המס על המשקאות הממותקים שהוטל בממשלה היוצאת שוב מעורר סערה. בעוד המפלגות החרדיות דורשות לבטלו בממשלה הבאה שתוקם, בכירים במערכת הבריאות מתנגדים לכך. "משרד האוצר פרסם השבוע נתונים שמראים על ירידה של 17% אחוז בצריכה של משקאות הסוכר, זו ירידה מאוד משמעותית שמצילה חיים רבים במדינת ישראל ולכן נהיה מאוד מאוכזבים ומודאגים אם המס אכן יבוטל, הקטיעה של המס תהיה למעשה קטיעה של גפיים". כך אמר אתמול (רביעי) פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, בהתייחס לביטולו הצפוי של המס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פרופ' לוין ציין כי "העמדה של ההסתדרות הרפואית ושל ארגוני התזונה והבריאות בישראל ושל הדרג המקצועי במשרד האוצר, היא כמו העמדה של ארגון הבריאות העולמי והמומחים בעולם, שצריך לצמצם את צריכת המשקאות המתוקים והממותקים, שהם מזיקים במיוחד לבריאות יותר מאשר מוצרי מזון, כי ספיגת הסוכר בגוף שלנו משתייה היא הרבה יותר מהירה ומסוכנת, וצריך לנקוט בשורה של צעדים, שצעד אחד מהם זה המיסוי".
1 צפייה בגלריה
פרופ' חגי לוין
פרופ' חגי לוין
פרופ' חגי לוין
(ynet)
עם זאת, הוא מבהיר כי נעשו טעויות בתהליך. "היה צריך ללוות את זה בהסברה, בקמפיין לאומי, היה צריך להקצות את כל הכסף לטובת קידום בריאות", אמר. "עכשיו אנחנו מציעים לנתניהו, לחברי הכנסת החרדים ולראשי המפלגות, לקחת את כל הכסף הזה ולהקצות אותו למשל לטובת ארוחות חמות לילדים רעבים ועניים, או למשל לטובת הוזלת פירות וירקות או לחם מלא. אם הציבור יראה את התועלת הבריאותית והכלכלית כתוצאה מהמס, אז הוא יתמוך יותר במס כפי שנעשה ב-50 מדינות בעולם שהמס הזה קיים בהן".
ההכנסות מהמס הזה הן בסביבות ה-780 מיליון שקל. חלק מהסכום כן הלך לקידום בריאות ולקמפיין של משרד הבריאות לשתות מים, אבל אולי זה היה טיפה בים. "נתנו סכום זעום מתוך הסכום הגדול והיה צריך את כל הסכום להקצות לטובת תזונה בריאה, היה צריך גם שתהיה נראות. היה גם צריך לעשות צעדים נוספים כמו מה שהמליצה ועדת ההסדרה של תזונה בריאה, היה צריך להגביל את הפרסום והשיווק לילדים. ישראל היא במקום השני בעולם בתמותה מסוכרת, ישראל היא אחת המובילות בעולם בצריכה של משקאות מתוקים והיא אחת המובילות בקטיעת גפיים כתוצאה מהשימוש באותם משקאות וכתוצאה מהסוכרת הגבוהה בישראל".
למה כל הדברים האלה לא קרו? "אנחנו כל הזמן מדברים על הנושא של בריאות בכל מדיניות, אבל המוטיבציה הזו של בריאות בכל מדיניות לא חלחלה מספיק למקבלי ההחלטות בכל הדרגים. מה שקרה הוא שמכל הצעדים שהצענו לקחו רק את המס והדבר הזה יוצר תחושה לא טובה בקרב הציבור שחברות המשקאות עוד יותר הזינו אותו, במיוחד בקרב האוכלוסייה החרדית, כאילו המס הזה מיועד ספציפית לפגוע בהם, דבר שהוא לא נכון".
אתה חושב שמשרד הבריאות היה צריך לדחוף את זה יותר בדיונים? "אגף התזונה במשרד הבריאות הוא מאוד מקצועי ומנסה לקדם את הדברים באמת ובתמים, אין ספק שמשרד הבריאות מיקד את מאמציו בתחום הקורונה וזה פגע ביכולת שלו לעסוק גם בתחומים אחרים ולכן פגע בבריאות של כולם. אנחנו גם רואים את זה בתחום של מניעת טבק שלא התקדם. אני אומר שבמקום לעשות כיפופי ידיים פוליטיים, בואו נחזור לעסוק בבריאות, אני קורא לראשי מפלגות הקואליציה המסתמנת, בואו, תעזבו עכשיו את הבטחות הבחירות, אל תתעסקו בשיקולים פוליטיים ומסחריים, תתעסקו באינטרס של הציבור שבחר בכם, של הציבור כולו, במקום לבטל את המס תקצו את הכסף לתזונה בריאה, לטובת קידום הבריאות, במקום לעשות צעד שהוא רק מס, תעשו שורה של צעדים לקידום התזונה הבריאה במדינת ישראל וכך כולנו נצא נשכרים".
פרופ' לוין הדגיש כי "אנחנו דורשים מראשי המפלגות שלא יעשו מחטף ויבטלו את המס בלי דיון, אלא שיתקיים דיון פומבי, שבו ישמעו את דעות מומחי הבריאות ומומחים מתחומים שונים ויקבלו החלטה מושכלת. ששר האוצר שאני לא יודע מי הוא יהיה, לא יחתום על איזה צו באישון לילה, והופ יבוטל המס. זה יראה טוב אבל זה יעלה בחיי אדם".
בהחלט ראוי להיות על זה דיון. "דיברתי עם חברי כנסת, גם מהליכוד, גם חרדים, וזה לא מקשה אחידה, רבים מהם כן תומכים במס וגם דיברתי עם חולים, כולל חרדים, ורובם תומכים בהמשך קיומו של המס תוך הקצאת הכסף לקידום בריאות, אז ההצגה שחלק מהאנשים עושים כאילו כולם נגד המס זה לא נכון, יש רבים וטובים התומכים בהמשך המס".