הוועדה לבחינת רפורמה בדרכי המאבק באלימות בכדורגל הישראלי הגישה היום (חמישי) את מסקנותיה, חלקן מהפכניות למדי. הדוח שבחן את המצב הקיים בישראל ובאירופה בהתייחס להתפרעויות אוהדים, עליו עבדו בשבועות האחרונים חברי הוועדה פרופ' מיגל דויטש, עו"ד אפרים ברק ופרופ' יאיר גלילי, כולל רעיונות שבמידה ויאושרו על ידי הנהלת ההתאחדות יעניקו לדיינים כלים נרחבים בהתמודדות מול האלימות, כשגולת הכותרת היא המגמה במימוש הפחתת נקודות.
בדוח נותחו ההסדרים המשפטיים בישראל ובשורה ארוכה של מדינות באירופה, כשהוועדה אף הכינה שאלון ש-16 התאחדויות רבות באירופה השיבו עליו. כמו כן, נבחנה הספרות המדעית בתחומים החברתיים והפסיכולוגיים, בהתייחס למניעים לאלימות במגרשים. הוועדה קיבלה נתונים ביחס להתפרעויות ושמעה עמדות של 40 מוזמנים, ממגזרים מקצועיים שונים. לבסוף גם מסרה 35 המלצות בנושא.
5 צפייה בגלריה
האבוקות בדרבי
האבוקות בדרבי
המאבק בהחדרת אמצעים פירוטכניים למגרשים והשימוש בהם "יעלה מדרגה"
(צילום: עוז מועלם)
בתחום האבטחה במגרשי הכדורגל, הוועדה מצאה כי האבטחה כיום באמצעות כוחות אזרחיים אינה משביעת רצון, אולם אין מקום להחליף כוחות אלה בכוחות משטרה. עם זאת, הומלץ כי במשחקים רגישים, כוחות המשטרה, המצויים כיום במעטפת החיצונית במגרשים, יגלו נוכחות מדודה. עקרון האחריות השילוחית נבחן על ידי הוועדה באופן מעמיק לאור תקנוני פיפ"א ואופ"א. הוועדה מצאה כי אין הצדקה עניינית (וגם לא משפטית) לביטול עיקרון זה.
עוד הומלץ כי המאבק בתופעה המסוכנת במיוחד של החדרת אמצעים פירוטכניים למגרשים והשימוש בהם "יעלה מדרגה", תוך החמרה ברמת הענישה בנדון, "הידוק" המניעה של כניסת אמצעים אלה למגרשים והחלת מודל דו-שלבי בלבד לצורך סיומו המוקדם של המשחק על ידי השופט במגרש, דבר שיוביל בין היתר להפסד טכני של אותה קבוצה. כמו כן, תוחמר מאוד הענישה בגין פגיעות פיזיות ומילוליות בשופטי הכדורגל.
5 צפייה בגלריה
מיגל דויטש (במרכז), יו"רהוועדה לבחינת רפורמה בדרכי המאבק באלימות בכדורגל הישראלי
מיגל דויטש (במרכז), יו"רהוועדה לבחינת רפורמה בדרכי המאבק באלימות בכדורגל הישראלי
מיגל דויטש (במרכז), יו"רהוועדה לבחינת רפורמה בדרכי המאבק באלימות בכדורגל הישראלי
(צילום: אורן אהרוני)

עיקרי מסקנות הוועדה

  • תיקבע בחקיקה תקופה מינימלית של שנה או יותר, להרחקת אוהד מתפרע מכל מגרש שבו משחקת הקבוצה האהודה. יש לוודא כי מתקיים מעקב סדור, שיטתי ואמין ביחס למילוי חובת ההתייצבות במשטרה בעת המשחק.
  • השלמה מהירה ככל האפשר של המהלך החקיקתי אשר יאפשר למשטרה להטיל במגרשים קנסות מנהליים על המתפרעים.
  • משרד המשפטים ישקול לייסד הליך מהיר לשיפוט עבירות של התפרעויות במגרשי הכדורגל.
  • תיקבע הוראה בתקנון שלפיה קבוצה לא תמכור כרטיס אלא אם כן הכרטיס הוא על שם הצופה ומוקצה לו מקום ישיבה מסוים, תוטל על הקבוצות חובה משמעתית לפעול באופן סביר על מנת לאתר אוהדים מתפרעים ולהיפרע מהם.
5 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל תל אביב
אוהדי הפועל תל אביב
תוטל על הקבוצות חובה משמעתית לפעול באופן סביר על מנת לאתר אוהדים מתפרעים
(צילום: עוז מועלם)
  • איגוד השופטים ינחה את שופטי הכדורגל להגיב בתקיפות ובאופן חד-משמעי כאשר הוא נתקל בהתנהגות פסולה של מאמנים או בעלי תפקידים המעודדת התפרעויות של קהל. זאת, באמצעות הוצאת כרטיס צהוב או אדום, גם מקרים שבהם אותו אדם "מלהיט" את היצרים ביציעים.
  • גישת "שלושת השלבים", הנוהגת כיום כאשר נשמעות קריאות גזעניות, תיושם גם במקרים של התפרעות חמורה. ההנחיה של איגוד השופטים תקבע כי אם השופט החליט לסיים את המשחק טרם מועדו, אולם כוח המשטרה במגרש הודיע לשופט כי סיומו המוקדם של המשחק עלול לסכן חיי אדם, השופט יציין בדו"ח השיפוט כי הוא הודיע לכוחות המשטרה. תקנון המשמעת יתוקן כך שייקבע כי אם דו"ח השופט יציין את האמור בסעיף 2 לעיל, יש לראות את המשחק כאילו הגיע לסיומו טרם מועדו החוקי ותחולנה התוצאות המשמעתיות החלות על סיום מוקדם של משחק. כאשר נעשה שימוש בפירוטכניקה, על איגוד השופטים להוציא הנחיה להחלה של תפיסת "שני שלבים", במקום שלושה שלבים. השלב הראשון יהיה הורדת השחקנים מכר הדשא למספר דקות, ולאחר החזרה למגרש, אם הדבר אינו מועיל - סיומו המוקדם של המשחק.
5 צפייה בגלריה
אבוקות של אוהדי מכבי ת"א בדרבי
אבוקות של אוהדי מכבי ת"א בדרבי
אשר נעשה שימוש בפירוטכניקה, על איגוד השופטים להוציא הנחיה להחלה של תפיסת "שני שלבים"
(צילום: עוז מועלם)
  • האחריות הישירה של קבוצה מארחת אינה מוחלטת. עם זאת, מוטלת עליה חובת השתדלות מוגברת למנוע פגיעה בשלום הנוכחים. עקרון האחריות השילוחית של קבוצה להתפרעות אוהדיה יותר בתוקפו. ייקבע בתקנון כי נקיטת פעולות על ידי קבוצה, למניעת עבירות ולחשיפתן, תשמש שיקול להקלה בענישה. תתווסף לתקנון המשמעת הוראה המקנה סמכות לערכאה המשמעתית לשלול, במקרים מיוחדים ומטעמים שיירשמו, את האחריות של קבוצה אשר תוכיח כי היא נקטה בכל האמצעים האפשריים למניעת העבירות ולטיפול בהן, באופן קפדני ויוצאדופן, וביצעה את כל הפעולות, לבית הדין לא תהיה סמכות לזכות קבוצה מחמת כך.
  • עבירות של התפרעות חמורה, אשר כוללות את כל סוגי ההתפרעויות שבהן נגרם נזק גוף של ממש לאוהדים, שחקנים או בעלי תפקידים של קבוצה אחרת או שנעשו תוך כוונה ברורה לפגיעה של ממש כאמור; פריצה של קבוצת אוהדים לכר הדשא (מכל סיבה שהיא) ובנוסף - כל אירוע אחר של התפרעות אשר גרם לסיום המשחק טרם מועדו. במקרים אלה, תהיה החמרה בענישה ויוטל עונש חובה של הפחתת שתי נקודות, ללא שיקול דעת שיפוטי כלשהו, כאשר נקודה אחת תופחת בפועל והנקודה השנייה תופחת על תנאי. עבירות של שימוש באמצעים פירו: אם תארע במשחק נתון יותר ממסכת אחת של שימוש באמצעים אלה, ייקבע עונש חובה של הפחתה מיידית של שלוש נקודות, שתיים מהן בפועל ואחת על תנאי (הפחתה זו כוללת את ההפחתה האמורה של נקודה אחת, בגיןהמסכת הראשונה), ללא שיקול דעת שיפוטי כלשהו, בנוסף לסגירת היציע הנדון למשחק אחד, כאמור לעיל.
5 צפייה בגלריה
יציעים ריקים אתמול בסמי עופר
יציעים ריקים אתמול בסמי עופר
יומלץ כי העונש הקבוע בתקנון, בדבר קיום משחקים ללא קהל, יבוטל
(צילום: עוז מועלם)
  • ייקבע בתקנון כי קריאות פוגעניות על רקע מין, דת, גזע, מגדר, נטיה מינית, מוגבלות או השתייכות למוצא לאומי-אתני, תטלנה אחריות משמעתית על הקבוצה: עונש חובה של הפחתת שתי נקודות, ללא שיקול דעת שיפוטי כלשהו, כאשר נקודה אחת תופחת בפועל והנקודה השנייה תופחת על תנאי.
  • מומלץ כי העונש הקבוע בתקנון, בדבר קיום משחקים ללא קהל, יבוטל. השימוש בעונש של הפחתת נקודות יורחב, כגורם מוביל בענישה ויוטל כעונש-חובה בעבירות של התפרעויות אוהדים, פיזיות ומילוליות. ייקבע עונש חדש של מניעת ההעברה של שחקנים (מן הקבוצה אל צד שלישי ולהיפך), לתקופה שתיקבע על ידי בית הדין. העונש הראשון של מניעת העברת שחקנים שיוטל על הקבוצה יהיה לחלון העברות אחד, הסמוך להטלת העונש, וככל שיהיו עוד מעשים של אותה קבוצה שיצדיקו את הטלתו של עונש זה, המניעה של העברת שחקנים תחול בשני חלונות ההעברה שיחולו לאחר מתן העונש. העונש בדבר סגירת יציע או יציעים מסוימים יוותר בעינו; עם זאת, תבוטל ההוראה המחייבת קבוצות לגבות תשלום בגין הקצאת כרטיס ביציע חלופי לאוהד שישב ביציע שנסגר, אלא אם כן מדובר באוהד אשר התפרע באירוע שגרם לסגירת היציע הנדון. תקנון המשמעת יתוקן כך שייקבע כי עונש של משחקי רדיוס יוטל רק במקרים מיוחדים, מטעמים שיירשמו.
  • איסור על מכירת כרטיסים למשחקי חוץ: לסל העונשים תתווסף סנקציה זו, האוסרת על קבוצה למכור (או להקצות ללא תמורה) כרטיסים לאוהדיה במשחקי חוץ.
  • מומלץ כי יתאפשר לבית הדין, במקרים חמורים מאוד של הצטברות כמות משמעותית של עבירות חמורות באותה עונה, להחליט כי קבוצה בליגה מקצוענית תרד בסיום העונה למקום האחרון בפליאוף העליון, ללא תלות בכמות הנקודות שצברה.
  • תתווסף לתקנון הוראה מגבילה אשר תבהיר כי יש מקום להחלת עונשים של הורדת ליגה או הפסקת פעילות, בהקשר להתפרעויות, רק כאשר מדובר בקבוצה אשר היא בגדר "שור מועד" בתחום ההתפרעויות, וההתפרעויות הקשות חוזרות ונשנות, ללא תקנה.
  • הוראה תקנונית מפורשת וקונקרטית תקבע כי כאשר קיים בידי ההתאחדות מידע משכנע על כך שצפויה התפרעות חמורה במשחק העומד להתקיים, ההתאחדות תהיה מוסמכת להורות, בהוראה מינהלית, כי יציע או יציעים מסוימים ייסגרו, כי המשחק יועבר למגרש אחר וכיוצא באלה הוראות.
  • הענישה בתקנון המשמעת בגין פגיעות פיזיות ומילוליות בשופט המשחק תוחמר. בגין מעשה של שחקן או בעל תפקיד הגורם או מיועד לגרום לחבלה של ממש בגופו של שופט יוטל עונש חובה של הרחקה לשלוש שנים; כאשר מדובר בחבלה חמורה, עונש החובה יהיה הרחקה לעשר שנים. כשמדובר בחבלה שלממש, יופחתו לקבוצה שתי נקודות; כאשר מדובר בחבלה חמורה, עונש החובה יהיה הפחתה של שלוש נקודות. בגין העלבה חמורה של שופט המשחק יוטל עונש חובה של הרחקת השחקן או בעל התפקיד, לפי העניין, למשך עשרהמשחקים. האחריות השילוחית של הקבוצה תוביל לעונש חובה של הפחתת נקודה אחת על תנאי, ללא שיקול דעת שיפוטיוללא תחולה של הסייג בדבר נקיטת כל האמצעים האפשריים,
  • נוכח הקשיים שנמצאו ביחס לאפקטיביות הפעולה של כוחות האבטחה האזרחיים, מומלץ כי ההתאחדות תפעל מול הרשויות על מנת לגרום לכך כי אבטחת משחקי כדורגל תוכרז כ"עבודה מועדפת", תוך שכירת חיילים משוחררים מיחידות לוחמות. הוועדה בחנה באופן מקיף את השאלה אם ראוי כי האבטחה ביציעים תיעשה על ידי כוחות משטרה, להבדיל מכוחות אזרחיים. הוועדה מוצאת להמליץ כי אף שאילוצים מצדיקים שהכוח המשטרתי יישאר ככלל במעגל החיצוני בלבד במגרש ולא ייכנס אל גוף היציעים, ראוי כי במשחקים רגישים המשטרה תפגין נוכחות מסוימת (אף אם מצומצמת) גם ביציעיםעצמם, לא רק באופן מוסווה, אלא באופן גלוי ובמדים, דבר המוסיף להרתעה.
  • הוועדה קוראת לרשויות המדינה לקדם בהקדם האפשרי את ההסדרה המשפטית של השימוש בתוכנות זיהוי פנים במצלמות במגרשי הכדורגל וממליצה להתאחדות לפעול כמיטב יכולתה מול הרשויות המתאימות, על מנת לממש נושא זה.
  • ייקבע בתקנון שעצם ההחדרה של אמצעים פירוטכניים למגרש יטיל אחריות משמעתית חמורה על הקבוצה המארחת, כעבירה בפני עצמה, גם אם לא נעשה שימוש כלשהו בפועל באמצעים אלה.
  • מומלץ לשקול כי קבוצות תחוייבנה להתקין רשתות ביציעים שבהם קיימות התפרעויות תכופות. מוצע כי תוקם בנדון ועדה מקצועית שתתגבש בהקדם את מסקנותיה והמלצותיה ביחס לשאלה אם התקנת רשתות טומנת בחובה סיכון בטיחותי כלשהו ואם כן, באיזה אופן ניתן להתגבר עליו.
  • ההתאחדות תפתח כלים, אשר יהיו בהם תמריצים חיוביים למניעת התפרעויות.