פחות מחודש לפני שהמונדיאל בקטאר יוצא לדרך, והדרמה סביב נבחרת איראן לא פוסקת. מועדון הפאר האוקראיני - שחטאר דונייצק – פנה אתמול (שני) לפיפ"א על מנת שתרחיק את איראן מהטורניר בגלל התמיכה הצבאית של המדינה בפלישה הרוסית לאוקראינה.
"בזמן שהנהגת איראן תהנה מצפייה בנבחרת שלה, אזרחים אוקראינים ייהרגו על ידי פצצות וטילים מתוצרת איראן", כתב בהצהרתו מנכ"ל שחטאר, סרגיי פלקין. "מדובר בפצצות שמשמידות בתים, מוזיאונים, אוניברסיטאות, משרדים, מגרשי ספורט, והכי נורא – הורגות אוקראינים. שחטאר קוראת לפיפ"א ולקהילה העולמית להשהות באופן מידי את איראן מגביע העולם".
2 צפייה בגלריה
איראן אכזבה
איראן אכזבה
הדרמה לא פוסקת. שחקני נבחרת איראן
(צילום: גטי אימג'ס)
פלקין הציע שהנבחרת של ארצו תשחק בקטאר במקום זאת כמחליפה: "זו תהיה החלטה הוגנת שצריכה למשוך את תשומת הלב של כל העולם למשטר שהורג את מיטב האנשים שלו ועוזר להרוג אוקראינים", פלקין גם אמר שאם מהלך כזה יצא לפועל מדובר יהיה ב"צדק היסטורי וספורטיבי" וקרא לכולם להצטרף אליו ולהפעיל לחץ על פיפ"א.
אוקראינה הייתה קרובה לעלות בכוחות עצמה למונדיאל הקרוב שיצא לדרך ב-20 בנובמבר, אך הפסידה 1:0 לווילס בגמר הפלייאוף שהתקיים ביוני.
2 צפייה בגלריה
נבחרת אוקראינה
נבחרת אוקראינה
היו קורבים לעלות למונדיאל. שחקני נבחרת אוקראינה
(צילום: gettyimages)
קריאתו של פלקין ממש לא לבד. בימים האחרונים יש קריאה נרחבת בחוגים רבים באירופה ובארצות הברית להרחיק את איראן מהמונדיאל, בגלל המחאות שקורות במדינה והדרך שבה השלטונות שלה מטפלים בהן. ביום בחמישי הוגשה בקשה רשמית דומה לזו של פלקין על ידי עיתונאית ופעילת זכויות נשים בשם מסיח אלינג’אד. במכתבה טענה: “לאור התוקפנות של איראן נגד בני עמה, המהווה הפרה ברורה של זכויות אדם בסיסיות על ידי דיכוי המחאות הלגיטימיות של אזרחיה, לרבות שימוש באלימות, מעצר, עינויים והריגתם, אנו מכריזים, בשם כל האיראנים, כי נבחרת הכדורגל הלאומית שלנו אינה מייצגת אותנו”.
במסגרת שלב הבתים של המונדיאל, תפגוש איראן ב-29 בנובמבר את ארצות הברית למשחק טעון במיוחד מבחינה פוליטית. עוד לפני כן, היא תפגוש את אנגליה ו-ווילס.