טלטלה בשווקים בעולם מובילה לדריכות במשק לקראת פרסום נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט ומחירי הדירות לחודשים יוני ויולי על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היום בערב (ה'). הבורסה בתל אביב נפתחה בעליות שערים קלות, אך לקראת הנעילה עברה לירידות קלות במדדים המובילים. בנעילה: מדד ת"א 35 נפל ב-0.54% ות"א 125 ב-0.41%.
בשוק המט"ח השקל התחזק מעט אל מול הדולר ושערו היציג נקבע על 3.442 שקלים, וכך גם אל מול האירו - 3.4353 שקלים. יחד עם זאת, מאז המגמה השתנתה וכעת השקל נחלש בעד כחצי אחוז אל מול שני המטבעות המובילים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההערכות הפעם הן שדי במפתיע, מדד המחירים לצרכן יהיה שלילי הפעם, בשיעור של 0.1%-0.2%. זה יפחית מעט את האינפלציה השנתית שעומדת על 5.2% לפחות מ-5%. כמו כן, צפוי כי תהיה בלימה מסוימת בהתייקרות של מחירי הדירות שהגיעה כבר לשיא של עשור בעלייה מצטברת ב-12 החודשים האחרונים, בשיעור של 17.8%.
1 צפייה בגלריה
אינפלציה עליית מחירים
אינפלציה עליית מחירים
אינפלציה
(צילום: shutterstock, צביקה טישלר)
אשתקד עלה מדד המחירים לצרכן בחודש אוגוסט בשיעור של 0.3%, אולם השנה מעריכים בבנקים ובבתי ההשקעות שההפחתה הניכרת במחירי הדלק והוזלות עונתיות של פירות וירקות, לצד התחזקות השקל מול המטבעות הזרים באוגוסט, ולמרות העלייה בשיעור של 8.6% במחירי החשמל בחודש החולף, המדד לחודש אוגוסט יהיה שלילי.
גם אם יתאמתו התחזיות ומדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט יהיה שלילי - כאשר לפי שעה חוזים האנליסטים מדד שלילי בשיעור נמוך גם לחודש ספטמבר - צפויה הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, להעלות ב-3 באוקטובר את הריבית הבסיסית במשק הישראלי שוב בשיעור גבוה - הפעם לפחות בשיעור של 0.5%, ורוב התחזיות אף מעריכות העלאה של 0.75%, כמו בהעלאה הקודמת בסוף חודש אוגוסט.
ההערכות להעלאה גבוהה של הריבית בישראל נובעות ישירות מההערכות שגם הנגיד האמריקני ג'רום פאוול יעלה את הריבית בשיעור של 0.75% לאחר שביום השלישי השבוע פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, שהפתיעו לרעה.
האינפלציה בארה"ב בחודש אוגוסט הפתיעה מאוד את החזאים כלפי מעלה, כאשר אינפלציית הליבה עלתה ב-0.6% וב-6.3% שנה אחורה - האצה מ-5.9%. מחירי השכירות עלו ב-0.7% - 6.2% בחישוב שנתי. ההאצה הבלתי צפויה באינפלציה מבטיחה, לדעת החזאים, את העלאת ריבית הפד בשיעור של 0.75% בשבוע הבא והמשך העלאת ריבית ל-4.25% לפחות בתחילת 2023.
האנליסטים מבהירים, כפי שאומר הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון יונתן כץ, כי "האינפלציה בארה"ב שהפתיעה חזק כלפי מעלה באוגוסט תשפיע על בנק ישראל, כיוון שהוא נוטה להיות מאד מושפע ממדיניות הפד, אך כדאי שנמתין לראות את גובה האינפלציה בישראל ביום חמישי".
בכל מקרה הנתון השלילי בארה"ב והמהלכים הנגזרים ממנו, תומכים בעליית תשואות וירידות בשווקי המניות, ולכן גם בפיחות מתמשך נוסף בשקל.
בתוך כך, אתמול נסגרה הבורסה הישראלית בירידות שערים במדדים המובילים, כשת"א 35 ות"א 125 ירדו ב-1.5%. בה בשעה עלה שער הדולר בישראל אתמול לעומת השער היציג שנקבע ביום הקודם בשיעור ניכר של יותר מ-2% וננעל בשער של 3.43 ש'. הדולר סגר את הפער מול האירו ואף שב להיות גבוה ממנו. האירו התחזק גם הוא מול השקל וננעל בשער של 3.4331 שקלים.
פורסם לראשונה: 08:38, 15.09.22