בשיתוף אתר "המקצוענים"
ממש כמו פאנלים, גם לשיש יש פס גימור המכונה 'קנט', שתפקידו הוא לא רק עיצובי, אלא גם פרקטי. זהו סף בקצה משטח השיש, שבולט מעלה (גובה של 2-3 ס"מ, בהתאם לבחירתכם) וחוסם את המים מלגלוש לכיוון הרצפה וארונות המטבח.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בעד ונגד קנט שיש

יתרונות: בהיבט העיצובי, הוא נועד להסתיר את העובדה שמשטחי השיש המותקנים כיום הם דקים יחסית (בעובי של כ-2 ס"מ, ומעניק להם אשליה של משטח שיש עבה יותר. בהיבט הפרקטי, כאמור, תפקידו לחסום את זרימת המים לכיוון הרצפה וארונות המטבח.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חסרונות: בהיבט העיצובי, הרי שיש רבים המעדיפים שמשטח השיש יסתיים בקו אחד (כמו זה של משטח בוצ'ר).
בהיבט הפרקטי, הרי שקנט שיש מסורבל מעט בהיבט של ניקיון ותחזוקה: שומנים ולכלולך נוטים להצטבר בחיבור שבין משטח השיש לקנט.
בנוסף, הוא נוטה להישבר או להיתלש לאורך השנים, כך שבשלב מסוים ייתכן שתצטרכו לחדש או להחליף אותו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

קנט שיש אחורי: פאנל נסתר בחיבור עם הקיר

זהו מעין 'פאנל' אחורי, בגוה של 2-3 ס"מ, שנועד להגן מפני זרימת מים ממשטח השיש למפגש שלו עם קירות המטבח הארונות התחתונים. הוא מהווה הגבהה של השיש בחיבור האחורי שלו עם הקיר.
אם קירות המטבח מחופים באריחי קרמיקה, נהוג למקם את הקנט מאחוריהם. ואז, אם הדבק שתפקידו לאטום את קו החיבור שבין השיש לקיר מתכלה, הקנט משמש כשכבת איטום נוספת.
אם קירות המטבח מחופים בחיפוי זכוכית, נהוג למקם את חיפוי הזכוכית במגרעת של הקנט.
במצב זה, חיפוי הזכוכית מוגן גם מנזקי חלודה ואבנית לאורך זמן. בהיבט זה, הרי שהגימור של חיפוי הזכוכית הוא גם הרבה יותר אסתטי, שכן הוא מסתיר את שכבת הדבק בחלקה התחתון של הזכוכית.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עיצובים מיוחדים שמשדרגים את נראות השיש

ממש כמו גימור הפאנלים שמגיע במגוון עיצובים, ביניהם 'מקור ציפור' (מדרגה בגימור מעוגל), כך גם בקנט שיש למטבח. קיימת גם אפשרות לשלב קנט מחומרים שונים (כמו פסיפס), ובכך להוסיף פס דקור למסגרת השיש. בשוק, קיים מגוון גדול של דוגמאות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לא אוהבים קנט? תוכלו להסתפק בתחליף שמספק הגנה חלקית: אף מים

הוא אמנם פחות מגן מפני זרימת מים מקנט, אך הוא בבחינת חובה אם אינכם מעוניינים בהתקנת קנט בקצה השיש במטבח.
מדובר בחלל רטוב עם כמות גדולה של מים ביומיום. לכן, חשוב למנוע חדירת מים אל תוך ארונות המטבח, מה שיכול להחליש אותם לאורך זמן (בשל ריקבון) ולמשוך מזיקים אל החלל שאמור להיות אחד הסטריליים בבית.
אף מים הוא למעשה חריץ נסתר, שממוקם מתחת לקצה השיש, ורץ לכל אורכו. תפקידו למנוע מהמים להתפשט לכיוון הארונות לפני שהם מתחילים לטפטף לכיוון הרצפה.
'מעצור' זה, ימנע מהם להגיע עד לקו הארונות. אמנם המים יטפטפו לכיוון רצפת המטבח, ויחייבו אתכם לנגב אותם למניעת חדירת מים מתחת לריצוף, אך זה בבחינת הרע במיעוטו, למי שמעוניין לוותר על הקנט של השיש.

התחרטתם והחלטתם להוסיף קנט בכל זאת? ייתכן שתיאלצו להתפשר

מעבר לכך שתוספת של קנט למשטח קיים יכולה להתברר כפחות חזקה מאשר משטח שיש שנבנה עם חיבור קנט מראש, הרי שגם ברמה העיצובית ייתכן שתיאלצו להתפשר על ההבדלים בנראות.
ככל שעובר זמן, משטח השיש 'מתיישן', ואז, תוספת של קנט חדש בולטת לידו.
כמו כן, ייתכן שלא תוכלו למצוא במלאי בדיוק את אותו הגוון, כך שהתוצאה הסופית תהיה פחות מדויקת. ועדיין, היתרונות של קנט עולים על חסרונותיו לאורך זמן, כך שזוהי תוספת שבהחלט מומלצת, גם במטבח קיים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

כמה זה אמור לעלות ומה יכול לייקר את העבודה?

תוספת של קנט לשיש מחושבת לפי מטר אורך, ומתומחרת בסכום של 100-200 שקל למטר רץ.
מחיר זה מתייחס לקנט בעובי סטנדרטי (2-5 ס"מ). אם תרצו קנט עבה יותר (מעל 5 ס"מ), המחיר יוכפל ויהיה בטווח שבין 300 ל-500 שקל לכל מטר אורך.
בחירה בקנט מעוצב, בעובי סטנדרטי, תעלה כ-300 שקל למטר רץ, ויכולה להגיע גם לסכום של כמה אלפי שקלים למטר עבור סוגים מסוימים של קנטים מפסיפס, בהתאם לעובי הקנט, לדוגמה ולמורכבות העבודה.