בשבת זה סוף־סוף קרה. לראשונה זה חצי שנה השיגה בית"ר ירושלים ניצחון ליגה שני ברציפות (0:2 באשדוד), ועלתה מעל לקו האדום. רבים יגידו שמדובר בהפתעה – אשדוד הגיעה למפגש אחרי חמישה משחקים ללא הפסד - אבל זהות הכובשים ודאי לא הפתיעה אף אחד. אם בית"ר חוגגת, הגיוני שזה בזכות יון ניקולסקו ודנילו אספרייה.
11 שערים כבשה בית"ר העונה ותשעה מהם שייכים לשניים האלה, צמד־חמד ממולדובה ומקולומביה. שניהם שיחקו בליגת העל גם בעונה שעברה, אספרייה בהפועל באר־שבע וניקולסקו במכבי פ"ת. הראשון נראה כמו מחמיצן, השני ירד ליגה - ויחד הם מרימים את בית"ר מהקרקעית.
3 צפייה בגלריה
ניקולסקו ואספריה
ניקולסקו ואספריה
ניקולסקו ואספרייה
(צילום: עוז מועלם)
ניקולסקו הצטרף בשלב מאוחר והספיק בינתיים להופיע בארבעה משחקי ליגה בלבד, אבל בכל אחד מהם הוא כבש. מדובר בשיא לשחקן בית"ר ירושלים. לפי בדיקת היסטוריון הכדורגל ירון משעל, רק שחקן אחד הצליח קודם לכן להבקיע בכל אחד מארבעת המשחקים ראשונים שלו במדי בית"ר – החלוץ הברזילאי רומולו. לחמישה אף אחד לא הגיע, כך שבשבת מול הפועל חיפה ניקולסקו יכול לרשום שיא מועדון.
אספרייה, שהבקיע בינתיים אחד יותר, הוא גם זה שמזין את החבר ממולדובה. מול אשדוד אספרייה הכניס כדור רוחב מושלם ובישל לניקולסקו בפעם השנייה העונה. לניקולסקו יש בישול אחד, לאספרייה כמובן. בזכותם נמצאת בית"ר במקום החמישי במאזן שערי הזכות, כשרק 4 הראשונות בטבלה - מכבי ת"א, מכבי חיפה, הפועל באר־שבע והפועל ירושלים – הבקיעו יותר שערים ממנה.
3 צפייה בגלריה
אספרייה
אספרייה
מזין את ניקולסקו. אספרייה
(צילום: עוז מועלם)

חדות, דיוק, חיבור

בכל קבוצת כדורגל, לא משנה היכן בעולם ובאיזו רמת משחק, יש חשיבות גדולה לחדות שחקני ההתקפה, ליכולת שלהם להפוך מצבים לשערים. זה ברור, אבל יש קבוצות שלא מגיעות להמון מצבים כאלה וכך אפשר לומר שהחשיבות גדולה עוד יותר – אולי לא תהיה להם הזדמנות נוספת. קבוצות של יוסי אבוקסיס, באופן מסורתי, הן לא כאלה שמגיעות להמון מצבים. בית"ר במקום השלישי מהסוף בניסיונות הבקעה.
פה החדות באה לידי ביטוי. 77 אחוזים מנסיונות ההבקעה של אספרייה שולחים את הכדור למסגרת, יותר מכל שחקן אחר בליגה, נתון מפתיע מאוד כשנזכרים בשחקן של העונה שעברה. אספרייה הראה אז אתלטיות אדירה, אבל לא היה קר רוח מול השער. ניקולסקו נמצא במקום השלישי עם 67 אחוזים (רותם חטואל מבאר־שבע מדורג ביניהם), ופה זה פחות מפתיע כיוון שמדובר בחלוץ מרכזי, סקורר, אם כי חסרות לו תכונות אחרות. החדות הזו והחיבור בין שני השחקנים מצילים את בית"ר.
3 צפייה בגלריה
ניקולסקו
ניקולסקו
קטלני מול השער. ניקולסקו
(צילום: עוז מועלם)
אז לאן עכשיו? יש החולמים על פלייאוף עליון. ככה זה בישראל, שבועיים־שלושה טובים ואתה קופץ בטבלה. כדי להשיג ניצחון שלישי ברציפות אבוקסיס ובית"ר יצטרכו לנצח בשבת את הפועל חיפה, במשחקו הראשון של רוני לוי כמאמן הקבוצה. לוי אימן את בית"ר בשלוש קדנציות שונות. לפני כשנתיים פוטר כבר באוגוסט לאחר הכישלון באירופה.
רוני לוי, כמו תמיד, ינסה קודם כל לייצב את הפועל חיפה הגנתית. לפחות במשחק הראשון, אם אספרייה וניקולסקו ימשיכו בכושר ההבקעה שלהם, זה ממש לא יהיה פשוט.
פורסם לראשונה: 08:26, 29.10.22