העלאת הריבית הנוספת עליה הכריז השבוע בנק ישראל צפויה להיכנס היום (ראשון) לתוקף, לאחר שהמועד נדחה בכמה ימים בשל יום הכיפורים. גם הפעם, מדובר בהעלאת ריבית חדה בגובה 0.75%, אשר תעמיד את שיעור הריבית הבסיסי במשק הישראלי על 2.75% ואת שיעור ריבית הפריים על 4.25% - הגבוה מזה שנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עם העלאת הריבית, חלק גדול מהחזרי ההלוואות הצמודות לריבית הפריים צפוי לעלות - כולל המשכנתאות, אולם כך גם הריבית על חלק מהפיקדונות של האזרחים בבנקים השונים. מי שמחזיק בפיקדון בריבית משתנה (הצמוד לשינויים בריבית הפריים) - גם אם פתח אותו רק בימים האחרונים - יהנה מהתוספת המלאה. ומה לגבי תעריפי הפיקדונות למפקידים חדשים? אלו יעודכנו על ידי הבנקים במהלך השבוע, כאשר הבנק הדיגיטלי וואן זירו, הודיע כבר כי יגלגל את מלוא הריבית לתעריפים לצרכן.
2 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
(צילום: AFP)

מה ההבדל בין ריבית קבועה למשתנה?

בניגוד לפיקדון בריבית משתנה, אשר צמודים לריבית הפריים וצפויים לעלות ביחד איתה לאחר העלאות הריבית, שיעור הפיקדון בריבית קבועה אינו משתנה לאורך כל התקופה, ללא קשר לעלייה או ירידה בריבית הפריים.
כך למשל, מי שהפקיד טרם כניסתה לתוקף של העלאת הריבית הקרובה פיקדון עם ריבית משתנה של 1.5%, צפוי לקבל כעת על אותו פיקדון ריבית של 2.25%, לאחר שריבית הפריים החדשה תיכנס לתוקף. לעומת זאת, מי שהפקיד כסף בפיקדון בריבית קבועה של 2%, ישאר עם אותה ריבית ולא יהנה ממלוא העלאת הריבית הקרובה או מהבאות אחריה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז ורויטרס)
לתקופות יחסית ארוכות ובסביבה של ריבית שעשויה גם לרדת, פיקדון בריבית קבועה יכול לשמור על גובה התשואה של הפיקדון. אולם, בתקופה כמו הנוכחית במסגרתה הריבית רק צפויה לעלות עוד ולא לרדת בשנה הקרובה (כך לפחות לפי הערכות בנק ישראל הנוכחיות), פיקדון בריבית קבועה לרוב יציע תשואה נמוכה יותר לאורך זמן, ולכן חלק גדול מהבנקים מציעים במסגרתו ריבית שהיא לכאורה גבוהה, אולם אינה עולה ביחד עם העלאות הריבית וצפויה להיות לא משתלמת כבר בשבועות הקרובים, אם בנק ישראל אכן ימשיך בהעלאות הריבית.
שימו לב: הבנקים בישראל מחויבים להציע את הריבית החדשה על הפיקדונות לכל המאוחר עד יום שלישי הקרוב, אולם הם גם יכולים לעשות זאת קודם לכן. בשל כך, אם תכננתם להפקיד כסף בפיקדון עם ריבית משתנה, שווה לבדוק את התנאים המוצעים לכם כעת ואולי להפקיד לפני שהבנק שלכם יכריז על התעריפים החדשים, וכך תוכלו ליהנות ממלוא עליית הריבית.

השוואת התעריפים הנוכחיים שהגיעה אחרי הביקורת

מספר שבועות לאחר פרסום מעקב ynet לפיו מרבית הבנקים בישראל שוב לא גלגלו את מלוא העלאות הריבית לפיקדונות האזרחים, בנק ישראל פרסם לפני ימים ספורים השוואה ראשונה בין נתוני הריבית הממוצעת שנותן כל אחד מהבנקים בישראל בפועל בגין פיקדונות ובגין אשראי. הנתונים צפויים להתעדכן אחת לחודש ובכך לסייע לציבור להשוות בין התנאים שנותנים הבנקים השונים ובמקרה הצורך גם להתמקח ואף לעבור בנק.
מהנתונים שהתפרסמו ונכונים לחודש אוגוסט האחרון, עלתה תמונת מצב דומה מאוד לזו שפורסמה במעקב ynet לאחר העלת הריבית האחרונה. כך למשל, מהנתונים עולה כי הבנק הדיגיטלי וואן זירו (One Zero) ובנק ירושלים מציעים ריביות משמעותית יותר גבוהות על פיקדונות בריבית משתנה והציעו שיעור ריבית ממוצע של 2.05%-2.10% בתקופה זו.
מהנתונים עוד עלה כי בנק יהב ובנק לאומי נתנו את שיעור הריבית הממוצע הנמוך ביותר (על פיקדונות בריבית משתנה) - 0.42%-0.44%, בנק הפועלים ובנק דיסקונט רק מעט מעליהם עם 0.57% ובנק מזרחי טפחות, הבינלאומי ומרכנתיל עם ריבית יותר גבוהה - אם כי עדיין נמוכה בכחצי מזו שמוצעת בוואן זירו ובבנק ירושלים - 0.90%-1.11%.
פורסם לראשונה: 19:14, 08.10.22