הפתעה במדדים: בחלק מהבנקים ובתי ההשקעות צופים שמדד המחירים לצרכן שיפורסם ביום חמישי הקרוב יהיה שלילי, וכך גם המדד של חודש ספטמבר. זאת למרות העלייה במחירי החשמל באוגוסט ועליות מחירים תקופתיות שצפויות לקראת החגים, לצד ההוזלה המתמשכת במחירי הדלק.
למעשה המדדים השליליים הצפויים נובעים ממספר סיבות: הירידה החדה במחירי הדלק לסוגיו, מכירות סוף העונה בהלבשה ובהנעלה, הוזלות עונתיות של פירות וירקות, ירידה באוגוסט של שערי המטבעות הזרים וירידה בספטמבר של מחירי הטיסות והחופשות בארץ ובחו"ל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: Gettyimages)
למרות התחזיות הראשונות למדדים שליליים, חוזים האנליסטים כי נוכח הסטייה הניכרת מיעד האינפלציה שקבעה הממשלה - 1% עד 3% בשנה כולה - ימשיך בנק ישראל להעלות את הריבית הבסיסית בישראל בשיעורים גבוהים גם אם המדדים הבאים יהיו שליליים וזאת כדי לנסות ולהחזיר את האינפלציה ליעד בשנת 2023.
יחד עם זאת, במוסדות הפיננסיים סבורים היום (א'), כי העלאות הריבית הגבוהות הנוספות הצפויות בארה"ב ובאירופה - יאלצו את בנק ישראל לבצע העלאות ריבית גבוהות של 0.5% עד 0.75% ולכן יהיו החלטות הריבית של הוועדה המוניטארית של בנק ישראל גבוהות גם בחודשים אוקטובר ונובמבר.
הכלכלן יונתן כץ מלידר שוקי הון צופה שמדד חודש אוגוסט בישראל יירד בשיעור של 0.2%. ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, עפר קליין, צופה שלאחר העלייה הגבוהה בריבית באירופה בשיעור של 0.75%, גם בארה"ב הריבית תעלה בשיעור זה.
עוד הוא מוסיף כי "אם נראה את הבנק המרכזי בארה"ב מעלה את הריבית בשיעור דומה - הדבר מגביר את הסיכוי שגם בנק ישראל ילך בדרכם בהחלטה הבאה בתחילת אוקטובר, למרות מדד שלילי שצפוי בחודש אוגוסט". עפר קליין צופה גם שהריבית באירופה תגיע בגוש האירו לשיעור שיא מאז 2011 - 1.75% - אחרי שהריבית באירופה הייתה שלילית עד לפני שבועות ספורים. עם זאת מעריכים בהראל שהריבית באירופה לא תעלה מעבר לכך.
בהראל מניחים שבנק ישראל יעלה את הריבית ב-3 באוקטובר בשיעור של 0.75% פעם נוספת, אם גם הבנק המרכזי של ארה"ב יעלה את הריבית בשיעור הזה. העלאות הריבית בישראל יימשכו לדעת כלכלני הראל לפחות עד תחילת 2023.
גם כלכלני בנק לאומי צופים כי "ריבית בנק ישראל תמשיך לעלות גם בישיבות הקרובות של הוועדה המוניטארית ותגיע לרמה של 3.25% בתחילת 2023 (לעומת 2.0% כיום)". עוד ציינו בבנק לאומי כי "האינפלציה בישראל נותרה מהנמוכות מבין מדינות ה-oecd, על אף שעלתה בחדות בעת האחרונה, בשל חשיפה נמוכה יחסית למחירי האנרגיה בעולם וכן כיוון שרמת המחירים בישראל גבוהה מלכתחילה בהשוואה לעולם". בבנק לאומי צופים שהריבית בארה"ב תעלה גם בפעם הבאה ב-0.75%.
בבנק לאומי מציינים עם זאת, כי אם מדד המחירים לצרכן שיפורסם מוחרתיים בארה"ב יהיה נמוך משמעותית לעומת התחזיות - הריבית תועלה בשיעור חד פחות.
בינתיים שוררת דאגה רבה במיוחד באירופה, ובעיקר בגרמניה, ממה שעלול להתרחש בחורף הקרוב. ערוץ הטלוויזיה zdf הגרמני הציג בדאגה מצב שבו פשוט לא יהיה לאזרחים רבים באירופה במה לחמם את הבית בחודשים הקרים של החורף. מחירי האנרגיה במדינות אירופה עלו בממוצע ב-50% ובחלק מהמדינות אף ב-70%. יצוין שמחיר החשמל בישראל עלה בקיץ השנה רק ב-8.6% ומחירי הדלק אף ירדו בשיעור ניכר.
החשש מחוסר באמצעי חימום באירופה כבר מחודש נובמבר הוא גם הסיבה שכבר מצמצמים בשימוש באנרגיה במפעלים ובתאורת רחובות במדינות אחדות, כמו צרפת, ספרד, גרמניה, אוסטריה ובלגיה. לעומת זאת, ראש הממשלה החדשה של בריטניה, אליזבת טראס, כבר הודיעה על מדיניות של השתתפות הממשלה בעלויות האנרגיה לחימום הבתים בהיקף של מיליארדי לירות שטרלינג.