החגים כמעט מאחורינו וכך גם הקיץ על חופשותיו. חלק מהנופשים נהנו אולם חלק חוו כשלים וסבורים כי מגיע להם פיצוי כמו למשל על עיכוב בטיסה, אי מימוש כרטיסים שבוטלו בקורונה, עוול שלטענת האזרח "הקטן" נגרם לו ברכישה צרכנית ועוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בית המשפט לתביעות קטנות הוקם במטרה להקל על הציבור להגיש תביעות כספיות בסכומים קטנים יחסית בדרך פשוטה, ללא עיכובים מנהליים ובדיון קצר ומהיר. אז כיצד מנהלים הליך משפטי בבית משפט לתביעות קטנות ומהם היתרונות והחסרונות? גיבשנו מדריך באמצעות עו"ד אהוד פאי העוסק במשפט אזרחי ודיני תעופה ועו"ד הדס יעקובסון, מנהלת רגולציה במועצה הישראלית לצרכנות.
1 צפייה בגלריה
בית משפט לתביעות קטנות. אילוסטרציה
בית משפט לתביעות קטנות. אילוסטרציה
בית משפט לתביעות קטנות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

מי יכול להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות ונגד מי? כל אדם רשאי להגיש עד חמש תביעות קטנות בשנה, בסך של עד 34,600 שקל כל אחת (סכום המקסימום מתעדכן מידי פעם וניתן להתעדכן באתר הרשות השופטת).
החוק קובע כי בית המשפט לתביעות קטנות ידון בתביעה אזרחית "שהגיש יחיד". כלומר, תאגידים (חברה, עמותה, אגודה שיתופית וכיו"ב) אינם רשאים להגיש תביעה בתביעות קטנות. לעומת זאת, עוסק מורשה כן יכול (מאחר והוא נחשב "יחיד"). אפשר לתבוע בין השאר בגין החלפה של מצרך או תיקונו, ביטול עסקה והשבה ועוד. לדברי עו"ד יעקובסון, "הנושאים הצרכניים שבהם נהוג להגיש תביעה קטנה הם: תעופה, ריהוט, מוצרי חשמל, קורסים, קוסמטיקה, תקשורת וחוק הטכנאים".

עו"ד אהוד פאי עו"ד אהוד פאי צילום: שגיא מורן


עו"ד פאי מציין כי "את כתב התביעה לנתבעים בתביעות קטנות, מזכירות בית המשפט אמורה להמציא לנתבעים, לכן חשוב להקפיד לרשום בכתב התביעה את הפרטים המלאים של הנתבע". יש להדגיש כי ניתן להגיש תביעה קטנה גם באופן מקוון דרך אתר הרשות השופטת (ללא תשלום עמלה) או דרך חברות פרטיות.
מהם היתרונות המרכזיים בפנייה לבית משפט לתביעות קטנות? זמן התדיינות קצר. תביעה רגילה בבית משפט רגיל נמשכת לרוב בין שנה לשנתיים (ולעתים יותר), וכרוכה במספר דיונים. לעומת זאת, תביעה קטנה כרוכה לרוב בדיון אחד שבדרך כלל מתקיים בתוך כחצי שנה ממועד הגשת התביעה (תלוי בעומס של בית המשפט שאליו הוגשה התביעה). בסיום הדיון יינתן על-ידי בית המשפט פסק דין, או בתוך מספר ימים (בעוד שבבית משפט רגיל עשוי פסק הדין להינתן רק לאחר חודשים רבים).
עו"ד הדס יעקובסון עו"ד הדס יעקובסון צילום: תומר יעקובסון
עו"ד פאי מציין כי "יתרון מרכזי נוסף, הוא שלבתי משפט לתביעות קטנות ישנם אותן סמכויות מבחינת סדרי דין כפי שיש לבית משפט רגיל, ובנוסף לכך (וכאן היתרון) שהוא רשאי שלא להשתמש בסמכות מסמכויות אלה אם נראה לו הדבר מועיל יותר להכרעה צודקת ומהירה. כמו כן בית המשפט לתביעות קטנות רשאי לקבוע את סדר הבאת הראיות וטענות הצדדים בדרך שנראית לו ויברר את המחלקות באופן פעיל. בנוסף לכך, חוק בתי המשפט קובע, כי בית משפט לתביעות קטנות יהיה רשאי לקבל ראיה אף אם לא הייתה קבילה בבית משפט אחר, ואינו קשור בסדר הדין הנוהגים בבית משפט אחר. כמו כן, בית המשפט רשאי להעביר תביעה לבית משפט רגיל אם סבר שהתביעה אינה מתאימה לתביעות קטנות".
כלומר, לשופטי בית משפט לתביעות קטנות (לרבות רשמים) יש שיקול דעת רחב, בין אם לאפשר הגשת ראיות ועדים שלא היה ניתן במסגרת הליך רגיל, ובין אם להיות פעילים יותר במסגרת הדיון עצמו, על מנת לסיים את ההליך באופן יעיל, מהיר וצודק. שכן, הדגש בבית משפט לתביעות הוא למעשה יעילות ומהירות של ההתדיינות.
מהם החסרונות המרכזיים? במסגרת הליך בבית משפט לתביעות קטנות, אין ייצוג של עורכי דין, אלא רק ברשות בית המשפט ומטעמים מיוחדים שיירשמו. מקרים לדוגמה בהם עשוי בית המשפט לתת היתר: אם מדובר בתובעים מבוגרים מאוד או שלא שולטים בעברית, או שתובעים עורך דין.
אמנם, ניתן לומר שהיעדר ייצוג יכול להוות בחלק מהמקרים גם יתרון, שכן אדם שיש לו יכולת להופיע בבית משפט ולכתוב כתב תביעה, יכול לייצג עצמו ובכך לחסוך תשלום שכר טרחה לעורכי דין. עם זאת, לא לכולם זה מתאים, מה גם שחלק מהאנשים נלחצים מעצם המעמד של להופיע בבית המשפט. יתרה מכך, מוסיף עו"ד פאי, "אמנם לעורכי דין אסור לייצג במסגרת הדיונים עצמם בבית משפט לתביעות קטנות, אך הם כן רשאים לתת ייעוץ משפטי לבעלי הדין, לרבות כתיבת כתבי טענות. לאור זאת, כמעט כל חברה או עסק מסתייעים בעורך דין שיכתוב עבורם את כתב ההגנה, וינחה אותם מה לטעון בדיון עצמו".
תבעתי חברת תעופה ובדיון הגיע נציג שלה. האם זה תקין? כן. כל עוד מדובר בנציג של החברה שאינו עורך דין ואינו מהווה "מייצג מקצועי", כמובן שהוא רשאי לייצג את חברת התעופה בדיון.
לאיזה בית משפט בארץ צריך להגיש את התביעה? במסגרת התקנות נקבע, כי תביעה קטנה תוגש לבית המשפט שבאזור שיפוטו נמצא אחד מאלה: מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע, או מקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים.
עו"ד פאי מבהיר, כי "בנושא זה קיימת חלופה נוספת שהיא חשובה הקובעת, כי במקרה בו מוגשת תביעה קטנה 'בשל פרסום או סחר ברשת האינטרנט', ניתן להגישה לבית המשפט שבאזור שיפוטו מצוי מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע או מקום מגוריו או מקום עסקו של התובע. כלומר, במידה וביצעתם לדוגמה הזמנה של כרטיסי טיסה באינטרנט, תוכלו להגיש את התביעה לבית משפט המצוי באזור מגוריכם או עבודתכם".
מהי האגרה שצריך לשלם? הגשת תביעה לבית משפט לתביעות קטנות כרוכה בתשלום אגרת בית משפט עבור פתיחת תיק בשיעור של 1% מסכום התביעה, ולא פחות מ-50 שקל (לדוגמה, אם סכום התביעה הוא 15 אלף שקל, האגרה שתדרשו לשלם לבית משפט תהיה 150 שקל).
אם התביעה שלכם תתקבל, בית המשפט לרוב יחייב את הנתבע לשלם לכם (בנוסף לסכום התביעה עצמו) הוצאות משפט שמסתכמים לרוב בכמה מאות שקלים, הן עבור התייצבותכם לדיון והן עבור החזר אגרה. אם התביעה שלכם תדחה, קיימים מקרים בהם בית המשפט יחייב אתכם בהוצאות משפט של הנתבע, שלרוב גם כן מסתכמים בכמה מאות שקלים.
אילו מסמכים כדאי לתובע לצרף לתביעה? במסגרת התקנות נקבע כי על התובע לצרף לתביעתו: "את כל המסמכים שהוא מבקש להסתמך עליהם במשפט אם הם מצויים ברשותו".
לדוגמה, אם אתם מגישים תביעה נגד עסק שלא סיפק לכם מוצר שרכשתם ממנו, עליכם לצרף בין היתר את הקבלה עבור התמורה ששילמתם לעסק וכן התכתבויות ביניכם לבין בעל העסק (כגון מיילים, שיחות ווטסאפ וכיו"ב).
מתי צריך להגיש כתב הגנה? כתב הגנה לתביעה קטנה נדרש להגיש בתוך 30 יום מיום המצאת התביעה וההזמנה לדין, ואליו לצרף את כל המסמכים שהנתבע מתבקש להסתמך עליהם במשפט. נתבע אף רשאי להגיש תביעה נגד התובע.
אם נתבע לא הגיש כתב הגנה במועד, רשאי התובע לבקש מבית המשפט לקבל פסק דין בהיעדר הגנה על יסוד כתב התביעה בלבד. אם ניתן פסק דין בהיעדר הגנה הנתבע יכול להגיש בקשה ובית המשפט יהא רשאי לבטל את פסק הדין ולקבוע מועד דיון חדש, ואף לקבוע תנאים לכך.
האם ניתן לערער? בעוד שעל פסק דין שניתן בבית משפט רגיל ניתן להגיש ערעור בזכות, בבית משפט לתביעות קטנות אין זכות ערעור אוטומטית. על מנת לקבל זכות ערעור, יש להגיש בקשת רשות ערעור (בתוך 15 יום ממתן פסק הדין), ורק אם בית המשפט המחוזי ייעתר לבקשה, הערעור ידון. רשות הערעור תינתן רק במקרים חריגים.
רכשתי כרטיסי טיסה לפני הקורונה ובעקבות הקורונה לא טסתי. כעת ברצוני לקבל את כספי בחזרה. מה הדין? עו"ד יעקובסון מציינת כי במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, מדובר בכוח עליון. על כן חברת התעופה פטורה מתשלום פיצוי ומחויבת להשיב לצרכנים את כספם, או לאפשר להם לבחור כרטיסים לטיסה חלופית – לפי בחירת הצרכן.
הגעתי לשדה התעופה והטיסה התעכבה ב-12 שעות. האם ניתן לתבוע פיצוי בתביעות קטנות? עו"ד יעקובסון מבהירה כי כ-100 תלונות הגיעו למועצה לצרכנות בשנה האחרונה על עיכוב טיסה. "כשמתקבלת תלונה על טיסה שהתעכבה מדובר על מאות נוסעים, כך שמדובר על תופעה רבת היקף. טיסה שהתעכבה ב-12 שעות היא למעשה טיסה שבוטלה. לפי חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), טיסה שבוטלה היא לא רק טיסה שלא התקיימה, אלא גם טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות ממועד המקורי.
"חברת התעופה מחויבת לתת לנוסע שטיסתו בוטלה את הרכיבים הבאים: שירותי סיוע ללא תשלום - אוכל (מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה), לינה (אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר או אם נדרשת שהייה ארוכה מהשהייה שתכנן הנוסע), תחבורה (שירותי הסעה בין שדה התעופה לבית המלון שבו הנוסע שוהה) ותקשורת (שתי שיחות טלפון, וכן משלוח הודעה באמצעות פקסימיליה או דואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע), השבת התמורה המלאה בעד הכרטיס או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע ופיצוי כספי, לפי התוספת הראשונה לחוק זה (מדרגות שנקבעות לפי מרחק הטיסה, בקילומטרים). אם חברת התעופה לא סיפקה את הרכיבים האלה, הצרכן רשאי לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות ולתבוע.
"כמו כן במקרים הקשורים לביטולי טיסות יכול התובע לתבוע בנוסף פיצוי עונשי עד 10,590 שקל. זה פיצוי שבית משפט רשאי לפסוק לצרכן במקרים בהם הגיע לו פיצוי ממפעיל הטיסה והוא לא קיבל אותו וכאשר בית המשפט סבור שיש להטיל על המפעיל פיצוי נוסף לשם הרתעה".