יום שבת, 08.06.2024 שעה 16:03

טרופר: בסוף לקחו אחריות, ידעו שהייתה רשלנות

שר הספורט התייחס לטקס במינכן לזכר י"א החללים בראיון ל-ONE: "כבר חשבתי שזה לא יקרה, בסוף הכירו שהייתה אטימות". לי נוף גזית, שליחת ONE למינכן

|
חילי טרופר (חגי מיכאלי)
חילי טרופר (חגי מיכאלי)

שנה וחצי מאז שנכנס למשרד הספורט, חילי טרופר יכול להסתכל אחורה ולהתחיל לסכם, גם אם אולי זמנית (במקרה ותוקם ממשלה אחרת)  את הקדנציה שלו במשרד. מלבד הרפורמה בשיטת התקצוב של ענפי ספורט שהוא חתום עליה, טרופר חרש את כל הארץ לאורכה ולרוחבה, לא פספס כמעט אף אירוע ספורט שהוזמן אליו, החל מגמר גביע המדינה בכדורגל ובכדורסל ועד למשחקי אליפות בכדורסל כיסאות גלגלים וענפים קטנים שזכו לביקור וליחס חם ממנו. 

את השבועות האחרונים העביר בעיקר בעיסוק סביב סאגת משפחות הי״א אל מול ממשלת גרמניה בניסיון לפצח את המשבר ולגרום למשפחות לקבל את המגיע להן ולהגיע אל טקס האזכרה השנתי על אדמת גרמניה, בשלב מסוים אף הודיע יחד עם נשיא המדינה כי במידה והסאגה לא תיפתר והמשפחות לא יגיעו למינכן גם הוא והנשיא יוותרו על השתתפותם. מה שבסופו של דבר לא קרה כאמור וטרופר הגיע כחלק מהמשלחת וייקח חלק בטקס. רגע לפני שזה יקרה פגשנו אותו בראיון ל-ONE מאדמת גרמניה.

היו כמה שבועות ורגעים קשים בתקופה האחרונה שבכלל לא היה בטוח שנגיע לפה, ספר מהצד שלך מה קרה?
״זה באמת מרגש להיות פה, אני כבר חשבתי שזה לא יקרה אם להודות על האמת. היה נראה שהמשא ומתן עם הגרמנים לא מבשיל, אבל העקשנות של המשפחות, זאת עקשנות של 50 שנה, בעיקר של אילנה ואנקי שהתעקשו שהצדק ייעשה, ייקח כמה שייקח, בסוף הגרמנים לקחו אחריות, ידעו שהייתה פה רשלנות, יפתחו את המסמכים, יהיה פיצוי ראוי והם הודו שהייתה פה אטימות כלפי הסבל שנגרם, כל הדברים האלו כמעט ולא קרו אבל בסוף הם קרו ולהיות פה, עם המשפחות בתוך החוויה המיוחדת הזאת זה משהו עוצמתי מאוד״. 

משפחות חללי הי״א והמשלחת האולימפית על רקע המוזיאון היהודי במינכן (קרדיט: לי נוף)משפחות חללי הי״א והמשלחת האולימפית על רקע המוזיאון היהודי במינכן (קרדיט: לי נוף)

אתה מרגיש שהדברים שהגרמנים הבטיחו באמת יקרו? שירד להם האסימון? או שכל  כדי מה שאנחנו רואים פה זה כדי לידי חובה
״אני מאמין שהם יעמדו במה שסוכם, צריך להבין שזה נסגר ברמת נשיא המדינה עם נשיא גרמניה, כולנו היינו מעורבים בדבר הזה. הבחירה של הנשיא ושלי לתת גיבוי למשפחות ולהגיד אם המשפחות לא יגיעו גם אנחנו לא נגיע בוודאי תרמה אבל הקרדיט הגדול למשפחות. אני מניח שהגרמנים יעמדו בזה, מתערבבים שם חלק מהאנשים באמת מכירים באחריות אבל הם הבינו שציבורית הם לא יכולים, 50 שנה אחרי האירוע לקיים טקס בלי המשפחות, בלי נשיא ישראל ושר הספורט ואני שמח שהם התעשתו ברגע האחרון״. 

הקדנציה שלך הייתה רוויה בהמון עשייה, גם בענפים קטנים וגם גדולים, אנחנו מתקרבים לבחירות איך אתה רואה את מה שעשית בתקופה שלך במשרד? 
האירוע פה הוא אירוע לאומי, גדול יותר מתרבות וספורט, אני מסתכל על החודשים האחרונים, אם נלך אחורה אז לאולימפיאדה האחרונה שם סוף סוף היה אזכור לרצח במינכן. אבל אם נלך לרמה המקצועית הייתה לנו שנה עם הישגים יוצאי דופן, אנחנו בטירוף של הישגים אדירים, אליפויות אירופה באתלטיקה, התעמלות, שחיה, כדורגל, כדורסל, כדורמים. כיף גדול לראות את זה. מתחילים לקטוף את הפירות בהשקעה שגם התחילה לפני ואנחנו נתנו לה תנופה גדולה בשנתיים האחרונות עם השקעה הרבה יותר ממוקדת, אסטרטגית ודוחפת להישגים. אחרי הרבה מאוד שנים שלעגנו לספורט הישראלי, הישראלים יכולים להיות מאוד מאוד גאים בספורטאים שלנו, זה משהו שמביא כבוד וגאווה לכל מדינת ישראל״. 

חילי טרופר (עמרי שטיין)חילי טרופר (עמרי שטיין)

אחד הנושאים הכי מדוברים בשבועות האחרונים, סאגת המתאזרחים מה דעתך על זה? זה לא יעשה את הדבר ההפוך וייקח את הספורטאי הישראלי אחורה כי ייקחו לו את המקום? 
״צריך להסתכל על זה מקצועית, אני שם את הפוליטיקה בצד. כל אחד שרוצה באזרחות אנחנו בודקים את זה עניינית ומקצועית יש פרמטרים מאוד ברורים, אצלנו זה עובד מאוד מקצועי ומי שעומד בפרמטרים וראוי שייצג את המדינה ולהיות פה אזרח אז נעשה את מה שצריך כדי לעזור לו. צריך לזכור גם מקרים כמו של בלסינג אפריפה שמייצג אותנו בכבוד ולונה שנשואה לישראלי שהיה איתי בצבא ואלו דמויות שהיום הם חלק מאיתנו״. 

אי אפשר בלי להתייחס לקהל שממלא את האצטדיונים ואנחנו מרגישים את זה עם פתיחת העונה, בעיקר עם השיפור במתקנים, איך אתה רואה את ההצלחה הזאת?
“קודם כל זה כיף גדול לראות את האצטדיונים מלאים, בכדורגל, בכדורסל. אם היה לי שקל על כל בן אדם שמתקשר אלי ומבקש ממני כרטיסים לכל מיני משחקים ואין להשיג. זה בהחלט מצב טוב וכיף ועכשיו צריך לדאוג לשמור על זה ולדאוג שלא תהיה אלימות לא במגרשים ולא ביציעים״.

אסור לפספס
נגןמי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
מי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
נגןגביע האלופות נכנס לארון הגביעים של ריאל
גביע האלופות נכנס לארון הגביעים של ריאל
נגןנטע אלחמיטסטר בפרסומת לדגמי הקיץ שלה
נטע אלחמיטסטר בפרסומת לדגמי הקיץ החדשים
נגןכשאבא מעודד ביציע: הבן של מרסלו עם צמד
האבא מעודד ביציע: הבן של מרסלו כובש צמד
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */