יום שבת, 08.06.2024 שעה 13:14
ליגה ספרדית 23-24
9526-8738ריאל מדריד1
8544-7938ברצלונה2
8146-8538ג'ירונה3
7643-7038אתלטיקו מדריד4
6837-6138אתלטיק בילבאו5
6039-5138ריאל סוסיאדד6
5745-4838בטיס7
5365-6538ויאריאל8
4945-4038ולנסיה9
4646-3638אלאבס10
4556-4538אוססונה11
4354-4238חטאפה12
4154-4838סביליה13
4157-4638סלטה ויגו14
4044-3338מיורקה15
4047-3338לאס פלמאס16
3848-2938ראיו וייקאנו17
3355-2638קאדיס18
2175-4338אלמריה19
2179-3838גרנאדה20
לוח משחקים
  • ג'ירונה
  • 0 - 7
  • גרנאדה
  • אוססונה
  • 1 - 1
  • ויאריאל
  • ריאל סוסיאדד
  • 2 - 0
  • אתלטיקו מדריד
  • אלמריה
  • 1 - 6
  • קאדיס
  • ראיו וייקאנו
  • 1 - 0
  • אתלטיק בילבאו
  • ריאל מדריד
  • 0 - 0
  • בטיס
  • חטאפה
  • 2 - 1
  • מיורקה
  • סלטה ויגו
  • 2 - 2
  • ולנסיה
  • לאס פלמאס
  • 1 - 1
  • אלאבס
  • סביליה
  • 2 - 1
  • ברצלונה

חלום או בזבוז? הדילמה של אנדריי לונין בריאל

האוקראיני עבר לברנבאו ב-2018 על תקן אחד השוערים הצעירים המבטיחים בעולם, אבל ערך רק אתמול בכורה בליגת האלופות, דווקא מול שחטאר דונייצק

|
אנדריי לונין (רויטרס)
אנדריי לונין (רויטרס)

בדיוק ביום בו הוכרז רשמית צירופה של אוקראינה להצעה המשותפת של ספרד ופורטוגל לארח את מונדיאל 2030, פתחו 12 אוקראינים במשחק ליגת האלופות בסנטיאגו ברנבאו. שחטאר דונייצק, שאיבדה את רובם המוחלט של הכוכבים הזרים אחרי הפלישה הרוסית, פתחה לראשונה בתולדותיה עם הרכב על טהרת השחקנים המקומיים.

מולה התייצב בין הקורות של ריאל מדריד אנדריי לונין להופעת הבכורה שלו בצ'מפיונס. עניין סמלי שכזה – דווקא לקראת הקרב מול ספינת הדגל האוקראינית נפצע טיבו קורטואה בגבו, וכך קיבל שוער המשנה של הבלאנקוס הזדמנות להוכיח את עצמו במפגש הכי מרגש עבורו מבחינה אישית.

הערב הזה אף העניק ללונין הזדמנות להסתכל לאחור ולבחון אם בחר נכון את דרכו בקריירה עד כה. הוא כבר בן 23, חתום על החוזה בריאל יותר מארבע שנים מאז קיץ 2018, אבל בקושי מקבל דקות משחק וסיכוייו להדיח את קורטואה קלושים אם נשתמש בשפה דיפלומטית. אם נדייק יותר, הם פשוט לא קיימים, והבלגי לא ילך לשום מקום עוד הרבה מאוד זמן. בינתיים, פגש אמש (רביעי) לונין כיריב את אנטולי טרובין בן ה-21, שוער שחטאר, הצעיר ממנו בשנתיים וחצי. 

אנטולי טרובין (רויטרס)אנטולי טרובין (רויטרס)

טרובין, המכונה באופן משעשע קורטואה האוקראיני, שיחק אתמול בליגת האלופות בפעם ה-14. הבכורה שלו התקיימה לפני שנתיים, כאשר גבר על קורטואה האמיתי 2:3 באיצטדיון אלפרדו די סטפאנו בו אירחה ריאל את משחקיה ללא קהל בתקופת הקורונה. זמן קצר לאחר מכן, שמר טרובין על רשת נקיה מול ריאל בניצחון יוקרתי נוסף, הפעם 0:2 בקייב. מנור סולומון כזכור, להט והבקיע בשני המפגשים המדוברים.

לונין צפה בהם מהספסל, שם הוא ישב גם בשני המשחקים הנוספים מול שחטאר בעונה שעברה, כי ההגרלה אוהבת משום מה לשבץ את שתי הקבוצות באותו בית בליגת האלופות, עונה אחרי עונה. טרובין אמנם ירד מנוצח בשני מקרים אלה, אבל צבר ניסיון חיוני. ולונין? הוא יכול היה רק להמתין בסבלנות לפציעה כלשהי של עמיתו הבכיר.

טיבו קורטואה חוגג. לונין המתין להזדמנות (רדאד ג'בארה)טיבו קורטואה חוגג. לונין המתין להזדמנות (רדאד ג'בארה)

האם היה עדיף לו לשחק בשחטאר? צ'אנסים כאלה היו לו לאורך חייו, והראשון נפל בחלקו עוד בגיל 11, כאשר הנער טרם ידע עד הסוף באיזה תפקיד הוא רוצה להתמקד בכדורגל. למבדקים בשחטאר ובמטאליסט חרקיב הוא נסע כשוער, באקדמיה נוספת נבחן כחלוץ – וקיבל תשובה חיובית מכולן. אז הוא בחר את הכפפות כי החליט שקפיצות עדיפות על ריצות, ובחר בחרקיב על פני דונייצק כי היא הייתה קרובה יותר לעיר הולדתו. הצטיינותו בטורנירי נוער גררה עניין רב, וכאשר פשטה מלאליסט את הרגל ב-2015, הוא עשה את דרכו לבית הספר של דניפרו.

המהלך הזה היה גורלי, כי גם דניפרו נקלעה לצרות כלכליות קשות, וקידמה צעירים בשל כך. המאמן דמיטרו מיכאילנקו, לשעבר קשר הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים, אהב את החוצפה החיובית של הבחור, וזרק אותו להרכב באוקטובר 2016. בגיל 17, הפך לונין לאחד השוערים הצעירים בתולדות הליגה האוקראינית, והמהלך התברר כהברקה, כי הוא מיעט לספוג, והיה הגורם הדומיננטי בריצה של דניפרו לחצי גמר הגביע, שם הפסידה 1:0 לשחטאר. בהנהלת דונייצק התלהבו מהופעתו, והחלו לגשש לגבי האפשרות לצרפו, אבל לונין ויתר עליהם בפעם השנייה, ועבר ב-2017 לזוריה אחרי התפרקותה של דניפרו.

אנדריי לונין. ויתר על שחטאר (רויטרס)אנדריי לונין. ויתר על שחטאר (רויטרס)

המטרה היתה פשוטה – לשחק על בסיס שבועי. היא אף הושגה כאשר המאמן יורי ורנידוב העדיף אותו על פני אולכסנדר שבצ'נקו הוותיק, ולונין זהר לא רק בזירה המקומית, אלא גם בשלב הבתים בליגה האירופית. זוריה רשמה ניצחונות סנסציוניים על הרטה ברלין ואתלטיק בילבאו, וכאשר שמר על רשת נקיה ב-0:1 בחוץ על הבאסקים הוא משך תשומת לב של סקאוטים הספרדים, ובפרט של אלה שעובדים מול ריאל. הוא זכה בתואר הכדורגלן הצעיר המבטיח באוקראינה בשנת 2017, והטלפון של אביו, ששימש כסוכנו, לא הפסיק לצלצל.

ההמולה סביבו הייתה גדולה, ושמו הוזכר כמועמד לקבוצות רבות באנגליה ובאיטליה. ואולם, כאשר נכנסה ריאל לתמונה, כל יתר האופציות לא היו רלוונטיות עוד מבחינת לונין. "זה חלום הילדות שלי", הוא אמר, בעודו מתקשה להאמין שהמועדון המלכותי באמת מעוניין להחתימו. באותו קיץ, הגישה גם שחטאר הצעה רשמית אטרקטיבית מאוד, עם תנאי שכר דומים לאלה של ריאל, אבל גם היא נפסלה על הסף. לונין סירב לה בפעם השלישית – והאחרונה עד כה. הוא רצה לנסוע רק למדריד.

אנדריי לונין. רצה רק מדריד (רויטרס)אנדריי לונין. רצה רק מדריד (רויטרס)

קל מאוד להבין את ההחלטה הזו. איך אפשר לוותר על מועדון כה ענק אם הוא מוכן לשים צ'ק של 8.5 מיליון יורו תמורתך ולהחתים אותך על חוזה לשש שנים תמימות? לונין הפך לאוקראיני הראשון בתולדות ריאל, והעברתו הייתה שיחת היום במדינה, בזמן שרוסיה אירחה את המונדיאל. לונין ידע שהוא לא מתוכנן להיות בהרכב, כי קורטואה צורף באותו קיץ לסגל בו כבר כיכב קיילור נבאס, אבל הפיתוי היה חזק מאוד. הוא הרגיש כמו הכוכב שסומן להיות שוער העתיד של ריאל, והיה נלהב גם לצאת להשאלות במידת הצורך.

השאלה כזו אכן אורגנה ללגאנס ששיחקה אז בליגה הבכירה, אך האוקראיני שימש בה רק גיבוי לאיבן קוואייר. בקיץ 2019 היה אמור קוואייר לעזוב, ובמועדון כבר סיכמו עם ריאל על עונת השאלה נוספת בה יהיה לונין בהרכב, אבל אז שינה השוער הראשון את התוכניות, והכל בוטל. במקום זאת, הוא הושאל לוויאדוליד, ועשה זאת על תקן אלוף עולם – בתום אחד הסיפורים המוזרים ביותר.

היה זה במונדיאל לנבחרות עד גיל 20 שהתקיים במאי ויוני 2019 בפולין, בו היה לונין השוער הראשון של אוקראינה. במקביל, נערכו בתחילת יוני משחקי מוקדמות יורו 2020 לנבחרות בוגרות, והמאמן הלאומי אנדריי שבצ'נקו התעקש בצעד הזוי ביותר לקחת את השוער כדי שיישב על הספסל במפגשים מול סרביה ולוקסמבורג. בשל כך, החמיץ השוער את משחק רבע הגמר מול קולומביה בגביע העולם, בו הסתדרו חבריו בלעדיו. ב-10 ביוני, הוא צפה כשוער משנה בניצחון אוקראיני על לוקסמבורג בלביב, ואז הוטס במטוס פרטי שאירגן יו"ר ההתאחדות הישר לגדיניה, כדי לשמור ב-11 ביוני על שער נקי בניצחון 0:1 על איטליה. ג'אנלוקה סקמאקה, כיום כוכב ווסטהאם ונבחרת איטליה הבוגרת, לא הצליח לכבוש מולו, ובגמר גברו האוקראינים גם על דרום קוריאה.

לונין מניף את הגביע (רויטרס)לונין מניף את הגביע (רויטרס)

לונין הוכתר לשוער המצטיין של הטורניר, והרגיש על גג העולם, אבל באופן פרדוקסקלי הייתה זו הפעם האחרונה בה עשה כותרות כלשהן. כבר יותר משלוש שנים חלפו, והוא עדיין מוגדר כהבטחה לעתיד, ובגיל 23 זה מתחיל להיות מתסכל. ההשאלה בוויאדוליד כשלה, לאחר מכן בילה האוקראיני חצי שנה באוביידו בליגה השנייה, ומאז קיץ 2020 הוא שוער המשנה של ריאל מדריד. זה כבוד לא מבוטל, ואנדריי מדגיש זאת כמעט בכל ראיון בספרד ובמולדתו, אבל ככל שעוברים החודשים מתחדדת התחושה שהוא קצת מבזבז את זמנו. 

אנדריי לונין מקבל את תואר השוער המצטיין (רויטרס)אנדריי לונין מקבל את תואר השוער המצטיין (רויטרס)

שמו מוזכר לא פעם כמועמד לקבוצות גדולות אחרות, אבל גם שם מייעדים לו תפקיד של שוער משנה, אז זה לא אטרקטיבי במיוחד. באנגליה דווח בתחילת השנה כי ליברפול גיששה בכיוונו, אך זה לא הבשיל למגעים משמעותיים, ובסופו של דבר ראה לונין את ריאל מנצחת את האדומים בגמר ליגת האלופות, וקיבל את מדליית הזהב. אי אפשר להמעיט בחשיבותה, אבל האוקראיני הצהיר גם בשלהי העונה שעברה: "אני רוצה לשחק ולהיות השוער הראשון".

איפה זה יהיה? אין לדעת. חוזהו יסתיים ב-2024, וביתיים הוא צריך לנצל כל צ'אנס קטן להציג את יכולותיו. ואולם, בספרד מתעקשים להדגיש את העובדה שהוא תמיד סופג שער אחד כאשר פותח בין הקורות. כך היה בשני משחקי הגביע בעונה שעברה, ובשני משחקי הליגה מול אתלטיקו מדריד וקאדיס. כך היה גם ביום ראשון האחרון, כאשר ריאל איבדה נקודות ליגה ראשונות העונה בתיקו 1:1 מול אוססונה. קשה להאשים את לונין בשער שספג מקיקה גרסיה, אבל זה לא היה כדור בלתי ניתן לעצירה, והמעידה לא חיזקה את מעמדו.

אנדריי לונין (רויטרס)אנדריי לונין (רויטרס)

אז גם אתמול הוא ספג. אולכסנדר זובקוב, חברו הטוב לנבחרת, הכניע אותו בשלהי המחצית הראשונה, וגם הפעם אפשר היה לעשות קצת יותר. זה לא היה קריטי, כי ריאל ניצחה 1:2, והבכורה של האוקראיני בליגת האלופות הסתיימה עם טעם טוב, אבל בשבוע הבא קורטואה כבר עשוי להחלים, ולונין יחזור לתפקידו הקבוע. אולי הוא בכל זאת קצת מקנא בטרובין? האם משתלם להיות תמיד מחליף בריאל? זו שאלה לא טריוויאלית כלל.

הרגע הקטן שהחזיר לרונאלדו את החיוך לפנים
אסור לפספס
נגןמי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
מי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
נגןגביע האלופות נכנס לארון הגביעים של ריאל
גביע האלופות נכנס לארון הגביעים של ריאל
נגןנטע אלחמיטסטר בפרסומת לדגמי הקיץ שלה
נטע אלחמיטסטר בפרסומת לדגמי הקיץ החדשים
נגןכשאבא מעודד ביציע: הבן של מרסלו עם צמד
האבא מעודד ביציע: הבן של מרסלו כובש צמד
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */