הסכם הגז בין ישראל ללבנון ייחתם בחמישי

לאחר החתימה צפויה אסדת כריש להתחיל בהפקת גז ובמכירתו במחירי שיא • במקביל, בלבנון יחלו בבדיקות בשדה הגז קאנא • גיאולוגים מעריכים כי קיים סיכוי סביר שנמצאות בו עתודות גז משמעותיות

אסדת כריש תחל לפעול לאחר חתימת ההסכם בחמישי, צילום: איי.אף.פי

"תעודת ביטוח לאסדות הישראליות": הסכם הגז בין ישראל ללבנון צפוי להיחתם ביום חמישי בעיירה נאקורה, הממוקמת בצד הלבנוני של הגבול בסמוך לראש הנקרה.

בבוקר תתכנס הממשלה לאישור ההסכם, ולאחר מכן ייצא מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת, בראש משלחת לטקס החתימה. על פי דרישת הלבנונים הטקס ייערך בנפרד, בפיקוח המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, מבלי ששתי המשלחות ישהו יחדיו בחדר. 

לאחר החתימה צפויה אסדת כריש, הממוקמת בשטח הישראלי, להתחיל בהפקת גז. במקביל, לבנון תחל בבדיקות סקר של שדה הגז קאנא, אשר גיאולוגים מעריכים כי קיים סיכוי סביר שנמצאות בו עתודות גז משמעותיות. אם אכן יימצאו עתודות בכמות מסחרית, פיתוח השדה צפוי לארוך כחמש עד שבע שנים, וישראל תקבל תמלוגים בעבור החלק ממנו שנמצא בתחומה. 

לפיד מעל אסדת הגז כריש (ארכיון), צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

במסגרת ההסכם ויתרה ישראל על כל שטח המים הכלכליים שהיה במחלוקת בין המדינות, אולם יש לציין כי נכון להיום לא ידוע על הימצאם של משאבים כלשהם בשטח זה. בנוסף, ויתרה ישראל על כמה קילומטרים רבועים של מים טריטוריאליים, אשר בהם חל החוק הישראלי. 

ההסכם יאפשר לפתח באופן מיידי את אסדת כריש ללא חשש מהסלמה ביטחונית, ולמכור את הגז שיופק ממנה במחירי שיא, לאור משבר האנרגייה שפוקד את אירופה בשל המלחמה באוקראינה.

בנוסף, בישראל מעריכים כי הצבת אסדה לבנונית בשדה קאנא תהווה מעין "תעודת ביטוח" לכל האסדות הישראליות - כולל אלה שבמאגרים לוויתן, תנין ותמר. זאת מאחר שחיזבאללה יידע כי כל פגיעה באחת האסדות הללו תיענה בתקיפת האסדה הלבנונית, מה שיעורר נגדו ביקורת חריפה במדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר