מחקר: עונשך קוצר? הסיכוי שתחזור לכלא נמוך יותר

בנתונים שחשף מרכז המחקר של הכנסת, נמצא כי אסירים שריצו את מלוא עונשם חוזרים למאסר לעיתים קרובות יותר • הסיבה: תוכניות השיקום מונעות טוב יותר את חזרתם לפשע • ח"כ סימון דוידסון: "ריצוי מלא של עונש אינו ערובה לכך שהעבריין לא יחזור לסורו"

תוכנית השיקום בכלא עוזרת, צילום אילוסטרציה: יהושע יוסף

שיעור האסירים ששוחררו לאחר ריצוי מלוא עונשם וחוזרים לכלא לאחר שחרורם, הוא גבוה פי שניים משיעור האסירים המשוחררים על תנאי. כך עולה מנתוני מחקר שערך שירות בתי הסוהר ונמסרו לענף המחקר והמידע של הכנסת, לבקשת ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד).

לפי הנתונים, שיעור המשוחררים בתום מאסר מלא אשר חוזרים לכלא בתוך חמש שנים, עומד על כ-39% - כמעט כפול משיעור המשוחררים על תנאי שחוזרים לכלא בתוך חמש שנים, העומד על כ-21%. עוד עולה מהנתונים כי כ-23% (348 מתוך 1,512) מאסירי האלימות החמורה ו-28% (1,373 מתוך 4,904) מכלל האסירים ששוחררו בשנת 2016 - שוחררו על תנאי.

המחקר, שנערך בימים אלה בשב"ס וצפוי להתפרסם לקראת סוף השנה, מעלה כי שיעור הרצידיביזם (מוּעָדוּת, אסירים משוחררים שחוזרים לבצע עבירות) בעבירות אלימות הוא 37% בקרב אסירים בגירים ששוחררו מהכלא בשנת 2016 וחזרו לכליאה עד שנת 2021. נתון זה נמוך יחסית למסקנות מחקר קודם, שעסק באסירי עבירות אלימות ששוחררו מהכלא בשנת 2014 וחזרו לכלא עד 2019, אז שיעור הרצידיביזם עמד על 41%.

"מוכרחים לפעול". ח"כ דוידסון, צילום: אורן בן חקון

 

שחרור על תנאי הוא הליך של שחרור אסיר מבית סוהר לפני תום תקופת המאסר שנגזרה עליו. אחת המטרות העיקריות לשחרור היא השגת התנהגות נאותה של האסיר בכלא, בכך שמאפשרים לו שחרור מוקדם אם יתנהג כראוי.

את השחרור על תנאי מוסמכת על פי רוב ועדת השחרורים מבתי הסוהר לתת לאסירים שנמצאו בעיניה ראויים לשחרור ואינם מסכנים את שלום הציבור. בדרך כלל אסירים אלו מציגים בפני ועדת השחרורים תוכנית לאחר שריצו שני שלישים ממאסרם. תוכנית השיקום שאותה עוברים האסירים אשר שוחררו על תנאי כנראה מונעת בצורה מיטיבה את חזרתם לפשע.

מזמין הדו"ח, ח"כ דוידסון, חבר ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת היוצאת, אמר: "ניתן לראות כי 37% מהאסירים שהורשעו באלימות חמורה, חוזרים לכלא בתוך חמש שנים ממועד שחרורם. מדובר בנתון מסוכן שלא ניתן להישאר אדישים אליו. אנחנו כחברה נדרשים למצות את הדין עם העבריינים, אך ריצוי מלא של עונש אינו ערובה לכך שהעבריין לא יחזור לסורו לאחר שחרורו.

"מהדו"ח עולה שדווקא תוכניות שיקומיות שמלוות את האסיר המשוחרר, ובחינה נכונה יותר של תנאי השחרור ושל אופן השחרור - משמעותיות יותר למניעת רצידיביזם. אנו מוכרחים לפעול כדי להוריד את הסטטיסטיקה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר