רמי לוי: בחירה נכונה תוזיל את סל הקניות

רמי לוי, בעל השליטה ברשת המרכולים "רמי לוי שיווק השקמה", זוכר איך בילדותו, היו מתחילים לחסוך ולהיערך כחודש וחצי ולעיתים אף חודשיים לקראת החגים, כדי לקנות לילדים, מעבר למזון, בגד חדש או נעליים. "אני זוכר איך חיכיתי בהתרגשות לערב החג של אחד החגים, כי רק אז הורשיתי לנעול את הנעליים החדשות שקנו לי ולהראות לחברים".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אין ספק, הוא אומר, התקופה היום שונה, ויוקר המחייה משפיע. מי שיש לו "משתדרג", ומי שאין לו - זה סיפור אחר. הדבר בא לידי ביטוי בסל המזון לחג, אבל לא רק. "הכול מתייקר היום, המדינה גובה מיסים של מיליארדי שקלים בחודש, ולא פועלת, למשל, להוזלת החשמל, שמשפיעה על כל ענפי המשק. המדינה היא שמשפיעה על יוקר המחייה, ויש לזה השלכה ישירה על האזרחים והצרכנים, בעיקר על אלו שיש להם פחות. המיסים משפיעים גם על הספקים והיצרנים ועל המחירים בסופר".
מה עושים?
"היום משק בית הוא עסק לכל דבר, יש הכנסות ויש הוצאות. צריך להתנהל בחוכמה בעיקר בהוצאות. למשל, לא להיות שבויים של מותגים, או לא לקנות בתחילת העונה, כשהדברים מאוד יקרים. צרכנות נבונה זה אומר להשוות מחירים ומדפים. יש מבחר גדול מכל מוצר על המדף, ובחירה נכונה תוזיל את סל הקניות לחג. ולא מדובר רק בתחום המזון, אלא גם בהלבשה ובריהוט. אנחנו, בשיווק השקמה, מלבד מבצעים והנחות, עושים כל מאמץ, כדי שהמחירים השנה יהיו דומים למחירים אשתקד. עם זאת, יש מוצרים, שאם הספקים העלו להם את המחירים, ואני מתקשה להבין למה, למשל, צריך להעיק עם מיסים על דגים ועל גבינה צהובה ושמן. אבל כשזה קורה, גם לנו, כחברה ציבורית, אין ברירה אלא להעלות מחיר של מוצרים".
2 צפייה בגלריה
רמי לוי
רמי לוי
רמי לוי
(צילום: אלבום פרטי)
"כשזה חוזר לצרכן, מכיוון שאינו יכול לחסוך במיסים, ומכיוון שנשאר בידו פחות כסף בגלל העלייה שלהם, עליו לחשב נכון את הרכב סל המזון המשפחתי, ועל מה הוא יכול לוותר. הרשת שלנו תמיד הציעה אמינות, נאמנות ומחיר טוב, וזה מה שהצרכן הישראלי צריך. מותגים הם עניין פסיכולוגי, לא חייבים לקנות בכל מחיר ולא חייבים לקנות את הכי יקר. כן", הוא מדגיש, "אני בהחלט רואה השנה הבדל בהיערכות של הצרכנים, אבל לא מספיק. חייבים להיות צרכנים נבונים, כי בסופו של דבר, הכוח בידיים שלכם. יש תחרות עצומה בין היצרנים על הצרכן. תבדקו ותשוו, רק אחר כך תקנו".

מימי נאמן: החלטנו לא להעלות מחירים

"למרות עליית מחירים מטורפת במשק, החלטנו שלא להעלות מחירים, ודאי שלא לקראת חגי תשרי", מצהירה מימי נאמן, מבעלי רשת “מאפה נאמן”. "חלות ועוגות דבש הן חלק מהמוצרים הבסיסיים, שכל משפחה רוצה וצריכה שיהיו חלק משולחן החג שלה, לכן אנו מוכרים את המאפים האלו במחיר שווה לכל נפש. מי שלא בא לו על כל הבלאגן של האפייה הביתית, יכול לקנות אותם ולדעת שהוא מקבל מוצר איכותי וטעים. למשל, היא מדגימה, "שתי עוגות דבש בחושות נמכרות אצלנו ב־50 שקלים, והן מבוססות על 100% דבש טהור, עם ג'ינג'ר וקינמון וציפורן, התבלינים של חגי תשרי.
אנחנו לא חוסכים בחומרים איכותיים. זו לא תקופה קלה, לא לצרכנים ולא לנו", היא מודה, "אבל אין ברירה, אלא להמתין. כשמגיע גל התייקרות גדול, אנחנו מורידים את הראש, מחכים שיעבור, ועדיין מרוויחים. כרשת קונדיטוריות חשוב לנו להמתיק לעם ישראל את החג, ולדעת שכך אנחנו יכולים לשמח משפחות. עבורנו, זה סוג של שליחות".

נעים להכיר: זהו יוקר המחייה

יוקר המחייה מתייחס לעלות הממוצעת לצריכה של משקי הבית באזור נתון, הנדרשת לשמירה על רמת חיים מסוימת. שינויים ביוקר המחייה במשך הזמן משתקפים במדד המחירים לצרכן.
מאז הקורונה ובעיקר בשנה האחרונה, נדמה שאין בינינו מי שלא חש בעצמו את העלייה במחירים בחיי היומיום שלו, בכל ענפי המשק. ואכן, בשנים האחרונות ניכרת בישראל מגמת התייקרות ברורה, גם במוצרי בסיס - ומכאן מגיעה עלייה בקנייה השבועית שלנו בסופר. לפי נתוני משרד הכלכלה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בין 2019 ל־2022 חלה עלייה של 3.2% באותו סל מזון שנבדק, שהורכב מ־68 מוצרים בסיסיים. עוד יש להוסיף, שלאורך השנים האחרונות, מדינת ישראל ממשיכה לשמור על מעמד "מפוקפק", כאחת המדינות היקרות ביותר בארגון הבינלאומי, OECD, לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי.