יו"ר ועדת הבחירות מזהיר: דה לגיטימציה פנימית לתוצאות - חמורה יותר מהתערבות של מדינות זרות

שופט העליון יצחק עמית הביע חשש מהתערבות של גורמים זרים בבחירות לכנסת, אך עוד יותר מדה לגיטימציה מגורמי פנים • עמית רמז לליכוד ופנה לעו"ד בומבך המייצג את המפלגה ברקע מכתב שהגיש בדרישה מהוועדה להגברת צעדים אופרטיביים למניעת זיופים: "להתערבות זרה יש את גורמי הביטחון"

ספירת מעטפות (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט העליון יצחק עמית, הביע חשש בישיבה סגורה של נשיאות הוועדה מהתערבות של גורמים זרים בבחירות אך באותה נשימה הזהיר יותר מפני דה לגיטימציה מראש של תוצאות הבחירות מגורמי פנים. "להתערבות זרה יש את גורמי הביטחון, כשזה בא מבפנים - אין לזה פתרון", נכתב בפרוטוקול.

הציטוטים החריגים שמופיעים בפרוטוקול הישיבה אשר נחשף כאן לראשונה, נאמרו על ידי השופט עמית ברקע מכתב ששלח נציג הליכוד בוועדת הבחירות, עו"ד אילן בומבך בו הוא מזהיר מפני שורה של בעיות אשר אירעו בבחירות קודמות לרבות זיופים וחוסר שקיפות ומציע שורה של צעדים אופרטיביים למנוע זאת.

מכתב עם ציטוטים חריגים. השופט יצחק עמית (משמאל) ועו"ד אילן בומבך, צילום: אורן בן חקון

לפי פרוטוקול סיכום הישיבה, השופט עמית אמר כי כתוצאה מהמכתב הוא ישקול לאמץ חלק מההצעות של בומבך, אם לא לבחירות הקרובות אז לבחירות הבאות. לצד זאת, השופט עמית מתח ביקורת חריגה על המכתב של נציג הליכוד בו הוא דרש מוועדת הבחירות המרכזית לא להתחמק מאחריותה הישירה למנוע זיופים ולשמור על טוהר המידות.

הפרוטוקול נחשף,
הפרוטוקול נחשף, צילום: ללא

"אני מאוד-מאוד מקווה ומאמין שחלילה אנחנו לא רואים כאן איזה ניצנים של מה שעלול להתפרש כדה-לגיטימציה מראש של תוצאות הבחירות", אומר השופט עמית תוך שהוא רומז לכך שמכתבו של בומבך, נציג הליכוד, הוא ניסיון להכין את הקרקע לדה לגיטימציה של תוצאות הבחירות.

בנוסף, טרם חשיפת הפרוטקול המלא כאן, הכתב הפוליטי יובל שגב חשף בגלי צה"ל כי דברים חריפים נאמרו גם ברוח הדיון שאינם כתובים בפרוטוקול. על פי הדיווח, השופט עמית אמר לבומבך בישיבה: "אני מקווה שמה שאנחנו רואים ממך זה לא חלילה התחלה של דה לגיטימציה מתוכננת לתוצאות הבחירות. אתה מלין על חוסר אמון ציבורי בהליך הבחירה, אבל שולחך (הליכוד) הם חלק ביצירה של חוסר האמון"

עדות נוספת לביקורת החריגה שהשמיע השופט עמית, היא העובדה שלפי הפרוטקול הוא ציטט סעיף ממכתבו של נציג הליכוד עו"ד בומבך והזהיר ביחס אליו כי דה לגיטימציה פנימית יותר מסוכנת מדה מהתערבות של גורמים זרים ומדינות זרות בבחירות: אני חושב שכולנו, כל מי שהציונות חשובה לו, הדמוקרטיה חשובה לו, המדינה הזאת חשובה לו, צריך להיזהר בדברים. כשאני קורא משהו כמו בסעיף 10 למכתב (מכתבו של עו"ד בומבך לוועדה, א"א): "לוועדה המרכזית אין רשות להתחמק מאחריותה הישירה והכבדה להבטיח את טוהר הבחירות... וכשאני רואה כאן שורה של הנחות והשערות שמשמשות בתורן כבסיס וכמקפצה, במירכאות, למסקנות ואזהרות כאלה. איך אמר עו"ד בומבך? 'יש חששות, אז אולי תפיגו אותם'. מי מפיץ את החששות האלה? אז אני חושב שאנחנו, במיוחד אנחנו, כחברי נשיאות, כחברי הוועדה המרכזית, צריכים מאוד להיזהר".

"יש חששות, אז אולי תפיגו אותם". עו"ד בומבך, צילום: אורן בן חקון

כאמור, יו"ר וועדת הבחירות הזהיר באותה ישיבה גם מפני התערבות של גורמים זרים בבחירות בדומה לאזהרות השב"כ: "את הדברים הבאים אני רוצה לומר בצער רב, והם לא פשוטים: זה לא סוד , כי השב"כ אומר את זה בראש חוצות – שיש חשש להתערבות זרה של גורמים זרים בבחירות. איך מתערבים בבחירות? יש דרכים טכניות שכל אחד מבין, כמו מתקפות על אתרים, ויש דברים תוכניים, למשל פייק ניוז, למשל דה-לגיטימציה של תוצאות הבחירות. למה עושים את זה במדינות מסוימות? כדי לפגוע בדמוקרטיה באותן מדינות, כדי לגרום לשסע, לשיסוי, לחשדות וכו'"

תגובת ועדת הבחירות המרכזית: "בישיבה סגורה של נשיאות ועדת הבחירות המרכזית, שנערכה ב-6 באוקטובר 2022, הביע יו"ר הוועדה, השופט יצחק חשש מפני התערבות של גורמים זרים בבחירות וניסיונות ליצירת דה-לגיטימציה של תוצאות הבחירות וזאת בהמשך להתראות של גורמי הביטחון בנושא שפורסמו באמצעי התקשורת. בניגוד לפרסומים, לא הייתה מצדו של השופט עמית כל התייחסות לרשימה כזו או אחרת".

עו"ד בומבך בחר שלא להגיב לידיעה.

>>כל הבכירים, הפרשנויות - והסקר האחרון: הירשמו לוועידת הבחירות של "ישראל היום" שתיערך ב-27.10<<

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר