"לאחר שהוגש כתב אישום, הצלחנו לבטל אותו"

בכל אחד משלבי ההליך הפלילי, חשודים או נאשמים יכולים לפנות לעורכי דין ולהתייעץ עימם • עו"ד תומר בנישתי, ממשרד עוה"ד פינטו בנישתי ושות', מסביר מדוע חשוב לפנות לעו”ד פלילי מוקדם ככל הניתן ומה עלול לקרות כשלא פועלים כך

"לאחר שהוגש כתב אישום, הצלחנו לבטל אותו", צילום: iStock

בשיתוף זאפ משפטי

אחד המקרים שהגיעו לידי משרד עוה"ד פינטו בנישתי הוא של ב', אדם מבוגר מירושלים, נפגע פעולות איבה ובעל אחוזי נכות שנקלע לסכסוך שכנים ממושך, שבמהלכו אף הוצאו צווי הרחקה לשני השכנים. באחד הימים, השכן חנה את רכבו וחסם את המעבר מביתו של ב'. כאשר האחרון ביקש שיזיז את רכבו, החל דין ודברים וכעבור זמן קצר הגיעה ניידת משטרה למקום.

השוטרים, אשר הגיעו לטפל באופן שבו השכן העמיד את רכבו, נכנסו לביתו של ב' ללא צו חיפוש, בזמן שהם שואלים אותו אם יש משהו שלא צריך להיות בבית, והרשו לעצמם לערוך חיפוש בביתו, כאשר בסופו נמצאו עשרות גרמים של סם מסוג קנאביס. ב' ניסה להסביר לשוטרים כי יש לו מסמכים רפואיים שיעידו על כך כי בעבר החזיק ברישיון המתיר לו להשתמש בקנאביס רפואי, וביקש להפנותם למסמכים רפואיים המלמדים על מצבו הרפואי, אבל השוטרים לא קיבלו את גרסתו.

ב', שזעם על כך שהשוטרים ערכו את החיפוש בביתו, החל להשתולל, ונטען כי הטיח מאפרה מזכוכית לעברם. בהמשך, התיק הועבר ליחידת התביעות המשטרתית אשר הגישה כנגד ב' כתב אישום המייחס לו, בין היתר, עבירה של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית.
רק לאחר שהוגש כתב אישום כנגד ב', הוא פנה למשרד עוה"ד פינטו בנישתי שייצגו בהליך בבית המשפט.

"העלנו מספר טענות מקדמיות במסגרת הליך ת"פ 50551-08-21 שנדון אצל כבוד השופט דוד שאול גבאי ריכטר, ובמקביל הגשנו בקשה לעיכוב הליכים ליועץ המשפטי לממשלה, במסגרתה העלנו טענות משפטיות וטענות הנוגעות למצבו הרפואי ונסיבותיו האישיות של ב', מספר עו"ד תומר בנישתי.

"הוכחנו כי אין ספק כי קנאביס רפואי זו התרופה החיונית שלה הוא זקוק ושבלעדיה איננו יכול לקיים שגרת חיים תקינה. עוד הוכחנו כי ניפוץ המאפרה כלל לא היה לעבר השוטרים אלא לכיוון הרצפה וכי הגרסאות של השוטרים בדו"חות הפעולה היו שונות לחלוטין. לאחר בחינת הבקשה שלנו לעיכוב הליכים ולאחר בחינת כלל הטענות שהועלו, הוחלט לחזור מכתב האישום וכתב האישום בוטל", מספר עו"ד תומר בנישתי.

הבקשה נשענה, בין היתר, על החוק שיזם שר המשפטים, גדעון סער, בנוגע לפסילת ראיות שהושגו שלא כדין. אמנם, ביטול הראיות לא נעשה באופן אוטומטי, אך הוא הרחיב את שיקול הדעת של בתי המשפט בעניין זה. כמו כן, בבקשה ניתן ביטוי להלך הרוח של המחוקק בכל הנוגע לעבירות החזקה ושימוש בסמים קלים, עבירות שבנסיבות מסוימות לא חוצות את הרף הפלילי ונשארות בגבולות הגזרה של עבירה מנהלית.

לדברי עו"ד בנישתי, יש טענות מקדמיות שניתן להעלותן במסגרת ההליך, במטרה להביא לביטולו של כתב האישום, לכן חשוב להיוועץ עם עורך דין בתחום, המבין את ההליכים לעומקם כדי שיידע בדיוק אילו טענות להעלות ובאיזה שלב להעלותן.

פינטו-בנישתי, משרד עורכי דין // צילום: ניר קידר,

באיזה שלב בהליך הפלילי רצוי לפנות לעורך דין?

