שוק השכירות הרותח בישראל מעלה את השאלה מדוע המדינה לא מתערבת וקובעת מחיר קבוע לכל דירה, למשל לפי כמות חדרים או גודל? לנושא הזה יש גם לא מעט מתנגדים, שטוענים שמדובר, בין השאר, בפגיעה בכלכלה החופשית, וגם שבפועל זה יכול לפגוע בשוכרים מכיוון שאנשים ייקנו פחות דירות להשקעה, ואז ההיצע לשכירויות יהיה קטן יותר.
דוגמה למה קורה בעולם במדינה שכן נאבקת במחיר השכירויות אפשר לקחת משבדיה, שדוגלת במדיניות של דיור ציבורי. על פניו, כל אזרח שבדי שמגיע לגיל 18 זכאי לדיור בשכירות מפוקחת, הבעיה היא שאין מספיק דירות בסטטוס הזה. נכון להיום, זמן ההמתנה לדירה בפיקוח בשטוקהולם, בירת שבדיה, עומד על 9.2 שנים, ובאיזורים הנחשקים יותר בעיר אנשים יכולים לחכות גם 20 שנה לדירה.
1 צפייה בגלריה
שטוקהולם, שבדיה
שטוקהולם, שבדיה
שטוקהולם
(צילום: shutterstock)
נכון לשנת 2019, כ-57% מהדירות בשטוקהולם היו בבעלות פרטית, והשאר (43%) בפיקוח. זאת כמות לא קטנה בכלל של דירות, אבל כאמור הביקוש גדול יותר מההיצע. הדבר גרם לכך שהרבה מאוד שבדים פשוט ויתרו על שכירות בפיקוח, מה שגרם לעליית מחירים גדולה בדירות שאינן בפיקוח ולמאבק בין דיירים פוטנציאליים על דירות. על פי פרסום ב"בלומברג" המאבק מתבטא אף בשוחד ובהטרדות מיניות של השוכרים מצד בעלי הדירות.
המצב צפוי להיות גרוע יותר בעקבות האינפלציה בשבדיה, שבדומה לעולם נמצאת בעלייה. כדי לנסות לסייע לצעירים, עיריית שטוקהולם החליטה בשנת 2021 ש-2,002 דירות מתוך ה-18,954 ששכר הדירה שלהן היה בפיקוח יוצעו רק לצעירים. אבל צעירים רבים לא יודעים זאת, וגם לא מבינים שכדאי להירשם כבר ביום ההולדת 18 שלהם על מנת להיכנס לתור.
נכון לדצמבר 2021, היה חוסר של לא פחות מ-736,560 דירות בפיקוח בשטוקהולם. לטענת אולה פאלמגרן, חבר דירקטוריון ב-Hyresgastforeningen, איגוד הדיירים הארצי בשבדיה, "בסוף מי שמצליח להשיג את אותן דירות הם דווקא אלה שיודעים לנווט בתוך המערכת, או כאלה עם קשרים, כלומר עשירים".

44 אלף דולר הון עצמי לרכישת דירת 30 מטר

חברת מועצת העיר ודין אומר שהבעיה היא שיזמים מתקשים כעת לבנות עוד בתים בשטוקהולם בעקבות עלויות הבנייה שנובעות גם מהבעייתיות בשרשרת האספקה שנוצרה מהקורונה, וכמובן האינפלציה. "כמה פרויקטים מתוכננים לא יכולים להתחיל", טוען ודין, שבנוסף ממליץ לשוכרים פוטנציאליים להתחיל ולחסוך כדי לנסות ולשכור נכסים שלא בפיקוח.
עלויות הדיור בשטוקהולם אמנם צנחו ב-5% בחודש יולי, הירידה הגדולה ביותר מאז טרום מגפת הקורונה, אבל מצד שני רכישת בית בעיר הבירה נותרה רחוקה מהישג ידם של רבים. כדי לרכוש לדוגמה דירה קטנה מאוד של 30 מ"ר במרכז שטוקהולם, נדרש הון עצמי של 15%, כלומר 44 אלף דולר. סכום שאמנם לא נשמע בשמיים, אבל עבור צעירים, שרובם לא עובדים במשרה מלאה או בעבודות עם הכנסה משמעותית, מדובר בהרבה כסף
"אם יש לך גישה לכסף, או להורים שלך יש גישה, אתה תוכל לרכוש דירה קטנה, אבל בפועל אנחנו רואים שזה לא המצב", אומר פאלמגרן. בדוח משנת 2021 של לשכת הסחר בשבדיה נכתב כי 80% ממשקי בית צעירים, שכוללים אדם אחד, אינם יכולים להרשות לעצמם לקנות נכס במרכז שטוקהולם, ולכן עבורם שוק השכירות שאינו בפיקוח הוא האופציה היחידה לדיור מיידי.