הדילמה של האוהדים היהודים: מה עושים עם קיירי אירווינג?

הסערה האנטישמית של כוכב ה-NBA מסרבת לדעוך ומשפיעה גם על הקהילה בברוקלין • מהאוהדים ששוקלים לבטל את המינויים ועד המאוכזבים ביותר שקוראים לעזיבתו • "חלק ממני לא רוצה להיות אוהד של הנטס יותר"

אוהדים יהודים לובשים חולצות עם הכיתוב "הילחמו באנטישמיות", צילום: צילום מסך מיוטיוב

המסר לכוכב הברוקלין נטס קיירי אירווינג היה ברור והגיע מהאוהדים עצמם. קבוצה של אוהדי הקבוצה תפסה את מקומה במשחק בשבוע שעבר בשורה הראשונה, כשחבריה לובשים חולצות ועליהן הכיתוב Fight Antisemitism (הילחמו באנטישמיות). הם קיוו שהכוכב, אשר שיתף בטוויטר קישור לסרטון עם מסרים אנטישמיים, יראה את הכיתוב ויבין את טעותו.

מחוץ לאולם ברקליס סנטר, אוהדים יהודים סיפרו על אכזבתם מסירובו של הכוכב להתנער מהסרטון או מדבריו, אבל הדגישו שהם לא מתכוונים לוותר על קבוצתם האהובה.

אוהדת בעלת מנוי עונתי אשר רצתה להישאר בעילום שם הסבירה שהיא עדיין רוצה ליהנות ממשחק כדורסל. "אני יכולה להתעלם ממה שהוא אומר", אמרה תושבת מנהטן שמחזיקה במנוי שנתי מאז שהקבוצה עברה לניו ג'רזי. "זה קצת לא נעים, מפני שאני יודעת איך הוא מרגיש". חברה שעמד לצידה הוסיף: "חלק ממני לא רוצה להיות אוהד של הנטס יותר".

בשבוע שעבר שיתף אירווינג קישור לסרטון  “Hebrews to Negroes: Wake Up Black America”, שמלא במסרים אנטישמיים ובדיות לפיהן היהודים הם האחראים העיקריים לסחר העבדים הטרנס-אטלנטי. לחשבון הטוויטר של הכדורסלן יש 4.6 מיליון עוקבים.  

גם לאחר שהן הבעלים של הקבוצה, ג'ו צאי, והן הליגה נגד השמצה גינו את הציוץ של אירווינג, כוכב הכדורסל סירב לחזור בו. "אני לא מתכוון לסגת ממה שאני מאמין בו", אמר השחקן, "זה רק יחזק אותי מפני שאני לא לבד. יש סביבי צבא שלם". למחרת הציוץ נמחק.

האוהדת המחזיקה במנוי אמרה שהיא מצפה מהקבוצה להשעות את השחקן בשל מעשיו. "זה מישהו עם הרבה השפעה, והרבה ילדים צעירים מעריצים אותו", אמרה. "הוא לא צריך לפרסם דברים ולומר דברים בצורה שיכולה להשפיע לרעה על אנשים". 

אירווינג. ההתנהגות לא תואמת את הדמות, צילום: איי.פי

לינדסי היים, צעירה אורתודוקסית בת 23 ואוהדת שרופה של הנטס, הייתה מבין אלה שישבו בשורה הראשונה לבושים בחולצה השחורה עם כתובת המחאה. היא סיפרה בראיון כי אירווינג אכן הבחין בהם, וכי היה עימו דיאלוג חיובי, כדבריה. "הוא באמת שם לב אלינו ולמה שאנו מייצגים", אמרה. "הוא אמר משהו כמו 'אנחנו מעריכים אתכם, חברים', והודה לנו".

היא סיפרה שאביה, שגם הוא נכח במשחק אך לא ישב על הפרקט, נתן לה ולאחרים את הרעיון ללבוש את החולצות עם כיתוב המחאה נגד האנטישמיות. "אנחנו רוצים לגרום לאנשים לדבר", אמרה האוהדת. "לא התפרסמו הרבה ידיעות בחדשות על מה שקיירי עשה, וזה לא מקובל. זו הייתה הזדמנות להתייצב לצד היהודים ולהראות שצריכה להיות אפס סובלנות לאנטישמיות מכל סוג".

היים סיפרה עוד כי לאחר הרבע הראשון של המשחק הטלפון שלה "התפוצץ משיחות". "אנשים שלחו לי הודעות כמו 'זה מטורף'", היא אמרה. "היה יפה לראות את כל המשפיענים היהודים מפגינים את תמיכתם ומפיצים את הידיעה".

אוהד יהודי אורתודוקסי מברוקלין, אשר ביקש להישאר בעילום שם, אמר כי אירווינג גורם לו לא לרצות לבוא למשחק, מפני שהוא נותן לו "הרגשה מגעילה. למה לשלם כסף לראות את הבחור הזה, אם הוא משתף הערות אנטישמיות?״ שאל. "אבל אני לא מתכוון לזרוק את הכרטיס לפח. אני רוצה לראות את הנטס".  

האוהד אמר שהוא לא לוקח אישית את דבריו של אירווינג, מפני שהשחקן "עשה דברים מוזרים בעבר". שמו של הכוכב, המשחק מזה עשר שנים ב-NBA, נקשר לתיאוריות קונספירציה על ההתנקשות בנשיא קנדי ועל נגיף הקורונה, והוא אף ישב על הספסל חלק מעונת הכדורסל 2021/22 מפני שסירב להתחסן. בשנה שעברה הכדורסלן אמר שהוא מאמין ששחורים הם היהודים האמיתיים.

ג'יין קרלין, המחזיקה במינוי שנתי למשחקי הנטס כבר שמונה שנים, אמרה כי בעבר הייתה אחת האוהדות הגדולות ביותר של אירווינג. "חשבתי שהוא לא הובן כראוי, והכל יסתדר בברוקלין", אמרה ושיתפה שעכשיו היא שוקלת להחרים את הקבוצה. לדבריה, יש הרבה אוהדים יהודים אורתודוקסים באולם שמרגישים שהם "מאבדים משהו שהם אוהבים".

"כאשר בעלים גזענים של קבוצת NBA הורחקו מהליגה, עשו מזה עניין גדול", אמרה קרלין בהתייחסה לרוברט סארבר, הבעלים היהודי של קבוצת הפיניקס סאנס שהושעה בשל הערות גזעניות והתנהגות לא הולמת אחרת מוקדם יותר השנה. "כשזה קורה ליהודים, משום מה זה לא מעורר אותה סערה".

אב אורתודוקסי שמיהר עם בנו לאולם אמר כי על אירווינג להתנצל, "ואם לא, הוא צריך לעזוב. הזמנתי את הכרטיסים האלה לפני חודשים", אמר. "אני לא יודע אם הייתי בא לראות אותו אילו ידעתי על כך". 

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

בברוקלין אוכלוסייה יהודית אורתודוקסית גדולה, שחבריה סובלים בשנים האחרונות מתקיפות תכופות ברחוב ללא סיבה ומתקריות אנטישמיות אחרות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר