מיגל ויטור מהפועל באר-שבע קיבל אזרחות כדי שיוכל לשחק בנבחרת. מכבי חיפה עזרה לעלי מוחמד לקבל מעמד של תושב ארעי, כדי שלא ייחשב כזר. לפי דיווחים, באר-שבע ומכבי ת"א רוצות להשתמש בתקדים מוחמד ולדאוג למעמדם של יוג'ין אנסה ואנריק סאבוריט. אחרי שיקבלו את התעודה, יתפנה כמובן מקום לעוד שחקן זר בסגל.
ההתאחדות ומינהלת הליגה יכולות לעצור את טרנד האזרוחים בקלות: פשוט להגדיל את מכסת הזרים, כפי שהיה צריך לעשות מזמן. אני כבר שומע את התלונות הרגילות על "מעמד השחקן הישראלי" ו"הליגה כבר לא תהיה ישראלית" ויכול להרגיע: עוד זר אחד בסגל לא ישנה את מעמדו של הכדורגלן הישראלי. בעידן של היום, גם קבוצות קטנות מחזיקות בסגל רחב יחסית ועושות רוטציות, והדקות של הישראלים לא ייפגעו בצורה משמעותית. מי שטוב ימצא את דרכו להרכב, ישראלי או לא. עוד זר אחד בסגל לא ישנה דרמטית את ליגת העל.
1 צפייה בגלריה
עלי מוחמד מקבל את תעודת התושב
עלי מוחמד מקבל את תעודת התושב
באר-שבע ומכבי ת"א רוצות להשתמש בתקדים עלי מוחמד
(צילום: באדיבות מכבי חיפה)
במצב הנוכחי לשחקנים רבים אין מוטיבציה לצאת לחו"ל, הם יכולים לקבל חוזה נוח אצל הקבוצות הגדולות פשוט כי אין להם מחליף ישראלי. שחקנים ישראלים טובים הם מצרך מבוקש, הביקוש עולה על ההיצע, וכל שחקן בינוני מקבל חוזה מפנק. הגדולות אוספות כל שחקן ישראלי סביר, כך שההצלחה של הקבוצות הקטנות בליגה תלויה רק בזרים שהן יצליחו להביא. למעשה, נראה שהגדלת המכסה תעזור גם לקבוצות הקטנות להיות יותר תחרותיות.
אומרים שהגדלת מספר הזרים תפגע בשחקנים הצעירים, אבל אמרו את זה גם כשהגדילו את המכסה לשלושה זרים ואז לחמישה, ודווקא כשבליגת העל אישרו שישה זרים - נבחרת הנוער סיימה כסגנית אלופת אירופה והנבחרת הצעירה מתמודדת בפלייאוף העלייה ליורו. הסיבה שקבוצות לא משתפות צעירים היא שהן מפחדות להפסיד ומעדיפות לסמוך על ותיקים, זה בכלל לא קשור למכסת זרים.
בכל מקרה, גם אם לא יגדילו את מספר הזרים, הקבוצות הגדולות יצליחו למצוא דרך לעקוף את המגבלה וייצרו לעצמן יתרון. עדיף כבר שכולם ייהנו.