שתף קטע נבחר

הצעת חוק: 60% מס על רווחי אוצרות טבע

גילויי הגז מסעירים את הכנסת ומעוררים את תאבון הח"כים המנסים להגדיל את הכנסות הציבור: קבוצת ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה מבקשת ליצור חלוקת צודקת של מקורות האנרגיה והמחצבים ומציעה לגבות בשנים הראשונות מהמשקיעים 10% תמלוגים, ולאחר מכן להעלות את המס ל-60%

הצעת חוק פרטית לחלוקת רווחים מחודשת וצודקת של מקורות אנרגיה ומחצבים הוגשה היום (ג') בכנסת בידי קבוצת ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) וח"כ כרמל שאמה (ליכוד), בהשתתפות יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה).

 

 

הצעת החוק לא תגיע למליאה לפני כנס החורף, ולפני כן תעבור דרך ועדת השרים לחקיקה שתקבע את עמדת הממשלה. במקביל פועלת ועדת ששינסקי שמינה שר האוצר, לבחינת נושא התמלוגים מחברות האנרגיה

 

הצעת החוק מתקנת את יחס חלוקת ההכנסות מהפקת אוצרות טבע של ישראל, בין המדינה לבין בעלי רישיונות ההפקה. היא מגדירה לחמש שנים מיום תחילת ההפקה את שיעור התמלוגים ל-10% בלבד על מנת לאפשר למפיק להחזיר את השקעתו בתוך פרק זמן קצר ולעודד את פיתוחם המהיר של מקורות ההפקה. לאחר מכן, יוטל מס "רווחי על מהפקת משאבי טבע", על הכנסות בשיעור של 60% מהכנסותיו.

 

גם שיעור זה נועד לדעת מציעי החוק לאפשר לחברה המפיקה רווח סביר על השקעותיה. כמו כן, קובעת הצעת החוק כי יבוטלו הטבות המס וההקלות האחרות המוענקות כיום לחברות המפיקות אוצרות טבע בים וביבשה.

 

הצעת החוק קובעת עוד כי המחיר לצרכן של נפט וגז טבעי המופקים בישראל יהיה נתון לפיקוח שר האוצר. זאת על מנת למנוע מהספק או המפיק להעלות באופן בלתי סביר את מחירם.

 

לפי הצעת החוק, התמלוגים שתקבל המדינה יופקדו בקרן השקעות לאומית שבראשה יעמוד שר האוצר וחבריה יהיו נגיד בנק ישראל ונציגים של משרדי ממשלה שונים, יו"ר ההסתדרות ונשיא התאחדות התעשיינים. כספי הקרן ינוהלו על ידי בנק ישראל וישמשו להשקעות לטווח ארוך לחיפושי אנרגיה מחוץ לגבולות המדינה. כך תובטח טובת אזרחי ישראל והדורות הבאים.

 

קרן פנסיה כמו בנורבגיה

על פי המצב הקיים, שנקבע לפני יותר מ-60 שנה, המדינה נהנית רק מחלק קטן של הכנסות המפיקים בשטחה - כ25% לכל היותר. מדובר לטענתם בשיעור הכנסות מאוצרות הטבע מהנמוכים בעולם.

 

גובה התמלוגים מהכנסות על הפקות נפט וגז טבעי נקבע ב-1952, ל-12.5% והוא לא השתנה מאז. גובה התמלוגים על הפקת מחצבים ומתכות שנקבע לפני כ-85 שנה בחוק המנדטורי עומד עדיין על 3%-5%.

 

הצעת החוק נכתבה בשיתוף עם מומחי אנרגיה ומסים. יוזמי החוק מזכירים בהקשר זה את המודל שנקבע בנורבגיה, שבחרה להשקיע את הכנסותיה מהפקת נפט וגז טבעי בקרן פנסיה לאומית. גם קרן המטבע הבינלאומית המליצה על מדיניות זו, המאפשרת לאזרחי נורבגיה ליהנות מרווחה כלכלית כשהמדינה נמצאת במקום הראשון במדד הפיתוח האנושי.

 

לעומת זאת, השתדלו יוזמי החוק להימנע מה"מחלה ההולנדית", מונח המתאר תהליכים כלכליים שליליים במדינות שבהן התגלו בתקופת זמן קצרה כמויות גדולות של אוצרות טבע. ההכנסות הגבוהות של המפיקים הביאו לייסוף חד של המטבע המקומי ולפגיעה עמוקה בייצור במגזר התעשייתי ועלייה באינפלציה ובאבטלה.

 

ח"כ יחימוביץ' אמרה כי המאבק על העברת החוק "יתקן ללא ספק לובי נגדי רב עוצמה לכיוון של בעלי העניין. עם זאת מדובר כאן על מאבק כלכלי חברתי סביבתי צודק ונכון שתוצאותיו עשויות להיות בעלות משמעות היסטורית לאזרחי המדינה. זהו מאבק על חלוקה הוגנת של המשאבים הלאומיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות קרן שיקום מחצבות
החוק הקיים נקבע לפני עשרות שנים
באדיבות קרן שיקום מחצבות
מומלצים