הבטחות בחירות הן מצרך פופולרי מאוד בישראל, אבל מה שפופולרי לא פחות זה לא לקיים את ההבטחות. כך, למשל, "תוכנית סינגפור", שהבטיח ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ערב הבחירות נותרה על הנייר, שכן במבנה הקואליציה שהוקמה לא ניתן היה לאשר את סעיפיה.
כך גם הצהרות קבועות כל ערב בחירות של מועמדים לראשות הממשלה כי "תיק האוצר יישאר בידינו", לרוב לא מקוימות. הסיבה: "תביעה" לקבל את התיק הכלכלי החשוב ביותר של מפלגות שמצטרפות לקואליציה. הדוגמאות האחרונות לכך הן משה כחלון, שדרש את תיק האוצר ל"כולנו", ואביגדור ליברמן בתביעתו שמפלגתו "ישראל ביתנו" תקבל את התיק הכלכלי החשוב והיוקרתי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
המחירים בסופר, נדל"ן וחינוך. מככבים במצעים הכלכליים של המפלגות
המחירים בסופר, נדל"ן וחינוך. מככבים במצעים הכלכליים של המפלגות
המחירים בסופר, נדל"ן וחינוך. מככבים במצעים הכלכליים של המפלגות
(צילומים: shutterstock, יריב כץ)
מתברר שגם הפעם, לקראת הבחירות הקרובות שייערכו ב-1 בנובמבר, חלק מהמפלגות אפילו לא עשו מאמץ מיוחד לגבש מצע כלכלי רחב לקראת הבחירות החמישיות בתוך פחות מארבע שנים, ולחלקן ממש נאלצנו כמעט להתחנן שיעבירו מצע כזה.
רוב המפלגות עוסקות בתוכניות הכלכליות שלהן בגדול בשני נושאים כלכליים: יוקר המחיה ומחירי הדירות. חלק גדול מהרפורמות המוצעות להוזלת מחירי הדירות כבר נכללו בתוכניות הדיור של הממשלה היוצאת, אך לא עברו בכנסת, בעיקר בשל התנגדות מפלגות האופוזיציה שמציעות כעת בעצמן את אותן תוכניות בדיוק. כמעט כל המפלגות דורשות חוק חינוך חובה מגיל 0 עד 3, מבלי לציין מהיכן יגיעו המיליארדים הרבים הדרושים ליישומה.
ומה לא מצאנו כמעט בשום מצע ותוכנית כלכלית של המפלגות? המלצות לצמצום מספר השרים, הבטחה מהעבר דווקא של המפלגות הגדולות. לא הובלטו הטיפול במשבר האקלים שישראל חתמה בעניינו על אמנה בינלאומית, העלאת שכר העובדים הסוציאליים, השוטרים והמתמחים, וגם לא העלאת קצבת הקשישים וקצבאות הילדים, חרף יוקר המחיה. גם הפחתה עתידית במיסים כמעט שום מפלגה לא מבטיחה, אף שזה יכול להיות מדרבן עיקרי לבוחרים להצביע להן. לעומת זאת, מצאנו אפילו המלצה להטלת מס קורונה.
2 צפייה בגלריה
  ראשי המפלגות
  ראשי המפלגות
ראשי המפלגות
(צילום: אלי מנדלבאום, שאול גולן, יאיר שגיא, עמית שאבי, יואב דודקביץ', EPA, דנה קופל, אלכס קולומויסקי)

הליכוד

המפלגה שרוצה לחזור לשלטון מציבה במצע הכלכלי שלה שלושה תנאים להצלחה: ממשלה יציבה, הובלה אישית של בנימין נתניהו ו"תוכנית חירום זמנית לא פופוליסטית". התוכנית, שאחדים מעיקריה כתב מי שרואה עצמו מיועד להתמנות לשר האוצר, ח"כ אלי כהן, מציינת שני מרכיבי יסוד: בלימת עליית המחירים והפחתת מיסים.
בלימת עליית המחירים: הפחתת מחירים מיידית על מחוללי האינפלציה. הוזלה של מחירי החשמל, הדלק והמים, הקפאה של תעריפי הארנונה לשנה. הוזלה של מחירי המזון באמצעות הורדת מיסים ומכסים (בדיוק מה שניסתה הממשלה היוצאת לעשות ללא הצלחה רבה בינתיים). הבטחה נוספת היא להביא לחינוך חינם לילדים בגילאי 0 עד 3.
הפחתת מיסים: הורדת מס ההכנסה על ידי ריווח נוסף של מדרגות המס והגדלה נוספת של נקודות הזיכוי, תגבור מס הכנסה שלילי והפחתת מס החברות לטובת עידוד צמיחה והכנסה. מקורות מימון התוכנית לפי הליכוד: שימוש בעודפי מיסים וייעול המגזר הציבורי.
בנושא הדיור מציעה הליכוד להנפיק אג"ח ממשלתי שצמודות למחירי הדיור, קיצור הזמן לקבלת היתרי בנייה ומודל "אכיפה בדיעבד" - קודם בונים, אחר כך מקבלים אישורים, סבסוד קרקע לבנייה עבור זוגות צעירים ותקצוב תשתיות תומכות לפני הבנייה.

יש עתיד

מפלגתו של ראש הממשלה המכהן, יאיר לפיד, מנסה להסתיר במצע שלה את מחירי הדירות שזינקו, וגם לא מתייחסת בראשיתו לטיפול ביוקר המחיה. עיקרי המצע: הגדלת הפריון והאצת הצמיחה, צמצום הפערים הדיגיטליים והקטנת פערי השכר בין המרכז לפריפריה.
בנושא יוקר המחיה: הגברת התחרותיות במשק ככלי מרכזי להפחתת יוקר המחיה, הרחבת רפורמת הייבוא, הורדת מכסים והאצת התחלת הפעילות של הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד. עוד מבטיחים ביש עתיד להזניק את תעשיית ההייטק הישראלית ולהביא להעסקת מיליון ישראלים בענף (פי שלושה מאשר כיום). עוד פעילות, שכל המפלגות מבטיחות תמיד ומעט מקיימות: שילוב אוכלוסיות לא מועסקות בשוק העבודה, ובעיקר הגבר החרדי והאישה הערבייה.

יש עתיד מבטיחה עוד כי תגדיל את הפריון, תגביר את התחרות, תגדיל כוח העבודה, תבצע רפורמה נרחבת בתעסוקה ובכשרות, תצמצם פערים בין עשירים לעניים, תקדם חקיקה בתחום העבודה, כולל קיצור שעות עבודה למתמחים ברפואה, תחזק את הפריפריה בכל התחומים, וטיוב הרגולציה.
יש עתיד תפעל גם לחיזוק העסקים הקטנים והבינוניים, חקיקת החוק שנתקע בכנסת למתן דמי אבטלה לעצמאים, עידוד יוזמות לבני 45 ומעלה, הענקת סיוע לעסקים במצב חירום וצמצום הבירוקרטיה.

המחנה הממלכתי

מפלגתו של בני גנץ מעמידה בראש מצעה הכלכלי את החינוך, הגברת התחרות בשוק המזון והמוצרים, דיור בר השגה, שיפור התחבורה ושינוי נוסחת המס על הדלק. בתחום החינוך מבקש המחנה הממלכתי להנהיג חינוך חינם מגיל לידה עד 3, אך רק לזוגות עובדים, התאמת לוח חופשות הלימודים לשוק העבודה והגדלת הסבסוד לתשלומי הורים ומשפחות רווחה.
בתחום יוקר המחיה מציעה המפלגה פעילות ממשלתית ממוקדת במונופולי היבוא במוצרים ובמזון, כמו הוספת כלים לרשות התחרות, חיזוק יבוא מקביל, תמריצים להבאת רשתות זרות לישראל ונקיטת צעדים נגד יצרניות זרות המפלות את המדינה במחירי המוצרים. בתחום הדיור מציע המחנה הממלכתי את הגדלת קצב והיקף תכנון הדירות, הגדלת תוכנית "דירה בהנחה", השקעה מסיבית בתשתיות תומכות דיור והרחבה של תוכנית "דירה להשכיר" לטווח ארוך.
עוד מוצע מאמץ לאומי להשלמת המטרו, שינוי נוסחת המס על הדלק, שיבטיח הורדה אוטומטית ומיידית של המס במקרה של התייקרות דרמטית, ורפורמה בבנקאות תוך עידוד תחרות והכנסת שחקנים חוץ בנקאיים, וגם השלמת המהלך למתווה לדמי אבטלה לעצמאים ודמי לידה לעצמאיות שלא עבר בכנסת.

הציונות הדתית

המפלגה בראשות בצלאל סמוטריץ ואיתמר בן-גביר מעמידה בראש מעייניה בתחום הכלכלי את חיזוק וייעול המגזר הציבורי "כי מגזר ציבורי יעיל, חזק ומתפקד הוא אינטרס ראשון במעלה של כל מדינה דמוקרטית". המפלגה תפעל לשנות את המצב כיום לפיו עובדי המגזר הציבורי מתוגמלים על פי ותק ולא על פי כישורים וביצועים. המפלגה תשנה את המצב כיום לפיו אין במגזר הציבורי גמישות תעסוקתית ולא ניתן לפטר עובדים, מצב שגורם לפריון עבודה נמוך ומייקרת את עלות העסקת עובדי הציבור.
המפלגה תפעל גם לכך שלא תהיה זכות שביתה בשירותים החיוניים, שכן זו מאפשרת לוועדי העובדים להשתמש בציבור משלמי המיסים כבני ערובה לדרישותיהם. ויוצרת להם תנאי שכר מופלגים. המפלגה תקדם חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים, שיגן על האזרחים מפני שביתות פרועות, כפי שמוגדר במצע. "נאסור על שביתות הזדהות ועל שביתות פוליטיות ונבטל את מוסד הקביעות בשירות המדינה".
בנושא הגירעון תפעל הציונות הדתית להפחתתו על ידי הטלת "מס קורונה" זמני על עובדי המגזר הציבורי במשכורת החודשית שלהם. בתחום החינוך תאפשר המפלגה להקים בתי ספר על פי גישתם החינוכית. בתחום העסקים המפלגה תפעל ליצור סביבה עסקית שתומכת ביוזמה חופשית ובחדשנות והקמת עסקים בצורה פשוטה וקלה.

ש"ס

בש"ס העדיפו במקום לפרסם מצע כלכלי "להתחייב לשני דברים אותם נקיים מאשר לכתוב מצע שלם שהוא רק לפרוטוקול כדי לסמן 'וי'". ומהם שני הדברים? "בשנה האחרונה מצבן של השכבות החלשות הורע. אליהן התווספו עניים חדשים אשר קורסים תחת יוקר המחיה המשתולל. לכן תנועת ש"ס, בראשותו של אריה דרעי, מבטיחה לטפל בנושא בצורת - דגים וחכות - כרטיסי ביטחון תזונתי והקמת הרשות למלחמה בעוני.
לדברי המפלגה "הפתרון המיידי בטיפול נמרץ חברתי הינו כרטיס הביטחון התזונתי שבלעדיו לא נשב בשום ממשלה. נדרוש מיליארד שקל בבסיס התקציב בכל שנה לכרטיסי מזון לשכבות החלשות. זאת כדי שיוכלו ללכת בכבוד ובגאווה לסופר ולרכוש לעצמן את המזון שהן בוחרות".
באשר לדגים: "ש"ס מתחייבת על הקמת רשות לאומית למלחמה בעוני. מדובר במהלך קריטי לאזרחי ישראל ולמדינה כולה. הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות על מצב העוני ולא תגלגל אותו לעמותות פרטיות. הרשות שתוקם תורכב מנציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים ותציב יעד כמותי ממשלתי לתחולת העוני, בתעסוקה, בדיור, ברווחה ובמחייה". ש"ס מבטיחה גם לבטל את "המיסים הדרקוניים של שר האוצר ליברמן", תמיכה בחינוך חינם מגיל 0 עד 3 והפחתת נטל יוקר המחייה.

