כלל האצבע הוא שאם אתה כותב על מוליכת בונדסליגה שלא קוראים לה באיירן מינכן, הסאבטקסט הוא מאוד ברור: משהו עובר על באיירן. אבל אחרי עשרה מחזורים, יתרון של ארבע נקודות בפסגה על הבווארים וניצחון בשבת האחרונה על בורוסיה דורטמונד, אוניון ברלין היא כבר לא אפיזודה חולפת – אלא קבוצה שתכריח את באיירן לא לאבד נקודות אם היא רוצה לחזור למקום ששייך לה כבר עשור.
איך הקבוצה מברלין, עיר שכבר שנים לא מייצרת קבוצת כדורגל טובה, מצאה את עצמה מוליכה את הטבלה? ואיך זה שזו לא הרטה, אלא דווקא אוניון, קבוצה שעלתה רק לפני שנים ספורות לליגה הבכירה, מסתכלת למטה כדי לראות את כל הליגה? התשובה היא שבניגוד לברלין העיר, שמהווה אנטיתזה לגרמניה המדינה, אוניון דוגלת בגרמניות מהותית יותר: שום דבר יפה לעין, שום דבר שמרווה את צמאונך לאמנות או מקוריות או השראה ספורטיבית, רק כדורגל אפקטיבי ויעיל.
4 צפייה בגלריה
שחקני אוניון ברלין
שחקני אוניון ברלין
שחקני אוניון ברלין
(Getty Images)

סדנה לסבלנות

אוניון ברלין מודל 2022 היא מודל לקבוצה מפוקסת, עם משמעת־על, קבוצתיות ברמות הכי גבוהות, שנותנת ליריבות שלה להשתעשע עם הכדור, להתעטף בסטטיסטיקות של אחוזי שליטה בכדור ומסירות מדויקות, ורק מחכה לטעות הכי קטנה של היריב. כשזו מתרחשת, אוניון הופכת לגוף מעניש ונקמני, כמעט על גבול האכזרי.
הניצחונות והמיקום של אוניון אינם מקריים, והם בטח לא תוצאה של לוח משחקים קל. שניים מהניצחונות היו על דורטמונד ולייפציג. באיירן סחטה מאוניון תיקו. "מה שהופך קבוצה לקבוצת עילית זה כשהיריב יודע בדיוק מה היא הולכת לעשות, ועדיין הוא לא יכול לעצור את זה", אמר אדין טרזיץ', מאמן דורטמונד, לאחר ההפסד בשבת. לשחקנים של אוניון אולי לא אכפת לשלוט בכדור ובקצב המשחק, אבל הם עושים עבור המאמן שלהם את כל מה ששחקנים בדרך כלל לא אוהבים לעשות: לרוץ, לכסות שטחים. והם אוהבים לעשות את זה. הם לא שואלים שאלות, והם לא שואלים שאלות קריטיות לגבי האסתטיות של מה שהם עושים. הם נמצאים בסגנון אמנות הכדורגל שבו הם מונעים גולים (רק שישה שערים לחובתם עד עתה), מנצלים הזדמנויות, מוליכים את הטבלה. גם זו אמנות.
4 צפייה בגלריה
שחקן אוניון ברלין שראלדו בקר מול שחקן דורטמונד אמרה צ'אן
שחקן אוניון ברלין שראלדו בקר מול שחקן דורטמונד אמרה צ'אן
הניצחון על דורטמונד החזיקה אוניון ברלין בכדור 29 אחוז מהזמן. שראלדו בקר מול אמרה צ'אן
(רויטרס)
בניצחון על דורטמונד, לדוגמה, שחקני אוניון שלטו בכדור 29 אחוז מהזמן. הם חילקו 223 מסירות מדויקות לעומת 777 לשחקני דורטמונד. לא מדובר בסטיית תקן. אם הטבלה הייתה מיוצבת היום לפי נתונים סטטיסטיים כמו ניסיונות בעיטה לשער, אוניון היתה מדורגת בחלק התחתון. המשחק נגד אוניון, אם כן, הוא סדנה בת 90 דקות לסבלנות ואורך רוח, לשליטה על העצבים, לדבקות במטרה ובשיטה נגד הציניות הברלינאית. שבע מעשר הקבוצות שאוניון שיחקה נגדן העונה נכשלו במבחן הלחץ הזה.
למאמן אורס פישר יש מניות גדולות בהצלחה המסחררת של אוניון העונה. לא רק שיטת המשחק ושחקנים שקנו את שיטת המשחק שלו בעיניים עצומות, אלא שיש קטגוריה סטטיסטית אחת שבה אוניון ברלין מובילה את הליגה – היא שיתפה עד עכשיו 24 שחקנים, יותר מכל קבוצה אחרת. כדי להבין את המשמעות הפיזית והמנטלית (מנוחה לשחקנים, וכל שחקן יודע שהוא יכול להשפיע בכל שבוע נתון בלי קשר למשחק האחרון), צריך לראות רק מה קרה בשני המשחקים האחרונים. פול יאקל, כובש שער הניצחון במשחק נגד שטוטגרט, לא התלבש כלל למשחק נגד דורטמונד, ואילו יאניק האברר, שלא היה חלק מהסל במשחק מול שטוטגרט, חזר להרכב בשבת האחרונה וכבש את שני השערים לזכות אוניון.
4 צפייה בגלריה
מאמן אוניון ברלין אורס פישר
מאמן אוניון ברלין אורס פישר
מאמן אוניון ברלין אורס פישר
(AFP)

מי מספר 2?

אוניון ברלין היא אולי הקבוצה הכי טובה בגרמניה כרגע, אבל אף אחד לא משלה את עצמה, אפילו לא אוניון ברלין. זו לא קבוצה שממש תאיים על באיירן מינכן במרוץ לאליפות. כמו תמיד, זהו מרוץ שתוצאתו ידועה עוד לפני שהתחיל. מה שאוניון נלחמת עליו כעת זה על ההזדמנות להחליף את דורטמונד בתור הקבוצה מספר 2. המשחק בשבת ומבט לטבלה, מראים שאוניון נמצאת בדרך הנכונה.
אפילו בתוך המודל הסוציאלי של הכדורגל הגרמני, אוניון היא יוצאת מן הכלל. מועדון כדורגל שלא מוכן לוותר על הערכים שלו כקהילה, משפחה, עם סולידריות בין האוהדים. האוהדים עצמם כל כך מתנגדים למסחריות שהולכת ונוגסת בכדורגל הגרמני, שבמשחקי הבית נגד לייפציג, האולטראס של הקבוצה מקיימים טקס של כמה דקות דומייה כנגד המסחריות ומודל האחזקה של קונצרן רד בול.
4 צפייה בגלריה
שחקן אוניון ברלין טימו באומגרטל
שחקן אוניון ברלין טימו באומגרטל
הקבוצה הטובה בגרמניה כרגע? טימו באומגרטל חוגג
(Getty Images)
בחזרה ליריבה העירונית: אוניון נשאבת השנה לתוך הוואקום העצום שמשאירה הרטה ברלין, הקבוצה הבכירה בעיר מבחינת תקציב ובסיס אוהדים, אבל מועדון ששקוע עמוק-עמוק בבוץ ניהולי ומקצועי שהותיר שבר עמוק בין הקבוצה לקהל שלה. אוניון, שעלתה ב-2019 לראשונה לליגה הראשונה, ניצחה את הרטה בארבעה דרבים ברציפות, כולל 1:3 קליל במשחק הפתיחה העונה.
אז קודם ניקח את ברלין, ואחרי זה את כל גרמניה? הכל באוניון מריח ממוכנות. אין שם הרבה רומנטיקה, אין שם סיפורי אהבה לוהטים שנדלקים ונכבים אחרי שנייה. הכל שם על אש קטנה. שני החלוצים הפותחים מהשנה שעברה הלכו? פישר והצוות הניהולי הביאו מחליפים שהפכו את אוניון לטובה יותר. ניצול מרבי של מצבי הבקעה, יעילות מפחידה בכדורים חופשיים, סף שבירה בלתי קיים. הכל בתוכנית. "צלמו את הטבלה, זה זיכרון יפה", אמר פישר לאחר הניצחון על דורטמונד. אוניון ברלין תהיה שם גם אחרי המחזור הבא. יום אחד, לפי התכנון, היא מתכננת לשבת במקום הזה כדיירת קבע.