פעמון זהב מתקופת בית המקדש השני, התגלה בחפירות עיר דוד // קרדיט: אסף פרי, עיר דוד

"תגלית יחידה מסוגה": איך ממצא נדיר בן 2,000 שנה מתקשר ליום הכיפורים?

הארכאולוג אלי שוקרון ניהל את החפירה שבה התגלה פעמון הזהב, ממצא מימי בית המקדש השני • הוא לקח אותו לבדיקת רנטגן אצל רופא שיניים, ואימת את ששיער - מדובר באחד מהפעמונים שהיו על מעילו של הכהן הגדול

מדוע ממצא זהב בן 2,000 שנה התגלגל למרפאת השיניים ואיך הוא קשור ליום כיפור? "הממצא היחיד שיש בידינו היום שכנראה היה ממש בתוך קודש הקודשים - פעמון זהב מתקופת בית המקדש השני, שהתגלה בחפירות עיר דוד", סיפר הארכאולוג אלי שוקרון שניהל את החפירה שבה התגלה הממצא הנדיר.

יסודות הכותל המערבי, עורר את סקרנות החוקרים שהחליטו לבחון את תכולתו בצורה מפתיעה - על ידי צילום רנטגן במרפאת שיניים. בחפירות שניהלה רשות העתיקות לפני כעשור ביסודות הכותל המערבי, צפונית לעיר דוד, התגלה פעמון קטן עשוי זהב טהור.

צילום הרטנגן במרפאת השיניים, צילום: ד"ר יוסי וולנרמן

״כשהחזקתי את הממצא הקטן בידי, שמעתי שהוא מרשרש״, סיפר הארכיאולוג שוקרון, ״ידעתי איך הוא נראה מבחוץ, אבל רציתי לדעת גם כיצד הוא נראה מבפנים, אז לקחתי אותו לצילום רנטגן אצל רופא השיניים״.

לדבריו, מדובר באחד הממצאים המיוחדים ביותר שהתגלו עד היום בחפירות עיר דוד. כשהתקבלו תוצאות צילומי הרנטגן -  נכונה לחוקרים הפתעה: בתוך הממצא הסתתר ענבל שהיווה את מקור הצליל ששמע הארכיאולוג.

בספר שמות פרק כ"ח מתוארת גלימתו של הכהן הגדול: "...ופעמוני זהב בתוכם סביב" ועל פסוק זה ישנה מחלוקת בין פרשני המקרא לגבי משמעות המילה "בתוכם". לשיטת רש"י הפעמונים היו תלויים לצד הרימונים: פעמון לצד רימון, פעמון לצד רימון על שולי המעיל של הכהן הגדול.

פעמון הזהב מימי בית המקדש השני, צילום: ד"ר יוסי וולנרמן

לדברי הרמב"ן, מדובר היה בפעמונים שהיו מצויים בתוך הרימונים עצמם: פעמון בתוך רימון. ״מי יטרח לעשות עבודה כזאת? לסגור ענבל שמשקשק בתוך רימון?״, תוהה ד״ר יוסי וולנרמן, רופא השיניים שבמרפאתו בוצעו הצילומים.

״הודות לצילומי הרנטגן הבנו שכנראה אנו מחזיקים ביד את אחד מ-72 הפעמונים שהיו תלויים על שולי מעילו של הכהן הגדול״, אמר בהתרגשות שוקרון.

לדבריו של הארכאולוג: ״פעם בשנה, ביום הכיפורים, היה נכנס הכהן הגדול אל קודש הקודשים. אם כך, ניתן לומר שזה הממצא היחיד שיש בידינו כיום שכנראה היה ממש בתוך קודש הקודשים. אחרי למעלה מ-1,000 שנה, המחלוקת בין פרשני המקרא - באה לפתרונה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו