"אמא, עשיתי טעות וחתמתי במכבי", כך חשף עודד קטש בראיון את השיחה שניהל לאחר שמונה למאמן מכבי ת"א בקדנציה הקודמת. קטש, שחתימתו במכבי היוותה עבורו רק את תחילת הדרך בקריירת האימון, ידע עוד אז כי איננו בשל לאמן קבוצה בסדר הגודל הזה, מועדון בו הלחץ והציפיות אינו כבכל קבוצה רגילה. כיצד ההרפתקה הסתיימה, כולנו זוכרים.
אין חולק על כך שמאמן מכבי החדש-ישן היה אחד מהשחקנים המקומיים הטובים שהיה לכדורסל הישראלי להציע. יש שיגידו שייתכן ואף היה הגדול שבהם, למעט אולי מיקי ברקוביץ' (שהכריז עליו בעבר כיורשו). קטש, שנחשב לבשר מבשרה של מכבי ת"א, אהוב מאוד על יושבי ההיכל ומהווה סמל עבור אוהדי הקבוצה. כשחקן שגדל וצמח מתוך המערכת בגיל צעיר, תיאר קטש כיצד נהג לשבת ולפקוד את יציעי היכל יד אליהו בימי חמישי הגדולים. דרכו השקטה והצנועה רכשה לו הילה לה רק מעטים זוכים במחוזותינו.

1 צפייה בגלריה
מאמן מכבי ת"א עודד קטש
מאמן מכבי ת"א עודד קטש
עודד קטש
(צילום: נחום סגל)

אך קטש השחקן שונה מקטש המאמן, כשקריירת האימון שלו עדיין טעונה הוכחה, על אף הזכיות בגביעי המדינה והאליפויות כשאימן בהפועל גלבוע/גליל ובפנאתינייקוס מיוון. את קבוצת הפועל ירושלים, בה אימן במס' קדנציות שונות, לא הצליח להוביל לאליפות מקומית כשגם במסגרת האירופית הקבוצה לא עמדה בציפיות. גם בתקופתו ביוון, נראה כי לא הצליח להביא לשינוי המיוחל שיגרום למקבלי ההחלטות במועדון להאריך את חוזהו (זאת למרות הציפייה כי זכייה באליפות מקומית תזכה אותו בעונה נוספת באואקה). האליפות המיוחלת אכן הושגה בסופו של דבר, אך עדיין לא היה בכך בכדי לשכנע את קברניטי המועדון, שבחרו לנצל את אופציית היציאה מהחוזה ולא להאריך את ההתקשרות עם עודד בעונה נוספת. ייתכן כי העובדה שאולימפיאקוס שיחקה בליגה השנייה ולירוקים מאתונה חסרה יריבה שקולה למאבק האליפות, היא זו שהכריעה את הכף. בנוסף, לא נראה כי הקבוצה שינתה את סגנון המשחק וזו המשיכה לנחול הפסדים רבים במסגרת היורוליג, ולבסוף כשלה ולא העפילה לשלב הטופ 8, כשהיא מסיימת רק במקום ה-16 הלא מחמיא, תוך הצגת יכולת חלשה במשחקים לא מעטים.
קטש, שמגיע הפעם כמאמן בשל ומנוסה יותר, עדיין יצטרך להראות כי הוא שייך לליגה של הגדולים ביותר וחובת ההוכחה היא עליו. למרות האהבה הרבה לה הוא זוכה, רצף הפסדים בתחילת העונה שוב יעלה קולות וספקות האם זהו האיש המתאים לנווט את הספינה. המשימה לא תהיה קלה. עליו יהיה להראות כי ביכולתו לחבר סגל חדש לחלוטין שנבנה כמעט מאפס. האתגרים יהיו לא פשוטים: כיצד והאם תיווצר היררכיה בקבוצה? האם ביכולתם של בולדווין ובראון לשחק זה לצד זה? כיצד משלבים את השחקנים הישראלים במשחקי היורוליג? כיצד מתגברים על בעיית הקליעה מחוץ לקשת? על כל השאלות האלו יצטרך לענות קטש ולמצוא עבורן פתרונות מתאימים.
חשוב לציין כי מקבלי ההחלטות במועדון לא ששו לאיחוד המרגש, כשעודד לא היה האופציה המועדפת. צ'אבי פסקואל היה הפרסונה אותו רצו לראות עומד על הקווים ומוביל את הצוות המקצועי. כשנכשל הניסיון להחתימו, חזרו הצהובים אל אופציית ברירת המחדל. גם אשתקד, לאחר פיטורי יאניס ספרופולוס, הציעו המכבים לקטש חוזה לחצי עונה בלבד, דבר שהיווה הבעת חוסר אמון במאמן, שכמובן סירב להצעה בנימוס. נראה כי על עודד להצדיק את הבחירה בו, גם עבור ההנהלה.
קטש מודע לאתגרים הרבים ויצטרך לנפץ את תיקרת הזכוכית אליה הגיע, ולהוכיח לכולם, כולל לעצמו, כי הוא שייך לרמות הגבוהות כמאמן. סגנון המשחק אותו הוא כה אוהב מתבסס על הרבה פיק-אנד-רול וקריאת מיס-מאצ'ים, וכאן המקום להראות כי ביכולתו לבצע גם דברים שונים ולחשוב מחוץ לקופסה. קטש, שציין כמה הוא נהנה לעבוד עם דייויד בלאט וכי הגיע לשאוב ידע וללמוד ממנו, יצטרך לעשות גם הוא את קפיצת המדרגה ביחד עם כל הקבוצה ולהראות כי הוא לא רק מאמן שמאמן בליגה השנייה בטיבה בעולם, אלא כזה שיכול להיות גם בעל קילר אינסטינקט כפי שהיו בלאט ופיני גרשון. יתכן והדבר יצריך לצאת מעט מהאדישות שכה מאפיינת אותו, עד כמה שהדבר אפשרי, בכדי לתקוע יתד כמאמן הישראלי הבכיר ביותר כיום.
"הלוואי שיכולתי לזכות גם איתם", התייחס בהתרגשות רבה קטש לשחקני מכבי ת"א, רגעים ספורים לאחר שזכה באותה אליפות אירופה מפורסמת כשחקן פנאתינייקוס. כעת, יזכה להזדמנות נוספת לעשות זאת עם הצהובים. את התשובה להאם יצליח לעשות זאת הפעם או שמא טראומת העבר תחזור על עצמה? את התשובות לכך נדע בקרוב.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.