לא חוששת מחרם רשתות וצרכנים: חברת תנובה הודיעה היום (ב') על ייקור מוצרי החלב הלא מפוקחים ותחליפי החלב ב-4.7% בממוצע ועד 4.9% במקסימום. ההתייקרות תיכנס לתוקף בשבוע הבא, החל מ-22 בנובמבר. תנובה הודיעה על כך לכל נקודות המכירה: בין היתר מכולות, רשתות שיווק והשוק המוסדי (מסעדות, בתי קפה, מלונות ומשרדים).
יתייקרו: כל הגבינות המלוחות כמו פיראוס, גבינות צהובות במדף בין היתר עמק, גלבוע וגוש חלב, חמאה, גבינות מיוחדות כמו פרומעז, מעדני חלב כגון קרלו, באדי ויולו, משקאות חלב וחלק מהיוגורטים תחת המותגים תנובה ויופלה. בין מוצרי תחליפי החלב שמחירם לקמעונאים ובשוק המוסדי יתעדכן: חלק ממשקאות הסויה, משקאות שיבולת שועל, מוצרי טופו, תחליפי גבינות, תחליפי יוגורטים ומעדנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מעדני תנובה
מעדני תנובה
מעדני תנובה
(צילום: מירב קריסטל)
תנובה מעלה מחירים אחרי מחלבת טרה, שמוצריה הלא מפוקחים לא נמכרים כרגע בשופרסל בגלל התייקרותם. היא מנצלת כך את תקופת הביניים בין חילופי השלטון. אין ממשלה ואין חשש מחרם צרכנים ורשתות כך נראה. תנובה היא חברת המזון הגדולה בישראל והמחלבה ששולטת על מדפי מוצרי החלב. היא נחשבת מונופול במוצרי חלב שמחיריהם מפוקחים על ידי המדינה והתייקרו לאחרונה. היא גם החברה הגדולה ביותר בתחום תחליפי החלב ובגבינת קוטג', שלא מתייקרת.
לפי הודעה ששלחה תנובה לעיתונות, ההתייקרות נובעת "מהעלייה החדה במחיר החלב הגולמי שעלה מאז 2019 בכ-49 אגורות לליטר, שמשמעותן תוספת של כ-400 מיליון שקל בעלויות לתנובה... מדובר בעלייה מידתית, במיוחד לאור הגידול המשמעותי בתשומות ובראשן מחיר החלב הגולמי, שעלה ב-24% מאז שנת 2019". כלומר, החברה טוענת שההתייקרות נובעת ישירות מהתייקרות החלב הגולמי אך החברה לא מורידה מחירים כשהחלב הגולמי מוזל.
רשתות השיווק מחרימות את יוניליוור
(צילום: אסף חן)
נראה שתנובה משתדלת שלא לייקר מוצרי בסיס לא מפוקחים. החברה מסרה כי לא יתייקרו מספר מוצרים, בין היתר: חלב דל לקטוז 2% שומן 1 ליטר, חלב נטול לקטוז 3% שומן 1 ליטר, כד יוגורט תנובה 4% שומן 3 ליטר, יוגורט תנובה טבעי 3% שומן 200 גרם, יוגורט תנובה נטול לקטוז 3% 200 גרם, יוגורט תנובה 5% 200 גרם, יוגורט תנובה 0% 200 גרם, מארז יוגורט תנובה 3% שומן 8*150גרם, מארז יוגורט תנובה 1.5% שומן 8*150 גרם, מארז יוגורט תנובה לבן בדצ 3% 8*150, מארז יוגורט תנובה 1.5% בד"צ 8*150 גרם, משקה סויה תנובה ALTERNATIVE (תכלת) 1 ליטר, קוטג' תנובה גביע 250 גר5% בדצ, קוטג' תנובה גביע 250 גר 9% בדצ, קוטג' עם זיתים 5% 250 גרם, קוטג' עם שום שמיר 5% 250 גרם, קוטג' 1% שומן 250 גרם, קוטג' 3% שומן 250 גרם מהדרין, קוטג' 5% שומן 250 גרם מהדרין, קוטג' 9% שומן 250 גרם מהדרין, קוטג' בקטנה 5% שומן 100 גרם מהדרין וקוטג' בקטנה 9% שומן 100 גרם מהדרין.
עוד נמסר כי: "תנובה לא העלתה את מחירי המוצרים הלא מפוקחים מ-2018, למרות שמאז 2019 עלה מחיר החלב הגולמי כאמור בכ-49 אגורות לליטר, שמשמעותן תוספת של כ-400 מיליון שקל לעלויות הישירות של תנובה. בנוסף, בשנתיים האחרונות, חלה עליה של תשומות רבות בארץ ובעולם: אנרגיה, מים, ארנונה, מחירי הסחורות בהם מחירי פולי הסויה שעלו ב-46%, ומחירי השיבולת שועל עלו ב-43%, חומרי אריזה ועוד. 
"מחיר החלב הגולמי, המהווה רכיב מרכזי בעלות יצור מוצרי החלב (כ-50% מעלות הייצור), נקבע אחת לרבעון על ידי המדינה ועומד נכון ל-1 באוקטובר על מחיר שיא של כ-2.465 שקלים לליטר, לאחר שבשלוש השנים האחרונות עלה מחירו ב-49 אגורות. לאור העליה במחיר החלב הגולמי, והעליה המשמעותית במחירי תשומות נוספות, המליצה ועדת המחירים המשותפת של משרד האוצר ומשרד החקלאות כבר במרץ 2022 לעדכן את מחירי מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 6.49%, כאשר במסגרת ההסכם שנחתם ביוני 2022 ובהסכמת ענף החלב, עלה מחיר מוצרי החלב המפוקחים בספטמבר האחרון בשיעור של 4.9% בלבד.
האם הרשתות יסרבו להעלאת המחירים? שופרסל כבר הודיעה כי "אנחנו לא מאשרים את המחירון החדש של תנובה כפי שלא אישרנו לספקים האחרים". ניתן להניח כי הרשת תיכנס למו"מ עם תנובה בשבוע הקרוב. שופרסל מקדמת מאוד את מוצרי הייבוא של וילי פוד בתחום החלב. החברה השיקה מחדש את היוגורטים שהיא מייבאת במכלים דומים לאלו שנפוצים בישראל ובמחיר נמוך.
תנובה בעיקר ייקרה מוצרי מותרות ולא בסיס. מצד אחד זה אחראי מצידה, מצד שני זה מקל על הרשתות להוציא את המוצרים שהתייקרו מהסניפים. זה יהיה צעד קיצוני כי צרכנים כן מחפשים לעיתים קרובות את מוצרי תנובה כברירת מחדל כשהם מגיעים למדף החלב ותחליפיו. בנוסף, תנובה עשויה לא לספק מוצרים אחרים לרשתות בתור ספקית מזון גדולה והבעלים של מעדנות, סנפרוסט, טירת צבי, מאמא עוף, אדום אדום, ביצי תנובה, דגי תנובה ואוליביה.