הסוף לאבוקות ולחזיזים? המשטרה מתכננת להציב מגנומטרים באצטדיוני הכדורגל

פיילוט ראשון צפוי להתקיים בקרוב באצטדיון בלומפילד ביפו - ועשוי לעורר סערה בקרב אוהדי הכדורגל • המהלך התגבש בשל מקרים רבים שאירעו בסוף העונה האחרונה: "המשחקים נעצרו לדקות ארוכות" • "נהיה המראה של כולם, אם זה יצליח כאן - ישתמשו במגנומטרים בכל העולם", אמרו במשטרה • במפגש שהתקיים בין המפכ"ל שבתאי לנציגי אוהדי הקבוצות המובילות הוחלט על שימוש בפירוטכניקה קרה, שתופעל על ידי גורם מוסמך

שוטרים מרחיקים אבוקות מכר הדשא, צילום: אלן שיבר

סוף לפירוטכניקה? המשטרה, בהובלת המפכ"ל יעקב שבתאי, מתכננת להציב מגנומטרים בכניסה לאצטדיוני הכדורגל, ובאמצעותם יבוצע בידוק קפדני לאיתור אמל"ח ואמצעי פירוטכניקה אצל אהודים המגיעים למשחקים. 

פיילוט ראשון צפוי להתקיים בקרוב באצטדיון בלומפילד, ובו יונסו המגנומטרים בזמן אמת לפני אחד המשחקים שיערכו במגרש הכדורגל ביפו. "נהיה פיילוט שגם באירופה ייסתכלו עליו", אמר רפ"ק איציק אמיר. לדבריו, "נהיה המראה של כולם. אם זה יעבוד אצלנו - ירצו את זה בכל אירופה. ברגע שזה יופעל מבצעית יהיה קשה להכניס אבוקות ופירוטכניקה לאיצטדיונים, גם הסדרנים וגם העובדים ייבדקו".

כך או כך, מייד עם השבעת הכנסת הבאה ימשיכו במשטרה בקידום חקיקה מחמירה עם אוהדים מפירי סדר ואלימים וגם בתחום השימוש באמ״לח לא חוקי.

לא יהיו עוד חזיזים ואבוקות במשחקי כדורגל?, צילום: עמי שומן

הרעיון לביצוע המהלך המהפכני החל בעקבות סדרת אירועים שהתרחשו בסיומה של עונת הכדורגל האחרונה, כאשר בלא מעט משחקים השליכו אוהדים אבוקות וחזיזים וגרמו לעיכוב בפתיחת משחקים למשך דקות ארוכות.

משחקים חמים, פירוטכניקה קרה

לאחרונה נפגשו המפכ״ל יעקב שבתאי וראש אגף המבצעים במשטרה עם נציגי אוהדים מקבוצות הכדורגל המובילות בישראל, ובפגישה עלה נושא הפירוטכניקה. המפכ״ל הציע שימוש מוסכם על ידי כל הגופים, על שימוש בפירוטכניקה קרה, ויגרום לכך שאמצעי העידוד הכל כך נפוץ במגרשים יופעל ללא סכנה לנוכחים במגרש. 

על פי המודל החדש, הפירוטכניקה הקרה תירכש על ידי מועדוני הכדורגל ותופעל על ידי מפעיל מוסמך, שיחשב טווחי בטיחות ואת המיקום שממנו יישוגרו זיקוקים במידת הצורך. כמו כן, יידרש מומחה בטיחות שיאשר את הפעלת הזיקוקים. עד היום אמצעי הפירוטכניקה השונים הופעלו בניגוד לחוק, כולל אמצעים שכללו חומרים מסרטנים. אלא שעתה יורשו להשתמש אך ורק באמצעים שייקבלו את אישור משרד הכלכלה. "מדובר במהפכה של ממש כחלק מההתקדמות ויחסי העבודה הטובים בין משטרת ישראל עם המועדונים, המנהלת ונציגי האוהדים", אמרו גורמים במשטרה.

"הפירוטכניקה מסכנת חיי אדם", צילום: אורן בן חקון

זאת ועוד: במשטרה בוחנים בימים אלה רכישת שער מגנומטר לגילוי אמל״ח, שיוצב בכניסה למשחקים הנפיצים שבהם קהלים ׳חמים׳ שיש חשש שיפרו את הסדר וידליקו אבוקות וזיקוקים. לאחרונה שבה לארץ מגרמניה משלחת של משטרת ישראל שבדקה את השימוש במגנומטר. מדובר באמצעי נייד שיחליף את הבידוק הידני. "נציב אותו בהתאם להערכת מצב", אומר רפ"ק אמיר, "מדובר במוצר עם אפיון של קהל שנכנס בלחץ אחד אחרי השני. קיימנו ישיבה שהשתתפו נציגי קבוצות ומנהלי אצטדיונים, וכולם שותפים לתהליך ומסכימים איתו", הוסיף.

"המשחקים נעצרים לדקות ארוכות"

במהלך שהיית המשלחת בגרמניה נבחנו גם הצבת רשתות למניעת זריקת חפצים באיצטדיונים. "זה עובד באנגליה יוון וברצלונה" ,אומר רפ"ק אמיר, "אנחנו הולכים להביא את זה לארץ, בוויזואליה כמעט ולא רואים את הרשתות ויהיה אפשר לנקוט בשיטת המקל והגזר".

מגנומטרים בירושלים. בקרוב גם באיצטדיוני הכדורגל?, צילום: יונתן זינדל/פלאש90
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

עוד אמר: "אם לא ייזרקו חפצים, הרשתות לא יורמו. בסוף צריך לזכור שזריקת חפצים גרמו כבר לעצירת משחקים לדקות ארוכות. בסוף אנחנו רוצים ליצור אווירה טובה ובטוחה במשחקים. האצטדיונים היום מלאים מבעבר, ומספיק ששני חוליגנים זורקים פריט אמל"ח והם יכולים לגמור לך את המשחק. זה יכול להיות רימון זרחן או רימון עשן. בסוף זה כמו פיגוע ברום. זה גם רעיל מאוד וגם מאוד מסוכן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר