סך הדירות שנמכרו ביולי עמד על 9,400, ירידה חדה של 28% בהשוואה ליולי אשתקד, כך עולה מנתוני סקירת הכלכלנית הראשית באוצר שפורסמו היום (רביעי). בהשוואה לחודש יוני מדובר בירידה של כמעט 10%, וזהו החודש החמישי ברציפות שנרשמת בו ירידה לעומת החודש המקביל לו אשתקד. המשמעות: המשך ההתקררות בשוק הנדל"ן, שבאה לידי ביטוי גם בהיקף המשכנתאות, וזאת ברקע העלאות הריבית של נגיד בנק ישראל שהחלו באפריל. מחר יפורסם מדד מחירי הדירות לחודש יוני-יולי, וניתן יהיה לראות האם סוף סוך ניכרת גם השפעה על המחירים ולא רק על מספר העסקאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דירות בישראל
דירות בישראל
בלימה בטירוף הנדל"ן?
(צילום: אוראל כהן)
עוד מציינים באוצר כי רכישות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו ב-1,800 דירות, ירידה חדה בשיעור של 37% בהשוואה לחודש יוני אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם ירדו רכישות המשקיעים בשיעור מתון של 3%. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 18.5%, נמוך כמעט בשלושה אחוזים בהשוואה ליולי אשתקד.
באוצר מציינים כי מכירות הקבלנים בחודש יולי הסתכמו ב-2,900 דירות בלבד, צניחה של 38% בהשוואה ליולי אשתקד, שיעור הירידה החד ביותר מאז אפריל 2020, אשר עמד בצל פרוץ מגפת הקורונה. זאת בהמשך לירידה במכירות אלו מאז חודש פברואר האחרון (כל חודש לעומת המקביל לו בשנה קודמת). בניכוי המכירות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2,400 דירות, ירידה של 28% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 8% בהשוואה לחודש הקודם.
עוד עולה מהנתונים כי רכישות דירה ראשונה בחודש יולי הסתכמו ב-4,500 דירות (כולל "מחיר למשתכן"), ירידה חדה של 23% בהשוואה ליולי אשתקד. בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש יולי ב-3,900 דירות, ירידה של 10% בהשוואה ליולי אשתקד. באוצר מציינים כי עד חודש מרץ האחרון נרשם רצף עליות בשיעורים חדים ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ואילו מאז חודש אפריל נרשמת ירידה ברכישות אלו, "בין היתר, על רקע העלאת ריבית בנק ישראל".
קריסת וול סטריט וההשלכות על ישראל
(צילום: חגי דקל)

נתונים דומים לגבי מכירת הדירות ביולי פורסמו היום גם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מנתונים אלה עולה כי נרשמה צניחה של 45% במספר הדירות החדשות שנמכרו ביולי 2022 בהשוואה ליולי אשתקד (2,784 דירות חדשות לעומת 5,098 דירות). ומספר הדירות החדשות שנמכרו ביולי השנה נמוך גם ב-23% לעומת יוני.
הנתון ביולי הוא הנמוך ביותר שפרסמה הלמ"ס מאז מאי 2020, אז נמכרו רק 2,196 דירות - בזמן פרוץ הקורונה והסגרים. לפני כן נרשם נתון נמוך שכזה רק בנובמבר 2019. לפי הלמ"ס, ניתו לראות ירידות במספר הדירות החדשות שנמכרו במאי עד יולי 2022 לעומת פברואר עד אפריל 2022 כמעט בכל אחת מהערים המובילות. בתל אביב נמכרו 590 דירות חדשות בתקופה הנסקרת, לעומת 606 בשלושת החודשים שקדמו לה. באשקלון 471 לעומת 584; וברמת גן, בית שמש ואשקלון נרשמו ירידות של כ-30% בהיקף העסקאות. לעומת זאת בנתניה מדווח על עלייה של 22% מ-488 ל-597.

שוב נתונים על שיעור מינוף גבוה ואולי גם עזרה גדולה יותר מההורים

אחרי שלפני חודשיים באוצר ניתחו את רמות השכר של רוכשי דירה ראשונה בפריפריה הדרומית, ובחודש הקודם ניתחו את רמות השכר של רוכשים אלה באזור המרכז ושוב גילו עלייה משמעותית ברמות המינוף של הרוכשים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019 (טרום מגפת הקורונה), גם הפעם סיפקו ניתוח דומה לאזור נתניה - אחד האזורים הבולטים ביותר בירידה ברכישות של זוגות צעירים מאז חודש אפריל.
באוצר מצאו כי בדומה לאזורים אחרים שבחנו בסקירות הקודמות, רמות השכר של משקי הבית שרכשו את דירתם הראשונה בחודש יולי האחרון היו נמוכות מאלו שרכשו את דירתם הראשונה באזור זה ביולי 2019. זאת כאשר רמות המחירים של הדירות שנרכשו ביולי האחרון היו גבוהות ב-30% מאלו שרכשו הזוגות הצעירים באזור זה לפני שלוש שנים.
מהניתוח בולטת העובדה כי רמות השכר הנמוכות יותר בקרב הרוכשים ביולי האחרון בולטות במיוחד בחמישון העליון, אם כי עדיין מדובר ברמות שכר גבוהות כשלעצמן (55 אלף שקל למשק בית, ברוטו לחודש). באוצר מציינים כי בחמישונים הנמוכים יותר רמות השכר של הרוכשים ביולי השנה אינן שונות משמעותית (נומינלית) בהשוואה למי שרכשו את דירתם הראשונה באזור זה ביולי 2019. עם זאת, מחירי הדירות שרכשו גבוהים משמעותית, אף מעבר לפער המחיר הממוצע, בפרט בשני החמישונים הנמוכים. סביר להניח כי רוכשים אלו נזקקו למינוף גבוה יותר מהמקבילים להם ב-2019 ו/או לעזרה גדולה יותר מההורים בהעמדת ההון העצמי.
פורסם לראשונה: 11:33, 14.09.22