"הלחץ על החרדים התגבר - זה צומת דרכים קריטי"

על רקע הוויכוח הפוליטי ביהדות התורה וההבטחה של ראש האופזיציה בנימין נתניהו לתקצב באופן מלא גם מוסדות חינוך שלא מלמדים ליבה, אירחנו בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio את ד"ר גלעד מלאך, ראש תוכנית החרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה, שיחד עם חוקרים נוספים פרסם לאחרונה מחקר שעוסק במצב הכלכלי הבעייתי של משקי הבית בחברה החרדית, ואת טלי פרקש, כתבת ynet יהדות שהסבירה מה משמעות ההסכם, ומה מתרחש מתחת לפני השטח במגזר החרדי בכל הנוגע לחינוך הממלכתי דתי והמאבק על לימודי הליבה.
"אנחנו נמצאים בתקופה של צומת דרכים עבור החברה החרדית וכן החברה הישראלית בכלל, שישפיע על השילוב של חרדים בשוק העבודה בעתיד", הסביר מלאך. "במחקר ראינו שהלחץ על משקי הבית החרדיים ובעיקר על הצעירים שבהם הולך וגדל, וזה מציב בפניהם שתי אפשרויות - או 'להשיג' מהמדינה תקצוב ותמיכה משמעותיים יותר או לצאת לעבוד".
האזינו לריאיון המלא עם צחי שדה >>
3 צפייה בגלריה
חרדים. אילוסטרציה
חרדים. אילוסטרציה
חרדים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

"צריך לעגן בחקיקה את הזכות להתנתק מהעבודה"

ח"כ נעמה לזימי, יו"ר שדולת הכנסת לאיזון בית עבודה, התראיינה השבוע לתוכנית "כסף חדש" בנושא תופעת ההתפטרות השקטה שצברה תאוצה בתקופה האחרונה ועל הקושי של העובדים להתנתק ממקום העבודה בשעות הפנאי. "בכל העולם התחילו להכיר בכך שאין הפרדה ברורה בין הבית לעבודה והתחילו לטפל בזה", אמרה לזימי. "זה בעצם נקרא 'הזכות להתנתק'. אני חושבת שברור גם שחלק ממה שהחוסר הפרדה הזה מייצר זה הפריון הנמוך מאוד בישראל, וצריך להכיר את זה. בארץ מספר שעות העבודה גבוה מאשר במדינות ה-OECD והפריון נמוך יותר, כי ידוע שהתפוקה השולית של העובד יורדת אחרי שהוא עובד יותר מ-10-9 שעות רצוף.
"לכן", אמרה לזימי, "הזכות להתנתק זה משהו שצריך להתחיל לעגן אותו בחקיקה. זה קודם כל עניין של הסברה וגם של הבנות בין המעסיק לעובד. כי אפשר לפעמים לעבוד מחוץ לשעות העבודה אבל הכל שאלה אם זה אירוע חריג או יומיומי".
האזינו לריאיון המלא עם רועי כ"ץ >>
3 צפייה בגלריה
נעמה לזימי בפתיחת הקלפיות בתל אביב בפריימריז למפלגת העבודה
נעמה לזימי בפתיחת הקלפיות בתל אביב בפריימריז למפלגת העבודה
"צריך לעגן בחקיקה את הזכות להתנתק מהעבודה". ח"כ נעמה לזימי
(צילום: מוטי קמחי)

איך המתח בין סין לארה"ב משפיע על השווקים?

ד"ר תמר גרוסוולד עוזרי, מומחית למשפט ולכלכלה פוליטית בסין מהאוניברסיטה העברית, התראיינה גם היא ל"כסף חדש" השבוע והתייחסה להסכם שנחתם בין הרשות לניירות הערך האמריקנית (SEC) לרשות המקבילה לה בסין בנוגע לתקנות לבדיקת חברות סיניות הנסחרות בארה"ב.
בעוד מדובר בהתקדמות משמעותית במשא ומתן לאחר שהרשות האמריקנית איימה למחוק חברות סיניות מהמסחר במידה ולא ייעמדו בתקנות האמריקניות, לדברי ד"ר גרוסוולד עוזרי "עד שההיבטים הגיאו-פוליטים האחרים לא ירגעו, הסיפור הזה לא מאחורינו. בנוסף, זה רק צעד ראשוני בהסכם ואין עדיין מתווה מדוקדק".
האזינו לריאיון המלא עם דן רבן >>
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ו שי ג'ינפינג
ג'ו ביידן ו שי ג'ינפינג
נשיאי ארה"ב וסין, ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג, בפגישה וירטואלית
(צילום: AP)

מה עוד היה לנו השבוע ב"כסף חדש"?

בריאיון לדן רבן סיפר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, על הסיבות לנפילות החדות שאירעו השבוע בשווקים בארה"ב והאם עלינו לחשוש מהפגיעה בפנסיות של רובנו, מנכ"ל פורום הקריפטו ניר הירשמן דיבר על השינוי הגדול שהתרחש בשוק הקריפטו ועל המשמעויות שלו, הכתב הכלכלי של ynet ו"וידיעות אחרונות" - גד ליאור, סיפר על הירידה בסך מכירות הדירות ביוני וכתבת הצרכנות של ynet, מירב קריסטל, סיפרה על האתר הטורקי שמכר עדשות בזול ואז סגר את הגישה לישראלים.
האזינו לפרק המלא עם דן רבן >>
בריאיון לרועי כ"ץ סיפרה ענבל חננאל, ראש דסק חו"ל ורויאלס ב-Pplus כמה עלתה ההלוויה של המלכה אליזבת', אורית פרקש הכהן - שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, דיברה על התוכנית הלאומית להגדלה ולפיתוח של הון-אנושי בהייטק וגם על הבחירות ההולכות וקרבות, כתבת ynet ו"ידיעות אחרונות" נווית זומר סיפרה על חברת בי-קיור לייזר שהתרסקה ב-51% בשבוע שעבר וארבל שירן, מנכ"ל רשת בתי הטבע "ניצת הדובדבן", ניסה לענות על השאלה - האם האוכל האורגני באמת מצדיק את המחיר הגבוה מבחינה בריאותית?
האזינו לפרקים המלאים עם רועי כ"ץ >>
עוד התראיינו ב"כסף חדש" השבוע עמרי פז, מנכ"ל ויגן פרינדלי, שניסה להסביר מדוע עמותה שמקדמת טבעונות השקיעה מיליון שקל בחסות להפועל תל אביב בכדורסל, ומה יקרה כשהם יקנו קבוצה משלהם, גד ליאור - הכתב הכלכלי של ynet ו"וידיעות אחרונות" סיפר על הירידה בהיקף המשכנתאות שנרשמה באוגוסט ומירב קריסטל, כתבת הצרכנות של ynet דיברה על התייקרות המחירים הנוספת בשוק המזון הישראלי - והפעם מצד יוניליוור.
האזינו לפרק המלא עם צחי שדה >>