יום רביעי, 29.05.2024 שעה 08:01
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
8525-7536מכבי ת"א1
7428-7536מכבי חיפה2
6140-5536הפועל ב"ש3
5947-4836הפועל חיפה4
4444-3836מכבי בני ריינה5
4446-3936בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • 1 - 4
  • הפועל ב"ש
  • מכבי חיפה
  • 2 - 0
  • הפועל חיפה
  • מכבי ת"א
  • 0 - 2
  • מכבי בני ריינה

אבוקסיס, אריה והר געש צהוב: הדרבי הכי צמוד?

בניגוד לדומיננטיות של בית"ר בעונה שעברה, משהו השתנה. על המאמנים והקהלים לקראת 20:30. דני נוימן: "הפועל 'עושה במכנסיים' מול בית"ר? זה נכון"

|
שחקני בית
שחקני בית"ר והפועל ירושלים (שחר גרוס וחגי מיכאלי)

הדרבי הירושלמי נראה העונה (לפחות בשלב הזה) ככזה שיהיה הרבה יותר שקול ממה שראינו וקיבלנו בעונה שעברה - אז זה נגמר בשלושה ניצחונות חלקים, ברורים וחד צדדיים של בית"ר ירושלים.

העונה נראה שמשהו קצת השתנה, מהצד הצהוב בית"ר עוד בונה את עצמה, היא הצליחה לקום מהקרשים בדקה ה-90 של קדם העונה עם ברק אברמוב והיא עוד מחפשת את הדרך הנכונה לה בליגת העל. מנגד, הפועל ירושלים העונה נראית בשלה יותר. טבילת האש של העונה הראשונה בליגת על הסתיימה בהצלחה, נעשה רכש לא רע בכלל, השחקנים הרבה יותר בטוחים בעצמם והעובדה שהפועל מגיעה לדרבי הירושלמי אחרי שלושה מחזורים ללא הפסד ועם חמש נקודות, מעניקה ביטחון לשחקנים באדום.

אבל, ויש תמיד אבל כשמדברים על דרבי, יש את המשפט הידוע: "כשהפועל ירושלים רואה את בית"ר ירושלים, היא עושה במכנסיים". אז מה יהיה בדרבי הקרוב? אבוקסיס מול זיו אריה, 15,000 אוהדים בצהוב מול 2,000 אולי 3,000 באדום, חוזרים לשחק כדורגל בטדי. דרבי ראשון העונה, כשהפעם בצד האדום מרגישים שאפשר לעושת את זה, בצד הצהוב בטוחים שהם ימשיכו לשמור על המסורת בעיר.

יוסי אבוקסיס (שחר גרוס)יוסי אבוקסיס (שחר גרוס)

דני נוימן, קפטן בית"ר ירושלים בעבר, ומישל דיין, קפטן הפועל ירושלים בעבר, שניהם מיתולוגיים, אבני דרך, פני ההיסטוריה של המועדנים, כל אחד בצד שלו. יחד איתם, התכוננו לדרבי שייערך הערב ב-20:30. אולי לראשונה מזה זמן רב – הדרבי הכי צמוד בירושלים.


 

יוסי אבוקסיס מול זיו אריה

דני נוימן, תעזור לנו – יוסי אבוקסיס מול זיו אריה, מה תובנות שלך?
"יוסי, מאמן יותר מנוסה מזיו אריה ועם יותר הישגים ממנו, אם לא יוסי אבוקסיס, בית"ר לא הייתה שורדת בליגה בעונה האחרונה. זיו אריה לעומתו אימן הרבה שנים במחלקות נוער, זיו אריה אוהב מאוד שחקנים צעירים ולכן הוא נותן הרבה הזדמנויות לשחקנים צעירים. 

“אני חושב שהוא מאמן טוב, יש לו לפעמים יציאות כאלה ואחרות שלא כל כך מתקבלות אצל פרשנים, לי זה לא מפריע. העבודה שלו בשטח נראית לי סבירה בהחלט, השנה רואים שהפועל ירושלים נראית כמו קבוצת כדורגל – זה לזכותו של זיו אריה".

דני נוימן (מור שאולי)דני נוימן (מור שאולי)

מישל דיין, זיו אריה השתנה העונה?
"בהפועל ירושלים שינו גישה. זיו אריה משחק העונה, וראינו את זה במשחקים עד עכשיו, כמי שבא לנסות לנצח משחקים. בעונה שעברה הרבה פעמים ראינו שהפועל ירושלים בסטטיסטיקה בסדר גמור – מחזיקה יותר בכדור, הנתונים היו בסדר, אבל לא היה תכלס. הפעם רואים שהדברים באים לידי ביטוי בתוצאות ודווקא במשחק מול מ.ס אשדוד. אשדוד החזיקה יותר בכדור, אבל הפועל הייתה יותר מסוכנת. יש שינוי בגישה, הפועל צירפה שחקנים שדוחפים את הכדור לעומק. גם ביטון, נידם ופרדה משחקים לעומק, זה שינוי בגישה של הקבוצה, של זיו אריה. הפועל לתחושתי העונה באה עם ביטחון".

מישל, בית"ר גם מגיעה אחרי ניצחון 0:3, בדיוק כמו הפועל.
"תראה, בית"ר של יוסי אבוקסיס היא קבוצה שעוד בונה את עצמה. יוסי בא למשחק מול נס ציונה להיות דומיננטי. בחצי הראשון זה לא עבד, בית"ר ניסתה ללחוץ גבוה וזה לא תרם בכלל למשחק ההתקפה של הקבוצה. בחצי השני יוסי שינה. פתאום ראינו שדנילו אספרייה ואדוארדו גררו, שהם שחקנים שצריכים שטחים, נוח להם יותר עם השינוי שאבוקסיס עשה. בחצי השני בית"ר התכווצה ונתנה למראית עין לנס ציונה לשלוט ואז נפתחו שטחים לאספרייה בעיקר, אבל גם לגררו, וזה נתן לבית"ר את היתרון".

מישל דיין (שי לוי)מישל דיין (שי לוי)

דני, שמעתי בבית"ר קולות שאומרים שאבוקסיס זה הדבר הכי טוב שקרה לקבוצה בשנים האחרונות.
"מסכים לגמרי. אבוקסיס זה הדבר הכי טוב שלקרה לבית"ר בשנים האחרונות. הוא ייצב את השורות, כמעט אף אחד לא נתן סיכוי לבית"ר להישאר בליגה והוא הצליח למרות כל הקשיים. השקט, קור הרוח שלו והעובדה שהוא התחבר מאוד לשחקנים, הביאו את בית"ר לחוף מבטחים".

יש את הצד הטקטי והצד המנטלי: יש פה שני מאמנים שצריכים להתכונן למשחק מורכב מאוד. מישל, אתה בא מהצד האדום של העיר, איפה זיו אריה יכול להפתיע את יוסי? 
"יוסי אבוקסיס יצטרך להכין את השחקנים שלו להתמודד עם טכניקה, פיזיות וכישרון בחלק הקדמי של הפועל ירושלים. זיו אריה עולה לשחק עם בדש, בוטאקה וטוגי בחלק הקדמי. בדש זה שחקן שככל שהוא ייכנס לאמצע הוא ישחרר את הקו וזה יעזור לאלוז' יאו, שם הפועל יכולה על בית"ר כי צד שמאל של בית"ר חלש".

זיו אריה (חגי מיכאלי)זיו אריה (חגי מיכאלי)

היציע הצהוב מול היציע האדום

מישל, איפה אוהדי הפועל ירושלים? רואים דרבי בבית? מה החשש הגדול? 
"בדרבי האוהדים הם חלק מהמשחק, אני מעריך שבית"ר הולכים להביא הרבה קהל וכמו שאני רואה את קצב מכירת הכרטיסים של הפועל ירושלים, זה לא מבשר טובות. אם במשחק כזה לא מגיעה כמות אוהדים כמו שהיה במשחק העלייה של הפועל ירושלים לליגת העל, אז הגיעו 5,000 אוהדים, אז מבחינתי יש פה כשל מערכתי עם הקהל. מישהו צריך לתת את הדעת, איפה הקהל של הפועל ירושלים?".

דני נוימן: "יהיו למעלה מ 15,000 אוהדים של בית"ר וזה אומר הכל. לקהל של בית"ר מגיעות כל התשבחות שגם בזמנים קשים, גם אחרי שתי תבוסות במשחקים הראשונים העונה, הקהל תומך, מריע ומעודד, וזאת למרות יכולת חלשה של הקבוצה. הקהל של בית"ר תמיד ידע לדחוף, זה קרה גם בתקופות שאני שיחקתי, במיוחד שמדובר במשחקי דרבי. הקהל הבית"רי תמיד הולך אחרי הקבוצה שלו. פעם היו במשחק דרבי המון שחקנים ירושלמים, היום בשתי הקבוצות אין כמעט אף שחקן שהוא ירושלמי, להוציא 2-3 בודדים בכל קבוצה".

אוהדי בית"ר ירושלים (חגי מיכאלי)אוהדי בית"ר ירושלים (חגי מיכאלי)

מישל, הר הגעש בצהוב ישפיע על שחקני הפועל ירושלים?
"זיו אריה יצטרך לעבוד גם על הצד המנטלי. בעונה שעברה במשחקי גביע הטוטו הפועל ירושלים היו טובים ואז הם לא עמדו מנטלית מול הר הגעש בצהוב בדרבי בליגה. צריך לעשות הרבה עבודה בהיבט המנטלי, יש לזה משקל, בטח במשחק עם המון תשומת לב ואמוציות".

נוימן, מכיר את המשפט ‘כשהפועל ירושלים רואים את בית"ר הם ישר עושים במכנסיים’?
"מכיר, צריך לנצל את זה. זה נכון, אני לא בטוח שלא יהיה לשחקני הפועל פיק ברכיים כשהם יראו את הקהל האדיר של בית"ר ואת העוצמות. לפעמים שחקנים חסרי ניסיון 'עושים במכנסיים'".

אוהדי בית"ר ירושלים (רדאד ג'בארה)אוהדי בית"ר ירושלים (רדאד ג'בארה)

יחסי הכוחות

אומרים שהפעם הפועל ירושלים מגיעה למשחק עם ביטחון, באה לנצח את בית"ר. זה אפשרי? בעונה שעברה זה נגמר בשלושה ניצחונות של בית"ר משחקי הדרבי.
דיין: "יחסי הכוחות שקולים. הפועל באה להערכתי עם טיפה יותר ביטחון מבחינת סדר וארגון, בטח אחרי שהיא ניצחה את אשדוד 0:3 – ניצחון משכנע במשחק הכי טוב שלה העונה. לדעתי לא יהיו העונה שלושה ניצחונות לבית"ר במשחקי הדרבי כמו בעונה שעברה, זה נראה שנכון לשעה זו הפערים הצטמצמו. הפועל עברה שנת התחשלות, למידה וניסיון, שחקני ההגנה משנה שעברה נשארו ועוד לא מעט שחקנים שהמשיכו מהעונה שעברה. השינויים המהותיים היו בחלק הקדמי, ולכן אני חושב שהפועל קיבלה קורטוב של ניסיון והתחזקה מבחינת איכות בחלק הקדמי.

יש את נידם שהצטרף וזה שחקן שמשחק לעומק, מה שלא היה בעונה שעברה. יש להפועל יותר אופציות בהתקפה – וויליאם טוגי נותן ממד של תנועה ושטח, מה שאגדה לא היה עושה, וגם ג'ורדן בוטאקה נראה מנוסה ושקט עם הכדור. לדעתי הפועל יותר טובה משנה שעברה. בית"ר עוד בתהליכי בניית סגל, היא נבנית תוך כדי תנועה ונקודת התורפה של בית"ר זה אגף שמאל ומרכז השדה. נראה שבית"ר עוד תתייצב, אבל בנקודת הזמן הזו נראה שבית"ר לא תיקח את תשע הנקודות מהעונה שעברה.

וויליאם טוגי (שחר גרוס)וויליאם טוגי (שחר גרוס)

הגמוניה לא מעבירים במשחק אחד או עונה אחת, אלא במסורת של ניצחונות והתמודדויות ותארים, זה הסיפור. בית"ר בתהליכי התגבשות, עיצבה את ההגנה וזה בלט בעיקר בחצי השני נגד נס ציונה. היתרון של הפועל הוא במרכז המגרש, מרכז השדה של בית"ר הוא הבעייתי ביותר. הפועל יכולה לבוא ולנצל מומנטום, אבל יחסי הכוחות מאוד שקולים. הפועל ירושלים טובה יותר מהעונה שעברה והיא לא תיאבק על הירידה העונה".

נוימן: "פעם ראשונה אחרי הרבה שנים שהפועל מעל בית"ר בטבלה, זה לא קרה הרבה זמן. תמיד כשהפועל הייתה בליגת העל, כשהיו משחקי דרבי, לא הייתה שאלה מי הפייבוריטית כאן. היום המצב שונה, אי אפשר לומר שבית"ר פייבוריטית. יכול להיות שהפועל אולי קצת נראית יותר טוב, אבל אני חושב שהמשחק האחרון שלנו מול נס ציונה, במיוחד במחצית השנייה, היה נהדר. חזרתם של דגני ומחיאס למרכז ההגנה ייצבו מעט את ההגנה של בית"ר ותוסיף גם את השוער ישראלי שנתן הופעה טובה.

ג'וסואה מחיאס (חגי מיכאלי)ג'וסואה מחיאס (חגי מיכאלי)

מנגד, להפועל יש תלכיד לא רע בכלל, הם באים גם אחרי ניצחון יפה על אשדוד. להפועל ירושלים יש חלק התקפי שיכול בהחלט לעשות צרות להגנה של בית"ר, אבל אם בית"ר תשחק מול הפועל ירושלים כמו ששיחקה במחצית השנייה מול נס ציונה, זה יבטל את יתרון ההתקפה של הפועל. זו פעם ראשונה שאני לא יכול לקבוע מי הפייבוריטית למשחק. משחק שקול מאוד, יהיה הרבה מתח ולדעתי, היתרון הגדול של בית"ר זה הקהל.

אני מאוד מתגעגע למשחקי הדרבי, כבשתי הרבה שערים במשחקי דרבי. מה שנחרט בזיכרוני לשמחתי הרבה ולצערי הרב זה שער הניצחון ב-1982 שכבשתי לרשתה של הפועל, אז בשער עמד גיבור ישראל, יהודה טובל ז”ל, שנפל במלחמת שלום הגליל. זה חרוט לי בזיכרון – מצד אחד שמחה, מצד שני עצב גדול".

שחקני הפועל ירושלים חוגגים (חגי מיכאלי)שחקני הפועל ירושלים חוגגים (חגי מיכאלי)
אבוקסיס ובר כהן מדברים לקראת הדרבי
אסור לפספס
נגןהפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
הפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
נגןמי משחקני ברצלונה מחזיק ברכב היקר ביותר?
מי משחקני ברצלונה נוהג ברכב היקר ביותר?
נגןהמפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
המפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
נגןטורניר הצעירים בהשתתפות טיאגו מסי
מול אצטדיון מלא: טיאגו מסי במשחק על גביע
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */