סירב להסיע במוניתו עיוור עם כלב נחייה - וישלם 13 אלף שקלים

העיוור ביקש לנסוע עם כלבו, אך הנהג צעק "תסתלק" ונסע מהמקום • בביהמ"ש הוא ביקש התחשבות • השופטת: "פגע במתן הזדמנות לאנשים עם מוגבלות"

עיוור עם כלב נחייה (אילוסטרציה), צילום: gettyimages

נהג מונית סירב להסיע אדם עיוור המלווה בכלב נחייה, בטענה שאינו מסיע כלבים, תוך שצעק והשפיל את הנוסע ואת אשתו שליוותה אותו. בעקבות האירוע, הוגש נגדו כתב אישום בעבירה של הגבלת זכותו של אדם עם עיוורון להשתמש בתחבורה הציבורית. בית המשפט הטיל עליו לפצות את המתלונן ב-5,000 שקלים וגזר עליו קנס של 8,000 שקלים.

העיוור, המוכר בשיעור של 100% נכות, היה עם אשתו ברחוב ובשלב מסוים הזמינו מונית חזרה לביתם. עם הגעת המונית הניחה האישה את חפציהם במושב האחורי ופתחה את הדלת הקדמית כדי שבעלה והכלב יוכלו להיכנס, אך הנהג סירב לאפשר זאת וטען כי אינו מסיע כלבים.

נהג המונית ישלם פיצוי (לצילום אין קשר לידיעה), צילום: יהושע יוסף

אף שהאישה הסבירה לו שזהו כלב נחייה ושהחוק מחייב אותו להסיעם, צעק עליה הנהג ודרש "תסתלקו מהמונית". לאחר שהוציאה את חפציהם מהרכב הוא נסע מהמקום וזימן מונית אחרת מתחנת המוניות.

בעקבות זאת הואשם הנהג, על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, בעבירה של הגבלת זכותו של אדם עם עיוורון להשתמש בתחבורה ציבורית.

בדיון בבית משפט השלום בחיפה כפר תחילה הנהג במיוחס לו, אך עוד לפני שלב הראיות הגיעו הצדדים להסדר טיעון שבמסגרתו הודה הנהג בעובדות והורשע על פי הודאתו.

"כעיוור אני מופלה בצורה בוטה בעקבות תופעה של נהגים שמסרבים להעלות כלבי נחייה, דבר הפוגע בביטחוני ובתחושת העצמאות", הדגיש העיוור בעדותו. פרקליטו של הנהג לא הקל ראש בחומרת המעשה, אך ביקש מביהמ"ש להתחשב בכך שהנהג הזמין מונית חלופית למקום, בהודאתו, בעברו הנקי וכן בנסיבותיו האישיות.

בסיכום החלטתה הדגישה השופטת טל תדמור-זמיר כי העבירה שבה הורשע הנהג "פוגעת בעקרון השוויון ובמתן הזדמנות לאנשים עם מוגבלויות לחיות חיים עצמאיים ומלאים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר