פרשת דיזלגייט מגיעה לישראל: אושר ניהול תביעה ייצוגית נגד פולקסווגן

לאחר שבמדינות רבות ננקטו הליכים נגד החברה, שופטת ביהמ"ש המחוזי ת"א קיבלה את בקשת העותרים לנהל תובענה ייצוגית נגד איגוד יצרניות הרכב הכולל את פולקסווגן, אאודי, סקודה, סיאט, ופורשה • ע"פ האשמות, החברות השתמשו בתוכנה תרמיתית להפחתת רמת פליטת תחמוצות החנקן כדי לעמוד בתקנים ולשווק אותם כ"ירוקות", אך בבפועל רמות הזיהום נותרו גבוהות מהמותר • אם התביעה תתקבל, רבים מאזרחי ישראל יהיו זכאים לפיצוי

אחרי ששילמו פיצויים בפרשת דיזלגייט, פולקסווגן מסתבכת גם בישראל (להמחשה), צילום: אי.פי.איי

שופטת ביהמ"ש המחוזי ת"א, סגנית הנשיא צילה צפת, קיבלה בקשה לנהל תובענה ייצוגית נגד קונצרן פולקסווגן שכולל את מכוניות פולקסווגן, אאודי, סקודה, סיאט, ופורשה.

עניינה של התובענה הייצוגית בפרשה שכונתה "פרשת דיזלגייט" היא החלטת קונצרן פולקסווגן להתקין במכוניות בעלות מנוע דיזל מתוצרתו תוכנה תרמיתית אשר מזהה שהרכב נמצא בבדיקת מעבדה ומפחית את רמת פליטת תחמוצות החנקן NOx כך שתעמוד בתקן המחייב. ואולם, כאשר המכוניות הועברו למצב נסיעה רגיל בכביש התוכנה מפסיקה את פעולתה ורמת פליטת הזיהום עולה הרבה מעבר לתקן המותר. 

הפרשה התפרסמה בארה"ב בשנת 2015, לאחר שקבוצת פולקסווגן הצליחה להשיג למכוניותיה היתר לשווק אותן וגם זכתה בהטבת מיסוי "מיסוי ירוק" על רקע מצג השווא שהציג הקונצרן כאילו רמת הזיהום ממכוניות אלו פחותה.

בית המשפט אישר לשתי קבוצות  לנהל את התובענה: קבוצה ראשונה -  כלל הציבור בישראל אשר נחשף וייחשף עד למתן פסק דין בתובענה, לזיהום אויר עודף עקב פליטה עודפת של מזהמים מכלי הרכב בהם הותקנה התוכנה התרמיתית. בשל כך, במידה והקונצרן יפסיד בתביעה, בית המשפט עשוי לחייב את החברות בפיצוי כלל אזרחי המדינה שנחשפו לרכבים. הקבוצה השנייה – כל מי שרכש רכב או שהוא בעל רכב עם מנוע דיזל מתוצרת קבוצת פולקסווגן שהותקנה בו התכנה התרמיתית.

בחשד למרמה ומצג שווא: אושר ניהול תביעה ייצוגית נגד פולקסווגן (להמחשה),

הסתבכות עם העולם

המבקשים טוענים כי במסגרת הליכים פליליים שננקטו בארה"ב נגד קבוצת פולקסווגן, הודתה הקבוצה במרמה, קנוניה, שיבוש הליכי חקירה, ומתן הצהרות כוזבות בעת ייבוא טובין. הליך פלילי זה הוביל למאסר של מספר מנהלים ואף גורם בכיר אחד כמו כן נטען כי כפועל יוצא מהפרשה שילמה קבוצת פולקסווגן בארה"ב ובגרמניה קנסות בסכום מצטבר של 2.4 מיליארד אירו.

כמו כן, כנגד קבוצת פולקסווגן נפתחו הליכים אזרחיים בארה"ב, קנדה, אוסטרליה בריטניה, ובמסגרת הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שילמה קבוצת פולקסווגן בארה"ב סך של כ-14 מיליארד דולר וגם בקנדה שולמו פיצויים לפי הסדרי פשרה בתובענות ייצוגיות בהיקף של 2.1 מיליארד דולר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר