בשיתוף אתר "המקצוענים"
תקנו זאת בעצמכם: ישנן שריטות שתוכלו לטשטש בקלות באמצעות צביעה שלהן עם טוש ייעודי ויש כאלה שיחייבו שימוש בחומרי מילוי והסרת שכבת ההגנה. במדריך זה נפרט על הסוגים השונים ועל שלבי העבודה המומלצים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הסוואת השריטה באמצעות טוש ייעודי בגוון תואם לפרקט

טוש כתמי עץ הוא טוש עבה שהצבע שלו הוא בגוון כלשהו של עץ ושניתן לצייר באמצעותו על עץ. "אם השריטה על הפרקט היא שטחית במיוחד, ניתן להסוות אותה באמצעות הטוש וליצור חזות אחידה לפרקט", מסביר ארביב אלפונסו מאלפא פרקטים.
"אמנם פעולת התיקון מהירה ומידית, אך כוללת אתגר אחד: התאמת הטוש לגוון הפרקט. בשוק ישנם טושים בגוונים רבים. לפני תחילת העבודה, כדאי לבדוק שהצבע אכן תואם, על מנת שהתיקון לא ידגיש את השריטה, במקום להסוות אותה".
איך? ציירו בזהירות עם הטוש בפינת החדר, במקום המוסתר לרוב מאחורי רהיט כלשהו. כך, תוכלו לוודא שהגוון תואם, ואינו בולט על פני משטח הפרקט.
לאחר שווידאתם שהגוון של הטוש אכן תואם, תוכלו להתחיל בתיקון.
אלו השלבים המומלצים לקבלת תוצאה מקצועית, לדברי אלפונסו.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ניקוי האזור: מנקים את אזור השריטה היטב באמצעות סמרטוט לח כדי לוודא שאין סביבה לכלוך ואבק. כדאי לוודא שגם בתוך השריטה עצמה אין לכלוך ואבק.
מציירים סביב השריטה: מציירים באמצעות הטוש לכל אורך השריטה. אין צורך לדאוג אם הגוון שנוצר מעט בהיר מידי.
הכנסת הצבע לשריטה: משתמשים בספוג שספגנו במעט ספירט לבן, בכדי לשפשף את הצבע שציירנו. זאת, מתוך מטרה להחדיר את הצבע אל עומק השריטה. פעולה זו, תגרום לצבע למלא את השריטה ובכך להסוות אותה. כמו כן, היא תסייע בהסרת שאריות צבע לא רצויות מהאזור שסביב השריטה, בחלקו העליון של המשטח.
חזרה על הפעולה במידת הצורך: יש להמתין מעט לייבוש, ולאחר מכן לבחון את התוצאות. אם איננו מרוצים, ניתן לחזור על שני השלבים הקודמים (ציור ושפשוף הצבע).

תיקון שריטות באמצעות ליטוש

אפשרות שנייה לטיפול בשריטות שטחיות היא באמצעות ליטוש. אלפונסו: "שריטות שטחיות אינן עמוקות מידי, ולכן באמצעות ליטוש בסיסי ניתן להבריק את אזור השריטה ובכך להחזיר למשטח הפרקט מראה אחיד".
שימו לב שלא מדובר בליטוש רצפה מקצועי שכולל מכשור מתקדם, ידע ומומחיות.
"זהו ליטוש שניתן לבצע עצמאית, בעזרת שעווה וסמרטוט", מפרט אלפונסו, "תפקיד השעווה הוא להבריק היטב את אזור השריטה, להיספג בתוך משטח העץ ולמלא אותו".
לדבריו, אלו השלבים המומלצים לקבלת תוצאה מיטבית.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ניקוי האזור: מנקים היטב את אזור השריטה באמצעות סמרטוט. יש להקפיד לסלק את כל הלכלוך והאבק מאזור השריטה, ולשים לב שלא נשאר גם לכלוך ואבק בתוך השריטה עצמה.
שטיפת האזור: בשלב זה, נבצע ניקוי יסודי יותר באזור השריטה. נספוג את הסמרטוט היטב במים ונשטוף את כל אזור השריטה. לאחר מכן, נמתין לייבוש מלא לפני שנעבור לשלב הבא. ניתן לקצר שלב זה תוך שימוש במייבש שיער.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מילוי השריטה בשעווה: לשם כך, יש להשתמש במקל שעווה שקוף או במקל שהגוון שלו תואם את זה של משטח הפרקט. בכך, נמנע מצב של כתמי צבע על גבי המשטח. יש לשפשף את מקל השעווה על אזור השריטה, על מנת שהשעווה תתפורר ותחדור אל תוך השריטה. אם יש צורך, ניתן להיעזר בסכן פלסטיק ולגרד את השעווה אל תוך חריץ השריטה.
המתנה: לאחר שמילאנו את האזור בשעווה, נצטרך להמתין ולתת לאזור לספוג את השעווה. כדאי להמתין יום-יומיים, ורק לאחר מכן להמשיך בליטוש ובהברקה.
ליטוש הברקה: כעת, יש להשתמש בסמרטוט נקי, ולשפשף עמו בעדינות את השעווה באזור השריטה. השפשוף יעזור לספיגה טובה יותר של השעווה, יגרום לאחידות על פני המשטח הפרקט ויוסיף לו ברק.

תיקון שריטות שטחיות על גבי שכבת ההגנה של הפרקט

שיטה זו מיועדת למקרים בהם נוצרה שריטה ברצפה אשר פגעה בשכבת ההגנה של הפרקט (שכבת הגימור שלו).
"שכבת ההגנה ממלאת תפקיד חשוב במיוחד בפרקט, ושריטה בה יכולה לגרום לחדירת מים אל תוך הפרקט ולנזקים לטווח ארוך", מתאר אלפונסו.
"כאשר מדובר בשריטות קטנות, ניתן לתקן אותן באמצעות מילוי מחדש של חומר ההגנה. לשם כך, כדאי לברר מהו חומר הציפוי של הפרקט אותו אנחנו מתקנים, ולרכוש כמות קטנה ממנו".
אלו שלבי העבודה המומלצים.
ניקוי ראשוני: יש לנקות את אזור השריטה מלכלוך ומאבק.
ניקוי עמוק יותר: בשלב זה, נשתמש בחומר לניקוי עץ או לניקוי רצפות עץ לניקוי יסודי יותר. יש לעשות שימוש בסמרטוט עדין ובחומר הייעודי. כדאי להיזהר מהפעלת יותר מדי לחץ, בכדי לא לגרום ליותר נזק מתועלת.
שטיפה: לאחר מכן, נשטוף את אזור השריטה באמצעות סמרטוט ספוג במים וננגב היטב. יש להמתין לייבוש מלא לפני המעבר לשלב הבא.
חידוש הציפוי: כעת, יש להשתמש בחומר הציפוי למילוי השריטה. יש לעשות זאת בעזרת מברשת קטנה ועדינה. מומלץ להסתפק במריחת שכבה דקה יחסית.

שריטות עמוקות בפרקט? כך תתקנו אותן

שיטה זו מיועדת לתיקון של שריטות עמוקות במיוחד על גבי משטח הפרקט. היא מעט יותר מורכבת מהשיטות האחרות ומצריכה יותר חומרים וכלי עבודה.
החומרים שתצטרכו לביצוע התיקון: חומר לניקוי עץ או רצפות עץ, ספירט לבן (טרפנטין מינרלי) להסרת שכבת הציפוי, חומר מילוי לעץ, חומר ציפוי לשכבת ההגנה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כלי העבודה הדרושים: שפכטל, נייר זכוכית, מברשת, ספוג וסמרטוטים.
"מכיוון שמדובר בשריטה עמוקה, אנו צריכים לחדש גם את העץ עצמו וגם את שכבת ההגנה", אומר אלפונסו.
"עם זאת, ישנן רצפות פרקט בהן אין שכבת הגנה כלשהי, ובמקרים כאלה נוכל לדלג על השלבים שנועדו להסיר את שכבת ההגנה ולחדש אותה לאחר מכן".
אלו שלבי העבודה המומלצים לקבלת תוצאה מקצועית.
ניקוי: נשתמש בחומר הניקוי בכדי לנקות היטב את אזור השריטה. נקפיד לנקות כך שלא יישאר לכלוך או אבק בתוך השריטה ובאזור שסביבה. זאת, לצורך אחיזה טובה של חומרי המילוי ושכבת ההגנה.
שטיפה: נמשיך בניקוי ונשטוף את כל אזור השריטה היטב, בכדי להבטיח שהוא נקי ומוכן לעבודה. נמתין עד לייבוש מלא לפני מעבר לשלב הבא.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הסרת שכבת ההגנה: אם ישנה שכבת הגנה אשר מצפה את משטח הפרקט, נסיר אותה סביב אזור השריטה באמצעות ספירט לבן. נשתמש בספוג ספוג במעט ספירט לבן ונשפשף את אזור השריטה היטב. לאחר מכן, ננגב את האזור באמצעות סמרטוט ונמתין לייבוש.
מילוי: נמלא את השריטה היטב עם חומר מילוי לעץ. מומלץ למלא היטב את השריטה על-ידי דחיפת החומר אל תוך הסדק שנפער בפרקט.
המתנה: לאחר המילוי, יש צורך לתת לחומר להתייבש במשך יום-יומיים ורק לאחר מכן להמשיך לשאר שלבי התיקון.
הסרת עודפים: נסיר את עודפי המילוי מאזור השריטה באמצעות שפכטל. זאת, באמצעות גירוש עודפי החומר בעדינות, בכדי להימנע מיצירת שריטות חדשות על גבי משטח הפרקט.
ליטוש: בשלב זה, נשתמש בנייר הזכוכית לביצוע ליטוש שטחי. נשפשף בעדינות את אזור השריטה כדי לוודא שכל עודפי המילוי הוסרו, עד שחומר המילוי יהיה בגובה אחיד עם פני משטח הפרקט, ולא יבלוט החוצה.
ניקוי: לפני שממהרים לכסות את המשטח בפרקט, חשוב לנקות היטב את הלכלוך שנוצר לאחר הליטוש. זאת, באמצעות סמרטוט הספוגה בכמות מועטה של מים. על הסמרטוט להיות לחה עד יבשה למגע.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מריחת הציפוי: אם שאר הפרקט מצופה בשכבת הגנה, יש לצפות את אזור השריטה בחומר הגנה תואם. מומלץ לעשות זאת באמצעות מברשת גדולה (מברשת צבע, למשל). יש להימנע ממריחת כמות גדולה מדי של חומר הגנה, ולהסתפק בשכבת הגנה דקה בלבד על גבי כל האזור שממנו הסרנו את הציפוי בתחילת העבודה.
המידע בכתבה זו באדיבות אלפא פרקטים.
פורסם לראשונה: 13:43, 19.10.22