לאכול בין הטיפות: פנינים קולינריות לימי החורף

יום כיף במחלבות והכנת גבינות בשפלה, ביקור בבית קפה באווירה פריזאית בנתיבות, התענגות על מאפה בשוק בירושלים, קטיף פירות העונה בעמק יזרעאל או פיקניק אורבני בתל אביב • קחו מעיל, הפעילו את הווייז, וליתר ביטחון - אל תשכחו מטרייה

שוק מחנה יהודה, צילום: אתר שוק מחנה יהודה

תאהבו את זה או לא - החורף כבר כאן, וגם אם החורף הישראלי לא תמיד עונה על ההגדרה מבחינת המשקעים והסערות, יש לא מעט מקומות שהקור עושה להם טוב. ברחבי הארץ מסתתרות שפע פנינים קולינריות, שבהחלט יכולות לעשות את העבודה עבור מי שמחפש לצאת לטייל עם משפחתו, ולשלב אטרקציה שווה עם קולינריה איכותית.

בלוגרית האוכל נטע סלונים ("thefoodnett") בחרה עבורנו כמה יעדים טעימים במיוחד מתוך מפת המסעדות שלה, כאלה שיתאימו לימים סוערים יותר, אך גם לכאלה שבהם השמש הפתיעה והגיעה לביקור.

חלק מהיעדים נמצאים בלב הטבע, כך שיצריכו התארגנות בהתאם למזג האוויר הצפוי ולנסיעה הכרוכה בכך, ואחרים הם יעדים אורבניים שיצריכו בסך הכל מציאת חניה.

טבע, נופים ויין במרחק נגיעה

יקב שדות נמצא בשדה יעקב שבעמק יזרעאל, והוא אחד היקבים היפים בארץ. המקום בנוי משני מתחמים מקורים, סגורים ומחוממים, עם חלונות גדולים לנוף מרהיב של כרמי היקב, מאגר מים והרי הכרמל. לרגע תרגישו כאילו קפצתם לטוסקנה.

יקב שדות, צילום: נטע סלונים

מבחינת האירוח, היקב מציע תפריט אוכל שכולל מנות שמתאימות ליין, אבל הרבה מעבר לפלטת גבינות. בין האופציות: קרפצ'יו סלק, סלט קפרזה, פלטת דגים מעושנים ובוראטה (ספיישל).

ניתן להגיע לארוחה קלילה מול הנוף וללוות אותה בכוסות יין או בבקבוקי יין, ועם הארוחה ניתן לשלב גם סיור וטעימות. הסיור מתחיל בכרם וממשיך במרתף הייצור, תוך הסבר מפורט על תהליך הייצור, חדר החביות וחדר הבקבוקים. אורך הסיור כ־50 דקות ומחירו 55 שקלים לאדם (הסיור מקנה הנחה על רכישת יינות ביקב).

מומלץ להזמין מקום מראש בכל ימי הפעילות, במיוחד ביום שישי.

כתובת: המייסדים 5, מושב שדה יעקב ("יקב שדות" בווייז). שעות פעילות: ראשון–חמישי 15:00-10:00, שישי 15:00-8:30.  טלפון: 052-8446228.

מהיקב ניתן להמשיך בנסיעה לא רחוקה (רבע שעה לערך) לאתר הקטיף העצמי "קטופותי" שבמושב בית לחם הגלילית, שכולל שטח של 40 דונמים של גידולים חקלאיים שונים.

הפירות והירקות במשק משתנים בהתאם לעונות השנה, ובחורף תוכלו ליהנות מקטיף תותים וירקות כמו כרובית, סלק, ברוקולי, שומר ועוד. טרם הקטיף, תקבלו את כל הידע והכלים הדרושים מהחקלאים מנהלי המקום על אופי הגידולים השונים וקטיפתם.

עלות הכניסה למתחם ולקטיף היא 50 שקלים לאדם מעל גיל שנתיים ו־40 שקלים לסלסילה משפחתית. לרוב סלסילה אחת מספיקה למשפחה, ואת התכולה שלה לוקחים הביתה.

במהלך החורף, חוץ מהקטיף, יש מבוך לילדים, האכלת עיזים ופעילויות נוספות משתנות. במקום יש גם עמדת שתייה חמה בחינם לבאי המתחם, ועמדת פיתות בטאבון בתשלום נוסף.

כתובת: מושב בית לחם הגלילית ("קטופותי" בווייז).  שעות פעילות: ימים שישי ושבת (ללא תיאום מראש), אמצע השבוע בתיאום מראש בלבד. טלפון: 054-5507480.

להיות גבן ליום אחד

במחלבה שנמצאת במושב טל שחר (בערך חצי שעה מרחובות לכיוון ירושלים) תמצאו גבינות עיזים מצוינות ומטעמים נוספים, וגם אטרקציות ליום כיף עם כל המשפחה. במרכז המבקרים של המחלבה והמשק מוצעים שני בילויים עיקריים: ראשית, תוכלו לבחור בקונספט שמשלב ארוחת טעימות ממוצרי המשק עם סיור מודרך. הסיור מלמד את סיפור הקמת המשק המשפחתי ואת אופן גידול העיזים, ובמהלכו עוברים בדיר, במתקן החליבה ובחדר הייצור של הגבינות. אורך הסיור כ־45 דקות והוא מסתיים בטעימות ממוצרי המשק, כמו גבינות, יוגורטים וזיתים.

אפשרות נוספת היא סדנת הגבינות, שמתחילה בהיכרות עם העיזים והגדיים, כולל האכלה וליטוף בדיר. לאחר מכן ממשיכים לחלל הסדנאות, ותוך כדי הדגמה מכינים גבינה (מחלב עיזים טרי) מאל"ף ועד תי"ו.

עיזה פזיזה,

נוסף על כך, אם מתחשק לכם להיות ברשות עצמכם, תוכלו לבחור בסיור עצמאי בדיר (אפשר לרכוש שקית תערובת ולהאכיל וללטף את העיזים והגדיים), ולשלב ארוחה שמבוססת על גבינות העיזים ושאר מוצרי המעדנייה וחנות הבוטיק כראות עיניכם - לחמי מחמצת, יין, מטבלים, ריבות, זיתים, דבש, שתייה חמה וקרה ומוצרים נוספים, כולם יוצרו על ידי יצרנים ישראלים תושבי מטה יהודה. בין המוצרים המפתיעים שתמצאו (תוצרת המקום) - ריבת חלב עיזים וסבונים אורגניים בתוספת חלב עיזים.

כתובת: מושב טל שחר ("עיזה פזיזה חניה" בווייז). שעות פעילות: ראשון-חמישי 16:00-8:30, שישי 15:00-8:30. טלפון: 052-2589900.

נחל אלכסנדר ועגלת "אחוקפה"

ישראל לא ידועה בימי גשם רבים במיוחד, ובשבתות שבהן קר וסגרירי אבל לא גשום, כאלו שיעשו לכם דווקא חשק לצאת מהבית, ליהנות מהקור ומהאוויר הנקי - טיילת נחל אלכסנדר ועגלת הקפה "אחוקפה" הן אופציה נהדרת לכל המשפחה.

מומלץ לכוון את הווייז ל"חניית גן לאומי נחל אלכסנדר", ולחנות בחניון המוסדר. התחילו מעלייה במדרגות למגדל התצפית (לא ניתן לפספס אותו) וייפרס לנגד עיניכם נוף ירוק, רחב ומרשים, שכולל פרדסים וחלקות חקלאיות, וגם הנחל עצמו.

אחוקפה,

מתחת לתצפית תמצאו מרפסת דק שצמודה לנחל. זהו מקום מושבם העיקרי של הצבים הרכים של נחל אלכסנדר, הזוחלים הגדולים ביותר בארצנו. אמנם בחורף הצבים פחות פעילים, אבל אם תגיעו מצוידים בסבלנות, כנראה תוכלו לצפות בהם שוחים, מציצים מהמים ומתהלכים על גדות הנחל. זו אטרקציה מהנה ומעשירה מאוד לילדים.

מנקודה זו ניתן להתחיל בהליכה רגלית קלילה בטיילת נחל אלכסנדר (נגישה עם מסלול סלול שמתאים גם לעגלות, לבימבות ולאופניים) לכיוון דרום. הטיילת ירוקה ונעימה, ומצידה האחד זורם לו הנחל.

לאחר כ־20 דקות (פחות מ־2 ק"מ הליכה), ובהתאם להכוונת השלטים, תגיעו לעגלת הקפה "אחוקפה". מדובר בעגלת קפה די חדשה, בת פחות משנה, שנמצאת באמצע השדות של כפר חיים.

העגלה מציעה קפה, מאפים, סנדוויצ'ים וטוסטים, ובחורף התפריט כולל גם חליטות תה, שוקו חם, מרקים ועוד. אפשר לתפוס שולחן ולשבת, או רק לקחת משהו להמשך ההליכה.

העגלה פתוחה עם ציליות ושמשיות בימים קרים. בימים גשומים, או כשיש ספק אם העגלה סגורה, ניתן ומומלץ להתעדכן באינסטגרם, בפייסבוק ובנייד שלהם לגבי שעות הפתיחה. בכל מקרה, בעת שהעגלה פתוחה מומלץ להגיע מוקדם כדי ליהנות מהמבחר.

חוץ מהאטרקציות הללו, בהמשך מסלול הטיילת יש מדשאה רחבה לפיקניקים, ובדרך יש פינות שעשועים. יום משפחתי לא בכיף!

"אחוקפה", כתובת: "חניון פארק איטליה מעברות" - החניון הקרוב ביותר לעגלה, כעשר דקות הליכה מערבה על הטיילת. שעות פעילות: שבתות וחגים 17:00-8:30, בימים גשומים כדאי להתעדכן אם העגלה פתוחה בטלפון או ברשתות החברתיות. טלפון: 050-8564237; ווטסאפ: 052-4399316.

קפה ומאפה במוסד הירושלמי וסיור אוכל עצמאי

אם תהיתם איך הופכים בילוי בירושלים מטעים ל"וואו", אז התשובה נמצאת בבית מאפה יהודה. הקונדיטוריה של משפחת גאגו, משפחה צרפתית־תוניסאית שעלתה מפריז (השם הנוסף של המקום הוא Gagou de Paris), קיימת בירושלים כבר משנת 1992.

המקום הוא פנינה צרפתית של ממש, וכשתראו את הוויטרינה הכל יתחבר לכם.

בית מאפה יהודה, צילום: נטע סלונים

יש פה קינוחים יפהפיים שכוללים קלאסיקות צרפתיות כמו פארי ברסט, אקלרים, מילפיי ומקרונים, ולצד אלו - חלקת המאפים שכוללת שלל קרואסונים ענקיים בגודלם, מצופים וממולאים בקרמים שונים כמו פיסטוק, קרמל מלוח וקרם פטיסייר עם תותים טריים. כולם מצוינים ממש, והבצק מוכן על פי החוקים הצרפתיים הקלאסיים. כמו כן, יש אופציות מלוחות למי שלא חובב מתוק על הבוקר.

יש שולחנות ישיבה בחוץ ובפנים, אז בקור הירושלמי כדאי לתפוס שולחן בפנים. החמימות במקום היא לא רק מהמזגן, אלא גם מכל בני המשפחה שמנהלים יחד את המקום באדיבות ובחיוך יום־יום.

לאחר שריפדתם את קיבתכם בקפה ובמאפה של בוקר, וזאת בהנחה שהצלחתם לעמוד בפני שאר הפיתויים שבוויטרינה, תוכלו להמשיך בהליכה קצרה לכיוון שוק מחנה יהודה. השוק מלא הפתעות בכל פינה ושלל דברים לטעום. בין הדוכנים המוכרים בשוק: מאפיית מרציפן, בוריקה, חצ'אפוריה, יהודית בית מאפה ירושלמי, בית הגבינות של באשר, עזורה, המיצים של איש האתרוגים ועוד רבים. חוץ מסיור עצמאי, יש שלל מדריכים וחברות שמוציאים סיורים מודרכים וטעימים ביותר ברחבי השוק.

כתובת: רח' המלך ג'ורג' 14, ירושלים. שעות פעילות: ראשון–חמישי 19:00-8:00; שישי 8:00 עד שעה לפני כניסת השבת. טלפון: 02-6250343.

היי דרומה: יום באווירה פריזאית

קונדיטוריית "ניחוחות חיים" נמצאת בנתיבות, אבל מהווה מוקד עניין ל"פודיז" ולחובבי פחמימות מכל רחבי הארץ. מדובר בקונדיטוריה של השף־קונדיטור חיים דמרי, שמציעה מגוון מוצרים רחב, מקינוחי ויטרינה עם קריצה פריזאית ועד מאפים משובחים, עוגות ולחמים. יש מעט מקומות ישיבה בפנים, וכן אזור חיצוני (לא לפחד מגשם - נתיבות חווה מעט מאוד ימי גשם בשנה), כך שאפשר לשבת לקפה ולמאפה (או מאפים, כי יהיה לכם קשה להסתפק באחד), וכמובן - לקחת איתכם לדרך.

קרואסון הפיסטוק, שהוא להיט שכבש את המדינה כולה, נפלא גם כאן, וממולא בקרם פיסטוק עשיר, אוורירי ולא כבד מדי. לצד הרעיונות המודרניים תמצאו כאן גם מאפה גבינה פשוט למדי, אבל ממכר ביותר. בשישי מומלץ להגיע מוקדם.

פריז סנטר, צילום: נטע סלונים

הביקור באווירה הפריזאית לא מסתיים כאן, כי מ"ניחוחות חיים" אתם יכולים להמשיך ליום שופינג ב"פריז סנטר", מתחם קניות ובילוי בנתיבות שלקח את חוויית הקניות צעד אחד קדימה.

במרכז המתחם ניצב העתק מרשים של מגדל אייפל, גדול מאוד ומלהיב ביותר. כל העיצוב כאן אירופי ומושקע מאוד, ויש מבחר גדול של חנויות ביגוד, הנעלה, איפור, אקססוריז, דברים לבית ועוד.

אם עדיין נשאר לכם מקום בבטן, תוכלו להיכנס לסניף הבוטיק הפריזאי ביותר של רשת "באשר פרומז'רי" וליהנות מפלטת גבינות, ברוסקטות ודליקטסים נוספים תוצרת המקום, לצד כוס יין. וכל זה, אני מזכירה לכם, אל מול נוף של "מגדל אייפל". 

למיטיבי לסת: שדרגו את היום בנתיבות עם סיור קולינרי של עינב לוי, שהקימה את מיזם I Love Netivot. עינב, תושבת נתיבות, מקדמת עסקים קטנים ומצוינים בעיר. במהלך הסיור תוכלו להיחשף גם לקולינריה המפתיעה של העיר, וגם לתרבות ולהיסטוריה המרשימות שלה.

"ניחוחות חיים", כתובת: הגפן 23, נתיבות. שעות פעילות: ראשון–חמישי 20:00-8:00, שישי 14:00-7:00. טלפון: 052-5807444.

"פריז סנטר", כתובת: בעלי המלאכה 203, נתיבות ("פריז סנטר" בווייז). שעות פעילות: ראשון–חמישי 22:00-9:30, שישי 14:30-9:00, שבת 22:00-20:00. 

"באשר" ב"פריז סנטר". שעות פעילות: ראשון–חמישי 21:00-10:00, שישי 14:30-9:00. טלפון: 5906* שלוחה 616.

פיקניק ומפגש עם חיות המשק

משק הלברכט הוא משק משפחתי, חקלאי ואורגני. ב־2013 הקימה המשפחה את "גינת אוכל", שלאורך השנים התפתחה והתעצבה. כיום ניתן לחוות וליהנות ב"משק הלברכט - גינת אוכל" מפעילויות רבות שמתאימות לכל המשפחה, והכל באווירה קסומה ופסטורלית.

הפעילות המרכזית והפופולרית ביותר היא קטיף עונתי עצמי בין ערוגות המשק, ואת תוצרי הקטיף ניתן (ומומלץ) לקחת הביתה. נוסף על כך, ניתן לשדרג את החוויה בסיור פרטי באתר המשק, בשילוב פיקניק זוגי מפנק ועשיר מבוסס תוצרת מקומית (בהזמנה מראש).

משק הלברכט,

תמצאו כאן מגוון אטרקציות לילדים (עיקרן בשבת) כמו האכלת חיות משק, סיור בכוורות דבורים, קטיף פירות הדר וסחיטת מיצים, פעילויות יצירה כמו קישוט כדי חרס, הצגות ועוד. כמו כן, תמצאו כאן חנות לכלי בית, ומשתלה קטנה עם צמחי בית ומגוון סוקולנטים רחב.

כתובת: דרך הבאר, ביתן אהרון ("משק הלברכט גינת אוכל" בווייז). שעות פעילות: ראשון–שבת 15:00-9:00 (מומלץ לבדוק באתר שלהם אילו פעילויות יש לתאם מראש). טלפון: 054-9952210. 

ללכת לאיבוד בין ים המעדנים

כבר מזמן הפך שוק לוינסקי שבתל אביב לאטרקציה של ממש, קולינרית ותרבותית גם יחד. אחד הגורמים הבולטים שהופכים אותו ליעד כל כך חם ומעניין, הוא השילוב בין הישן לחדש. עשרות בתי עסק קטנים ועתיקים של חנויות תבלינים, פיצוחים ומעדניות - ולצידם קולינריה מודרנית לחלוטין, עם מסעדות השפים והשפיות המובילים בישראל. למעשה, יש כאן ממש הכל מהכל.

הזמן הטוב ביותר להגיע לשוק הוא יום שישי בבוקר-צהריים. המקום עמוס, אבל שוקק חיים. עשרות אנשים יושבים ליד השולחנות ועל הספסלים במדרחוב לוינסקי, ונהנים מאוכל טוב ומאווירה מיוחדת.

בין העסקים תמצאו חנויות תבלינים, קפה ופיצוחים, מאפיות, מעדניות עם גבינות, דגים, נקניקים ושלל מוצרים מרחבי הארץ והעולם, חנויות יין, חנויות מאפים, חנויות פרחים ועוד. אפשר לצאת מכאן עם שלל מצוין ואיכותי לקראת האירוח הבא שאתם מתכננים בבית, ואם באתם רק כדי להתפנק - תמצאו כאן מבחר כה גדול, שתתחרטו שבכלל הגעתם. כי איך בתוך כל השפע הזה יודעים מה לבחור ולא מתבלבלים?

תוכלו ליהנות מהגזוז המיוחד של "קפה לוינסקי 41", המהווה מוקד משיכה גם לסלבריטיז מכל העולם, מבורקסים בכל סוג וצורה (באחד מעשרות בתי הבורקס המשובחים והמדוברים שאפשר למצוא כאן), מכריך ג'בטה איטלקית ב"צ'נטרו", מבוקר ניו־יורקי בקפה "סוסייטי" של השף מוטי טיטמן, והרשימה עוד ארוכה.

אם מיציתם את חוויית השוק והעומס, אני ממליצה להמשיך עם המעדנים שאספתם לפיקניק בפארק המסילה, דקות הליכה ספורות מהמדרחוב. זה פארק די חדש בעיר, שחותך אותה ממזרח למערב - מתחיל ברחוב אלנבי ומגיע עד לים. יש בו פינות ישיבה נחמדות על ספסלים או על הדשא, והוא ידידותי גם לילדים - יש בו גינת שעשועים גדולה. ביום סגרירי וקריר, אבל לא גשום, השילוב בין השניים הוא בילוי אידיאלי.

צמוד אל הפארק נמצא בית רומנו שבו שלל בתי אוכל, שתייה ובירות, ובקצה המערבי - מתחם התחנה, שם אפשר ליהנות ממגוון מסעדות וחנויות.

ואם כל אלו לא נמצאים בטווח הנסיעה שלכם, אתם מוזמנים להיכנס למפת המסעדות של THEFOODNETT ודרכה למצוא בין עשרות נקודות עניין את המקום הכי טעים ושהכי רלוונטי לכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר