מחאת המזנונים במגרשי הכדורגל - והאיום של האוהדים
(צילום: סטס קופולו)
כל אוהד כדורגל בישראל שהיה במשחק לאחרונה יודע שהמחירים במזנונים -בכל אצטדיון בארץ - מופקעים. בעיריית תל אביב-יפו הבטיחו שיאכפו את המחירים אך בפועל זה לא קורה, בעוד בשאר העיריית כלל אין פיקוח. העונה, החלה מחאת אוהדים משלל קבוצות בארץ שקוראת להחרים את המזנונים עד שיהיה שינוי. מוטי נוהיאן, אוהד מכבי ת"א ומייסד עמותת 'אחים לסמל', וגלעד ניצן, אוהד בית"ר ובעל תפקיד בארגון "היציע" (ארגון אוהדים כללי שאינו מזוהה עם אף קבוצה) הגיעו לאולפן ynet כדי לדבר על המחאה.
בוא נתחיל איתך מוטי, מתי התחלת להתעצבן? מתי קפץ לך הפיוז? "כבר תקופה ארוכה שהמחירים רק עולים והבטיחו לנו שבעצם יהיה פיקוח על המחירים ויהיה לנו בעצם מוצרים שמפוקחים תחת מחיר ואנחנו מגיעים כל פעם למשחק, כל ראשון ושני, ואנחנו מגלים שהמחירים שמבטיחים לנו שהם יהיו - הם לא נמצאים. פתאום אתה שומע שבייגלה שאמור לעלות חמישה שקלים, הוא משנה את השם שלו לפרעצל והוא נמכר ב-15 שקל, ונקניקיה שאמורה להמכר ב-12 שקלים, קוראים לה נקניקה גדולה והיא פתאום עולה ל-25 שקלים. אז הדבר הזה הוא מאוד מכעיס אותנו שמבטיחים להו דברים מסוימים ואנחנו מגיעים לאצטדיון וזה לא קורה, אני יכול להגיד שבמשחק נבחרת שהבטיחו לנו שיהיה פיקוח, הגענו לשם עשר דקות לפני תחילת המשחק - כבר לא היה בייגלה, כבר לא היה פיתה עם חומוס, לא הייתה נקניקיה ב 12 שקלים, כל ההבטחות נעלמות".
3 צפייה בגלריה
מצב המזנונים באצטדיוני הכדורגל ברחבי הארץ
מצב המזנונים באצטדיוני הכדורגל ברחבי הארץ
"עשר דקות לפני פתיחת המשחק כל ההבטחות נעלמות"
(צילום: פרטי)
כמה כסף אתה מוציא כשאתה בא עם הילדים? סתם על דברים קטנים. אני יכול להגיד שאני הגעתי לפני כשבועיים למשחק בית עם שני הילדים שלי. לצערי שמתי כ-180 שקל רק על המזנון; נקניקיה, פופקורן, ארטיקים... 180 שקל רק על המזנון ואנחנו גם מקבלים, אתה רואה את זה גם בתמונות, הנקניקיות שאנחנו מקבלים זה משהו שהוא לא אכיל. זה לא משהו שאתה משלם פה אתה מקבל איזה שהוא מוצר פרימיום. פותחים ל כוס של קולה שעה - שעה וחצי לפני המשחק מביאים לך אותה בזמן המשחק בלי גזים, הנקניקיות חצי חיות חצי זה... אתה יכול לדבר עם הנקניקיה מרוב שהיא חיה. גם המחיר וגם המוצר הוא פשוט בלתי נסבל; ולכן החלטנו שאם לא יהיו שינויים דרסטיים במחיר הפיקוח לא יתחיל באמת להיות כפיקוח והמחירים לא יעמדו כמו שהם הבטיחו אנחנו מחרימים כבר בשבוע הבא ביום חמישי ביד אליהו, אנחנו עושים חרם עם גייט 11, וגם בדרבי בבלומפילד, אנחנו נעשה חרם אנחנו נגיע מצוידים, נדאג שאף אחד מהקהל שלנו לא יבוא ולא יקנה".
3 צפייה בגלריה
מצב המזנונים באצטדיוני הכדורגל ברחבי הארץ
מצב המזנונים באצטדיוני הכדורגל ברחבי הארץ
מצב המזנונים באצטדיוני הכדורגל ברחבי הארץ
(צילום: פרטי)
-מדהים. מדהים מה שאתם מראים לנו, פשוט לא אמיתי הדבר הזה. גלעד איך אצלכם בבית"ר בירושלים? גם אותו סיפור? גלעד: אפילו יותר גרוע אבל רק חשוב לי לציין שאני פה בכובע שמטעם תפקידי בארגון 'היציע' שאנחנו ארגון אוהדים כללי, לא רק של בית"ר. אבל כן אני גם אוהד בית"ר והמצב בת"א הוא גם כמובן לא טוב, אני רואה את זה כשאני מגיע למשחקי חוץ. אבל לפחות בת"א יש איזה שהוא פיקוח שאמור להיות ובשאר העיריות - כולל בירושלים, אין אפילו פיקוח. כלומר המזנונים יקירם ומותר להם להיות יקרים וזה באמת מקשה מבחינת המחאה לבוא בדרישות כאלה כשהעיריות שהן לא ת"א בכלל לא דואגות לתושבים שלהם לאיזה שהוא פיקוח במזנונים. אני אגם אציין שבטדי ספציפית המבחר הוא הרבה יותר נמוך מבלומפילד ובסמי עופר, ובטדי ספציפית גם אין לך איפה לאכול מסביב לאצטדיון כי האצטדיון מרוחק מכל דבר כמעט חוץ מקניון מלחה אבל אתה חייב לחנות קילומטרים האצטדיון - זה גם עניין של תחבורה ציבורית ואתה מבזבז בערך שש שעות על משחק שלוקח שעה וחצי ואז אתה חייב לאכול בתוך האצטדיון, למרות שאני מאוד נמנע מזה אני כבר כמה שנים לא אוכל במזנונים, במיוחד לא בטדי;
אבל איך הגענו עד הלום? הרי אתם האוהדים זה לא בדיוק חבורת פראיירים, בסדר? אוהדים של כדורגל זה אנשים שיש להם ארגון ויש להם אוהדים וקבוצות וזה ואתם יודעים להילחם ואתם יועדים להבריח מיליארדרים אם אתם רוצים. בסדר? עם הכוח שלכם. אז נקניקיה אתם לא מסוגלים לסדר לעצמכם? באמת אני שואל לא בקטע מתריס.
"אנחנו כן מסוגלים, ואנחנו נעשה את זה ואנחנו נדאג לעמוד על הזכויות שלנו ואני מאמין שכבר בקרוב מאוד אנחנו נראה תוצאות".
3 צפייה בגלריה
מצב המזנונים באצטדיוני הכדורגל ברחבי הארץ
מצב המזנונים באצטדיוני הכדורגל ברחבי הארץ
"נדאג לעמוד על הזכויות שלנו ואני מאמין שכבר בקרוב מאוד אנחנו נראה תוצאות"
(צילום: פרטי)
-בואנה אתם כוח ענק, אני מסתכל אלפי אנשים ביציעה זה אתם יכולים קבוע כמה יעלה... מה שנקרא, מה התוצאה, מי השופט ואתם זוכרים את הגשש. אז זה מה? הכוח בידיכם. "אני רק אגיד על זה שני דברים. אחד זה נוסע באמת ממשהו שהוא איך נאמר? "אשמתנו", קשה מאוד לאגד קהלים יריבים ביחד למחאה משותפת אבל זה בדיוק מה שהמחאה הזאת מנסה לעשות וזה בדיוק מה שארגון היציע בכללי מנסה תמיד מנסה לעשות. ודבר שני זה מאוד קשה כי אתה פשוט קהל שבוי, זה כמו מזנונים בתוך מקומות כמו ממדיון וכאלה דברים... אתה חייב לאכול, יש לך בילוי של כמה שעות שאתה חייב לאכול משהו, אז אתה חייב לאכול רק את מה שיש בתוך האצטדיון ואז הם שולטים על המחיר ועל האיכול של האוכל והם לא חייבים לשפר את זה. זו הבעיה".
מדהים. טוב. מחאת ההוטדוג נקרא לזה. מוטי: "אני אשמח להוסיף משהו אחד בנוגע להיכלי הספורט שהם בעצם הריצו את העניין של מחיר מפוקח זה לא חוכמה לרשום דף ולרשום מחיר מפוקח אם אין אכיפה בשטח, אז אני מבקש פה מהיכלי הספורט בעיריית ת"א שהאזרחים שלה מגיעים בהמוניהם למגרשי הספורט, שהם יתחילו גם לפקח על המחירים שהם עושים".
גלעד: "וששאר העיריות יעשו אותו הדבר כמו עיריית ת"א אבל גם יארחו".