"נמצאים בארץ כמות משקיעים מטורפת שהגיעה מחו"ל כדי לבדוק הזדמנויות בהייטק הישראלי. רק אתמול הקרן הענקית תירד פוינט הכריזה על הקמה של משרד שני. הכסף והמשקיעים ממשיכים לזרום לישראל, אבל במקביל עליית הריבית בעולם ובמיוחד בארה"ב מורידה את המחירים על חברות הצמיחה ולכן יש ירידה בשוויים. יש יותר מיקוד על רווח ולכן ישנם גם קיצוצים". כך אמר מייקל אייזנברג, משקיע הון סיכון בתעשיית ההייטק הישראלית והאמריקנית, ושותף מנהל בקרן הון הסיכון אלף (aleph), שהתייחס אתמול (ג') בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, לפיטורים הנמשכים בחברות ההייטק ולדוח הלמ"ס שפורסם לפיו יש פחות משרות פנויות בהייטק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדבריו, "יש הרבה פחד בשוק והפחד הפסיכולוגי משפיע על הרצון של משקיעים להוציא כסף וזה קורה. זה גורם לסיכון, ויזמים טובים ומנכ"לים טובים מתמקדים יותר ברווחיות עכשיו, ומימון הפעילות. לא הייתי אומר חזרה לשפיות, אלא שלא צריך לצמוח בכל מחיר. לכן יש צמיחה יותר איטית ויותר מדויקת, ופחות חברות ישרדו. אגב, מי שמסתכל 40 שנים אחורה, רוב החברות לא מצליחות. מה שהיה בעשור האחרון היה לא נורמלי. רוב החברות גייסו כסף. אז בסדר, קצת יותר שפיות, נמחזר את העובדים לחברות האחרות ויהיה טוב".
1 צפייה בגלריה
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
עובדי הייטק
(צילום: Shutterstock)
יכול להיות שמה שיש פה עכשיו זה באמת נירמול, מתוך חזרה למציאות כלכלית אמיתית? "דווקא הפוך. עולם ההון, הסיכון וההייטק מחפש דווקא את הרעיון הגרנדיוזי שיפרוץ קדימה. היו יותר מדי השקעות בדברים שמתקדמים לאט. חשבו שאפשר לחזות את העתיד הזה וכמה הוא שווה וזה התבדה. ולכן דווקא הכיוון הוא השקעה בחברות אי ודאות, עתירות סיכון, שיכולות לפרוץ קדימה ולהיות פורצות דרך וגדולות. רק היזמים העוצמתיים, בעלי האומץ הרב, יוצאים לשוק עכשיו. וזה טוב. לא כל חברה צריכה להיות סטארטאפ הון סיכון. אבל המגה טרנד, שאי אפשר להתכחש לו, הוא שהטכנולוגיה תופסת יותר נתחים מהכלכלה המסורתית. מה שפעם היה בנק, היום הוא פידאיי. ומה שהיה פעם ביטוח הוא למונייד. ומה שפעם היה שרשרת אספקה רגילה, הוא היום טכנולוגיה בתוכנה. והטרנד הזה לא מפסיק, והוא יתקדם עוד כי אנחנו צריכים לטפל בפיריון במשק. והדרך היחידה לטפל בפיריון היא טכנולוגיה".
בהתייחס לסוגיית התחרותיות של ישראל מול העולם ומצב התשתיות הפיזיות והחינוכיות בארץ אמר אייזנברג כי "מה שבטיפולה של הממשלה והמדינה, קרי תשתיות וחינוך, הם במצב רע. אין השקעה, מעוף וחזון. צריך לטפל בזה. הנושא השני זה שההייטק הישראלי הוא רלוונטי מתמיד מכמה סיבות. סיבה אחת היא שבארה"ב למשל אנשים עובדים מהבית עדיין, לא חוזרים למשרדים, והחזרה למשרדים היא חיונית ליצירתיות ופה בארץ חזרו למשרדים - זה מעולה ומעלה את הרלוונטיות שלנו. סיבה נוספת היא שיש פה פחות תקינות פוליטית וזה מאפשר יותר יצירתיות. אפשר לדבר פה חופשי, אנחנו מדינה חופשית יותר מרוב המדינות בעולם עכשיו, ולכן זה מושך משקיעים לפה. דבר שלישי, התחומים שישראל טובה בהם, בין אם זה קריפטו או ביו טכנולוגיה סינטתית, בינה מלאכותית שאנחנו מתקדמים בה מאוד, אלה בדיוק התחומים שהעולם צועד לקראתם. לעומת תחום האקלים שאנחנו לא מספיק מתקדמים בו, אבל זה די והותר למדינה קטנה עם תשעה מיליון אנשים, יש הרבה הזדמנויות".