מפלגת העבודה

המפלגה, שבראשה עומדת מרב מיכאלי, עוסקת בהרחבה במאבק ביוקר המחיה: העבודה תפעל לאישור תיקוני חקיקה, שיאסרו על הסכמי יבוא בלעדי ותפעל לאסור בחוק הסכמים כובלים בין ספקים לקמעונאים שנותנים עדיפות למוצרים מסוימים בחנויות באופן שחוסם יצרנים ויבואנים קטנים.
המפלגה תתרכז במאבק בריכוזיות ובמונופולים, תוך חיזוק רשות התחרות על ידי מתן כלי חקירה ואכיפה חדשים ומהירים להענשת גופים שעוברים על החוק. עוד תפעל מפלגת העבודה למאבק בפערי המחירים בין הפריפריה למרכז ברשתות הקמעונאיות.
העבודה תפעל להעלאת שכר המינימום במהלך הדרגתי ל-7,000 שקל, קיצור שעות העבודה והעלאת מספר ימי החופשה – יום נוסף בכל שנה. עוד תפעל המפלגה להגדלת מענקי מס הכנסה שלילי. גם מפלגת העבודה מבטיחה חינוך חינם לגילאי 0 עד 3.

ישראל ביתנו

המפלגה, שבראשה עומד שר האוצר אביגדור ליברמן, מבטיחה הורדת מיסים לכלל אזרחי המדינה, בדגש על מעמד הביניים במשכורות של 10,000 עד 20,000 שקל והגדלת ההכנסה הפנויה לאזרחים בטווח הזה בכ-2,700 שקל בשנה בממוצע בעלות של 4.3 מיליארד שקל.
ליברמן מבטיח גם את הרחבת מעגל הזכאים למענק עבודה לרווקים מעל גיל 25 ולמשתכרי עד 9,500 שקל בחודש. עוד תפעל ישראל ביתנו להפרטת נמל אשדוד ושדה התעופה בחיפה, ביטול מעמד של "יבואן בלעדי" וביטול המונופולים בתחום המזון במסגרת יישום מסקנות "ועדת בלינקוב" לצמצום הריכוזיות. ליברמן יפעל גם לגיבוש תוכנית ממשלתית להתייעלות המגזר הציבורי, קידום חוק בוררות חובה בסכסוכי עבודה בשירותים חיוניים ותגמול לעובדים על פי מצוינות.
בתחום הדיור, שבו נתקעו תוכניות ליברמן ושרי השיכון והפנים בכנסת, הוא מציע להתרכז בעניין עיקרי אחד: הגדלת ההיצע וביצוע רפורמה במנהל מקרקעי ישראל כדי לקצר את הבירוקרטיה והפחתת מחירי הקרקע. עוד מציע שר האוצר: נסיעת חינם בתחבורה הציבורית לכל הפנסיונרים בישראל (כיום רק מגיל 75).

יהדות התורה

המפלגה החרדית בראשות יצחק גולדקנופף תפעל בראש ובראשונה בתחום הדיור. "נעמוד על כך שזוגות צעירים יוכלו להשיג דירות ראויות בתנאי שכירות מוזלים. נדרוש העמדתן של קרקעות המדינה לטובת זכאי משרד השיכון בחינם". עוד תדרוש יהדות התורה את ביטול המס על חומרי בנייה.
כדי להגדיל את הצמיחה תפעל המפלגה להקטנת המעורבות הממשלתית בענפי המשק ולטיפוח של המגזר הפרטי. יש לצמצם את מספר אנשי השירותים ולהביא לחיסכון משמעותי של הוצאות מיותרות, ולהפחית את שיעורי מס ההכנסה ומע"מ ואת המיסים העקיפים במידה משמעותית. כזכור, המפלגה נאבקה קשות בהטלת המיסים על כלים חד פעמיים ומשקאות ממותקים).
המפלגה תפעל לביטול האפליה, כטענתם, בשכר עובדי ההוראה שאינם בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי. עוד תתבע המפלגה שמייצגת משפחות ברוכות ילדים רבות, להגדיל את המענקים המיוחדים לעידוד הילודה ולהרחבת שירותי הסעד והרווחה והעלאת תקציביהם.

מרצ

המצע הכלכלי של מרצ, שבראשה עומדת זהבה גלאון, כמפלגת שמאל דורש את הפסקת ההשקעה הבלתי פרופורציונלית בהתנחלויות ובתקציב הביטחון, והתניית כל התקציבים לחינוך החרדי בלימודי ליבה. עוד דורשת המפלגה את העמקת המלחמה בהון השחור ובהימורים הבלתי חוקיים.
מרצ דורשת הצבת יעדים כמותיים ובהם לצמצום הפערים ולמיגור העוני – ירידה שנתית במדד ג'יני של האי-שוויון, ירידה שנתית בשיעור העוני וצמצום עומק העוני. כל זאת תוך הרחבה משמעותית בהשקעה הישירה בחינוך, בבריאות, ברווחה ובדיור, והעדפה מתקנת של המגזרים המוחלשים - ערבים, מזרחים, יוצאי אתיופיה, יוצאי בריה"מ לשעבר ותושבי הפריפריה.
בתחום המיסים על הממשלה יהיה להפחית את הנטל על מעמד הביניים, כאשר הנטל נמוך מדי ביחס לבעלי ההכנסות הגבוהות. לכן תפעל מרצ לקביעת מדרגת מס נוספת של 55% למשתכרים מעל 60 אלף שקל בחודש ומדרגת מס עליונה של 70% על כל שקל מעל פי 100 מההכנסה הממוצעת במשק. עוד תתבע מרצ הנהגת מס ירושה של 10% עד 30%. על ירושות מעל 5 מיליון שקל.

חד"ש

המפלגה הערבית, שמתמודדת יחד עם מפלגת תע"ל, דורשת במצע שלה להעלות את שכר המינימום ל-60% מהשכר הממוצע במשק (כיום כ-12,000 שקל). כמו כן תפעל המפלגה, שגם היא מייצגת משפחות עם ילדים רבים, את הגדלת קצבאות הילדים ב-40% והחזרתן לרמתן הריאלית בשנת 2003, ואת השוואת קצבות הנכות וקצבאות הזקנה לשכר המינימום (כיום 5,300 שקל).
עוד נאמר במצע חד"ש כי יש לבטל את כל ההפרטות שנעשו עד כה של חברות ממשלתיות, משאבי טבע, כולל גז ונפט, פוספטים וים המלח, בנקים ושירותים ציבוריים ועירוניים, ושל כל התוכניות להפרטה של חברות ממשלתיות ושירותים ציבוריים, לרבות בתחומי הרווחה והחינוך.
חד"ש תובעת לגבש תוכנית דיור חברתית, שתיתן מענה הולם לצרכי הדיור של השכבות השונות ותכלול מגוון של פתרונות דיור. עוד תדרוש המפלגה הבטחת חינוך חינם, הלכה למעשה, בכל המסגרות החינוכיות-לימודיות, ממעונות היום ועד לאוניברסיטה, ואת חקיקת חוק זכויות הילד.