בשעות הראשונות שלאחר פרסום רוב נתוני האמת בבחירות לכנסת ה-25, שמגבירים את הסיכויים להקמת ממשלה בישראל בתוך שבועות אחדים - השקל נחלש. כעת קיימות הערכות שהממשלה החדשה תכריז בקרוב על תוכנית כלכלית חדשה, שמהלכים בה עשויים להמריץ את הצמיחה מחד, אחרי חצי שנה של קיפאון בתקופת ממשלת המעבר, אך גם להביא לגירעון מחודש בתקציב בשל הוצאות חדשות, אחרי חודשים ארוכים של עודף גדול בתקציב המדינה.
במסחר הרציף נסחר הדולר סביב שער של 3.54 שקל ועולה בכ-0.3%. האירו נסחר סביב שער של 3.502 שקל, בעלייה של עשירית האחוז, ושוב חצה כלפי מעלה את רף השלושה וחצי השקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
(shutterstock)
ממשלת המעבר תמשיך לכהן עד להקמת ממשלה חדשה, לכל המוקדם בסוף החודש או בחודש הבא, ולפי שעה היא מנועה מלבצע כל מהלכים כלכליים. ב-21 בחודש יודיע בנק ישראל על המדיניות המוניטארית שלו לשישה השבועות הבאים, וההערכות הן שהריבית תועלה במועד הזה בעוד 0.25% עד 0.5%, תלוי מאוד בהחלטת הריבית בארה"ב שתפורסם הערב.
על פי הערכות האנליסטים, הריבית בארה"ב תועלה בפעם השלישית ברציפות בשיעור גבוה של 0.75%, נוכח המשך שיעורי האינפלציה הגבוהים הנרשמים בארה"ב, כאשר המחירים ממשיכים לעלות בקצב גבוה של יותר מ-8% בשנה.
האינפלציה הגבוהה, של יותר מעשרה אחוזים, שעליה דווח בארצות אירופה בימים האחרונים, מבטיחה גם שם העלאות ריבית נוספות, ככל הנראה בשיעורים גבוהים של 0.75%-0.5%. העלאות ריבית גבוהות כאלה, אם יתרחשו, צפויות להקשיח את עמדתו של בנק ישראל, ולהוביל אותו להעלאת ריבית של חצי אחוז.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, אמר היום: "התחזקות הדולר בעולם, על רקע נתונים כלכליים חלשים ומדאיגים באירופה ובראשם נסיקת האינפלציה, ומנגד, נתונים מעודדים מארה"ב, תרמו בהתחזקות הדולר גם מול השקל. אי-הוודאות באשר להשלכות המהפך הפוליטי בישראל, ומנגד, המוניטין שיש לנתניהו בתחום הכלכלי, עשויים להמשיך ולתמוך במשנה זהירות ובשמירת רמת חשיפה מוגבלת מצד הגופים המוסדיים".
עוד חוזה פריקו כי ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי האמריקני, צפויה להחליט הערב על העלאת ריבית הדולר ב-0.75% לעבר רמת 4%. "להערכתנו, ועל רקע מדיניות הבנק המרכזי האמריקני, הבנק יפעל להמשך העלאת הריבית אל עבר רמות של 5% ויותר כבר במהלך החצי הראשון של שנת 2023".
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מעריך כי יש סיכוי שקצב העלאות הריבית יואט בהחלטות הבאות: "הערב צפוי הבנק המרכזי בארה"ב להעלות את הריבית בעוד 0.75 נקודת אחוז, אך יחד עם זאת, על רקע סימני החולשה בצריכה הפרטית ובהשקעה עולים הסיכויים שהבנק יאותת על כך שהוא יאט את קצב העלאת הריבית בהחלטות הבאות, אם האינפלציה תרד בהתאם לתחזיות".