כוכבי עונה לראיסי על אדמת בירקנאו: "תזכורת נוספת לכך שאסור לאפשר לאנשים כאלה לפתח נשק להשמדה המונית"

"מי שמשקר ומתכחש לאמת ההיסטוריה הכואבת והמוצקה, בקלות משקר היום, ובטבעיות ישקר בעתיד", כך אמר היום הרמטכ"ל בטקס באושוויץ-בירקנאו ובתשובה לנשיא האיראני ראיסי, שאמר כי "יש לחקור אם הייתה שואה לעם היהודי" • עוד הוסיף כוכבי: "לא באנו לכאן לכעוס ולשנוא, אך באנו לחזק את הזיכרון ומסקנותיו"

כוכבי נגד ראיסי, צילום: יהודה פרץ, אי. פי, Pawel Dziedzic

הרמטכ"ל אביב כוכבי נחת אתמול (ראשון) בפולין לביקור בן שלושה ימים שבמהלכו נפגש עם מקבילו הפולני ומוביל את משלחת צה"ל במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו בפולין. כוכבי הוא צאצא לניצולי שואה ילידי פולין מהעיר קרקוב, ורבים ממשפחתו נספו בשואה. אחד מדודיו של אביו (שנפטר לאחרונה) היה פועל במפעלו של חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר.

"מי שמשקר ומתכחש לאמת ההיסטוריה הכואבת והמוצקה, בקלות משקר היום, ובטבעיות ישקר בעתיד. זוהי תזכורת נוספת לכך שאסור לאפשר לאנשים כאלה להחזיק כל יכולת מכל סוג לפיתוח נשק להשמדה המונית", התייחס כוכבי להתבטאויות נשיא איראן ראיסי ויו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן על אודות האמת על זוועות השואה שהתרחשו.

כזכור, מוקדם יותר בראיון נשאל ראיסי אם הוא מאמין ששואת היהודים אכן התרחשה, בתשובה לשאלה אמר הנשיא האיראני: "אירועים היסטוריים צריכים להיחקר, יש כמה סימנים שזה קרה ואותם צריך לחקור".

כוכבי והמשלחת, צילום: דובר צה"ל

"לא באנו לכאן לכעוס ולשנוא, אך באנו לחזק את הזיכרון ומסקנותיו. באנו להזדהות עם הכאב ולנסות לפענח משהו מהבלתי מובן. וככל שאנו מלכדים את חלקי הפאזל לכדי תמונה כך היא נעשית עמומה, וככל שמוסר מעליה מסך הערפל ככה היא הופכת ללא ברורה", המשיך כוכבי בנאומו.

"אנו ניצבים כאן, מעל קבריכם, בהכנעה, בחיל וברעדה, כדי לכבד אתכם ולספר לכם כי על מדינו, במקום שבו היה קבוע הטלאי הצהוב, קבועים עתה סמלי צה"ל ואותות של מלחמות ומבצעים, שבהם הגנו על אזרחי מדינת ישראל והדפנו את אויבינו. כאן, בצמוד למשרפה מס׳ 4, מעולם לא היו מושחזים יותר כלי נשקנו שבבית, והחרבות שבסיכות הסמלים שאנו עונדים מייצגות זאת", הוסיף כוכבי בפנייתו אל רבבות הנספים במחנה הזוועות.

כאשר קצינים וחיילים בצה"ל ניצבים לצידו, חתם הרמטכ"ל כוכבי את נאומו ואמר: "איש, איש נחזור אל שגרת היום, מתאמצים במשהו להיות בני אדם ואזרחים טובים עוד יותר. נמתח יד ונצדיע לכם, הנספים, נאגרף בכוח את היד האחרת ונאמץ את התקווה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר