישירות מישראל לקטאר בלי תחנות ביניים. "אנחנו לא יודעים לומר מתי הטיסות יתחילו. הנושא נמצא בבדיקה מקצועית ומסחרית – וצריך לבדוק מול רשות התעופה האזרחית, האם אכן היו פניות בפועל של חברות שמבקשות לקיים טיסות ישירות. משרד החוץ ייצר הפלטפורמה שמאפשרת טיסות ישירות. אבל לא משרד החוץ מייצר טיסות כאלה".
ליאור חייט, ראש מערך ההסברה הלאומית, הודיע כי היום תשיק הממשלה קמפיין פרסומי לקראת יציאת הישראלים למונדיאל, שיבהיר לישראלים כללי עשה ואל תעשה בקטאר וכן ייתן פרטים על דרכי התקשרות עם הצוות הישראלי ומה עושים במקרי חירום. הקמפיין הזה יהיה משולב למשרד החוץ, משרד התרבות והספורט, התאחדות הכדורגל, רשות שדות התעופה ומערך ההסברה הלאומי.
הקמפיין יציג כללי התנהגות לישראלים וידגיש דברים שצריך להימנע מהם כגון צריכת אלכוהול ושימוש בסמים; להקפיד על התנהגות הולמת במרחב הציבורי ולהימנע מאלימות, קטטות. כמו כן יש להקפיד על לבוש נאות ולהתרחק מספסרות כרטיסים וצילומים במקומות אסורים. "אחרי הכול מדובר בכללי התנהגות למדינה מוסלמית שאין לישראל יחסים דיפלומטים איתה ולכן ישראלים צריכים להתנהג בהתאם. זה מה שאנו מצפים מהאזרחים הישראלים. חשוב שתהיה הבנה שכל אחד מהאירועים האלה עלול להסתיים במעצר ובמקרים קיצוניים גם מעצר ארוך כי זה החוק המקומי והיכולת של מדינת ישראל לטפל במקרים כאלה מוגבלת מאוג", הוסיף חייט. עוד אמר חייט כי לא ידוע על איומים על ישראלים שיגיעו למונדיאל. קיימת אזהרת מסע של המל"ל לקטאר, שממליצה להימנע מנסיעות שאינן חיוניות.