סלובניה הודיעה כי תעביר 28 טנקים סובייטים במקור מדגם טי-55 אס לידי אוקראינה, במסגרת המאמצים לחזק את קייב מול השריון של מוסקבה. בעסקה מעורבת גם גרמניה שבתמורה תספק לסלובניה רכבים משוריינים שברשותה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הטי-55 הוא טנק שייצורו החל בשנות ה-60, אבל הטנקים של סלובניה עברו בשנות ה-90 השבחה בידי אלביט הישראלית וחברה מקומית, שהפכה אותם למודרניים יותר. הטנק הוותיק קיבל תותח 105 מ"מ חדש, מיגון מודרני ומחשב ירי של אלביט, שאפשר לו לראשונה לירות פגזים תוך כדי תנועה, יכולת שלא הייתה לטנק המקורי. חבילת ההשבחה של אלביט התבססה ביו השאר על הניסיון שנוצר בצה"ל בהשבחת הטנק הסובייטי, לאחר שמאות טנקים מצריים כאלה נפלו שלל בישי ישראל במלחמת יום הכיפורים, הושבחו ונכנסו לשירות בצה"ל תחת השם טיראן-5.
1 צפייה בגלריה
טנק טי-55 שהושבחו בשימוש צבא סלובניה
טנק טי-55 שהושבחו בשימוש צבא סלובניה
טנק טי-55 שהושבח בשימוש צבא סלובניה. צילום: מאתר צבא סלובניה
(צילום: מאתר צבא סלובניה)
עוד לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה מנע משרד הביטחון מהתעשיות הביטחוניות למכור נשק כבד לאוקראינה, מחשש לזעם רוסי. לאחר הפלישה סירב משרד הביטחון לאשר גם למדינות אירופאיות שרכשו נשק ישראלי, כמו טילי נ"ט מדגם ספייק של רפאל, לספק אותו לאוקראינה. המדינות הזרות נדרשו לאישור המשרד בהתאם להסכמי המכירה, שדורשים מהן לקבל אישור לכל העברת שנרכש מישראל נשק לצד שלישי.
במשרד הביטחון סירבו להגיב לשאלה האם העסקה היא הפרה סלובנית של הסכם המכירה, או שזו נחתמה בטרם החל המשרד לחייב לקוחות זרים בעברת הנשק לצדדים שלישיים.