"במקרה הנדון, ב' פנה אלינו רק לאחר שהוגש נגדו כתב אישום, אולם בהליך הפלילי ככלל, הרציונל הוא לפנות לעורך דין ברגע שאדם מזומן לחקירה ולא למסור בשום אופן את הגירסה שלך במשטרה לפני שנועצת בעורך דין פלילי, ואין זה משנה מה טיב וחומרת החשדות נגדך וכמה אתה בטוח בצדקתך", אומר עו"ד בנישתי. לדבריו, עורך דין פלילי מנוסה יידע לאבחן היטב את המקרה ולתת ללקוח את כל הטיפים והעצות הנכונות.

"כשאנשים מתייצבים לחקירתם הראשונה, הם אינם יודעים מה מצפה להם. גם אם הם בטוחים בצדקתם, וגם אם זו עבירה זניחה לכאורה, הם עלולים לעשות את הטעות הנפוצה ומדברים בשם עצמם מבלי להיוועץ בעורך דין טרם החקירה. הם חושבים שיוכלו לצלוח את החקירה בכוחות עצמם, וכשהם יוצאים מהחקירה הם טועים לחשוב שהאירוע הסתיים, אך למעשה הוא רק התחיל".

מה יכול להשתבש בחקירה?

"יש כללי התנהגות שיש ליישמם בחקירה פלילית שאגב, ככלל, יפים ונכונים לכלל סוגי העבירות. עם זאת, ודאי שכל מקרה נדון לגופו. הרבה דברים יכולים להשתבש ללא ייעוץ נכון ומקצועי: החשוד אינו יודע מה מותר או מה אסור לו להגיד, ממה הוא צריך להיזהר במהלך החקירה, והשוטרים יכולים לבצע תרגילי חקירה שונים בניסיון לחלץ ממנו מידע שעלול להפליל אותו. גם אם החשוד אומר דברים שלשיטתו זניחים ואין להם משמעות בעיניו, ברמה המשפטית הם עלולים להיות קריטיים ולהזיק לו".

עו"ד בנישתי מביא כדוגמה את עבירת התקיפה הקלאסית: "רוב האנשים אינם יודעים שבכדי שיסודות העבירה יתקיימו, אין בהכרח חובה שיהיה מגע פיזי כלשהו, ולכן טועים לחשוב שאם גירסתם לצורך העניין תוגבל לכך שלא היה מגע פיזי באירוע, לא יהיה ניתן לבסס נגדם את העבירה. או לחלופין, אנשים שמאיימים לפגוע בשמו הטוב של אחר. במצב כזה עבירת האיומים מתקיימת והמון אנשים טועים לחשוב שרק ככל שמדובר באיום קונקרטי לפגיעה פיזית באחר, תתקיים עבירת האיומים. לכן, תמיד נחזור לכלל הראשון והמנחה: חובה להיוועץ בעורך דין פלילי טרם החקירה ולא לוותר בשום אופן על זכות זו".

ואכן, פנייה לעורך דין המתמחה בדין הפלילי, קבלת ייעוץ טרם החקירה והדרכה מפורטת כיצד להתנהג בחקירה יכולה לאיין או לצמצם באופן משמעותי את הסיכונים הטמונים בחקירה ובהליך הצפוי לאחר מכן.

האירוע לא הסתיים, הוא רק התחיל

עו"ד בנישתי מסביר כי רוב האנשים סבורים שעם סיום החקירה ועזיבתם את תחנת המשטרה האירוע הסתיים אך ישנה טעות גדולה בידם. ההליך רק בחיתוליו וייתכן כי יזומנו לחקירה נוספת או ייתכן שייערך עימות בין קורבנות העבירה לחשוד. ייתכנו פעולות חקירה נוספות ולכן ישנה חשיבות שעורך דין ילווה את כל ההליך מתחילתו. "בסופו של יום", אומר בנישתי, "תפקידה של המשטרה הוא לאסוף את הראיות ולאחר מכן, עם סיום החקירה, התיק מועבר למי מגורמי התביעה (פרקליטות/ תביעות), להם המנדט לקבל החלטה אם לגנוז את התיק או להגיש כתב אישום".

לדברי עו"ד בנישתי, "זוהי נקודת זמן חשובה מאוד וחייבים לדעת בכל רגע נתון מהו סטטוס התיק ובפרט כאשר הוא הועבר לגורמי התביעה. בסופו של יום, ישנם הליכים מקדמיים שניתן למצות כדי לנסות ולהימנע מכתב אישום, למשל הליך שימוע בעבירות פשע. הדבר הכי גרוע הוא לא לעשות כלום ולתת לדברים להתנהל מעצמם ואז בוקר אחד חלילה לקבל כתב אישום וזימון לבית המשפט", הוא מסכם.

הוגש נגדכם כתב אישום? זקוקים לסיוע בתחום הפלילי? פנו כאן למשרד עורכי הדין פינטו – בנישתי או בטלפון – 072-2596616

לעמוד המשרד באתר משפטי

בשיתוף זאפ משפטי

כדאי להכיר