בשיתוף אתר "המקצוענים"
למרות הנטייה הטבעית לנסות ולהסתיר פגמים, במקום לתקן אותם, במקרה של חור בקיר גבס, לא כדאי להקל ראש.
זאת, משום שהשארת חור בקיר, יכולה לגרום לנזקים חמורים לתשתיות של הבית: תשתיות מים וחשמל.
הסיבה: דרך החור יכולים לחדור מזיקים שונים (עכברים וחולדות). מעבר לכך שיש ביכולתם להרוס את הקיר עצמו ולפגוע ביציבותו, הרי שיש ביכולתם לפגוע במערכת האינסטלציה, במערכת החשמל או במערכות תקשורת המוטמעות בתוך הקיר.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אלו כלי העבודה הדרושים לתיקון

שפכטל (מרית): זהו בדיוק אותו השפכטל המשמש ליישום טיח לצורך החלקת קירות.
נייר זכוכית (נייר לטש): מומלץ לעשות שימוש בנייר בעובי 120, אשר יסייע בהחלקת קיר הגבס מבלי לפגוע בו.
סרט נייר לגבס: מדובר בנייר שאינו דביק, הממוקם לרוב בחיבורים שבין לוחות הגבס. מה שמדביק אותו למשטח הוא השפכטל האמריקאי (חומר המילוי לגבס).
שפכטל אמריקאי (חומר מילוי לגבס): זו השכבה אותה מורחים לפני שכבת הצבע. הוא משמש להחלקת לוחות הגבס, לסתימה של חורים קטנים במיוחד ולהדבקת סרט הנייר לגבס (מכונה גם 'נייר שפכטל').
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפני: הכנת הקיר לקראת התיקון

יש להסיר חלקים רופפים ושאריות של אבק. זאת, בכדי שחומרי האיטום ייאחזו בצורה טובה על משטח הגבס וכן למניעת בליטות. הסרת החלקים הרופפים מתבצעת בעזרת שפכטל (מרית).
כעת, יש לשייף מעט את קיר הגבס בעזרת נייר לטש 120, עד לקבלת משטח חלק. גם לאחר שלב זה יש לנקות היטב את הקיר משאריות אבק, בעזרת מטלית נקייה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גודל החור בקיר ישפיע על אופן התיקון שלו

לא כל תיקון חור בקיר גבס מתבצע באותו האופן. במדריך זה, נתייחס רק לתיקון של חורים גדולים יחסית בקיר גבס (כ-20 סמ"ר ומעלה).
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תיקון חור קטן במיוחד: אם מדובר בתיקון של חור ברוחב של 1-2 סמ"ר, התיקון שלו קל ביוחד. כל שיש לעשות הוא למרוח את חומר המילוי לגבס (שפכטל אמריקאי) בעזרת המרית, להמתין לייבוש ולמלא שוב את החור בשכבה נוספת של חומר מילוי. זאת, משום שיש לחומר המילוי נטייה לשקוע פנימה.
חשוב מאוד, להמתין לייבוש מלא בין שכבה לשכבה. זאת, משום שמריחה של שכבה חדשה על כבי שכבה שטרם התייבשה, תגרום להתפוררות של חומר המילוי ולהצטברות של גושים על גבי קיר הגבס.
לאחר 2-3 שכבות, יתקבל משטח ללא שקעים. אם נוצרה בליטה על הקיר, בשל יישום של כמות גדולה מדי של חומר מילוי, אל דאגה. כל שצריך לעשות הוא להמתין עד לייבוש מלא של חומר המילוי ולשייף אותו.
לאחר השיוף, יש לנקות היטב את המשטח משאריות אבק, ורק אז לצבוע את הקיר בשכבת צבע, לבחירתכם.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תיקון חור בינוני: תחילה יש לחתוך לוח גבס שמתאים למידותיו של החור שנפער בקיר. מומלץ לחתוך את קיר הגבס באמצעות מסור ייעודי לקיר גבס, אך ניתן לעשות זאת גם באמצעות סכין יפנית. לפני הדבקת הטלאי, מומלץ לשייף אותו קודם בעזרת נייר לטש 12, על מנת שכל הצלעות שלו יהיו חלקות לחלוטין ולא יבלטו לאחר ההדבקה על קיר הגבס.
כעת יש להכין את חומר המילוי לגבס, בהתאם להוראות היצרן ולמרוח אותו בעזרת שפכטל על גבי הטלאי שהצמדנו לחור שבקיר.
כלומר, חומר המילוי אמור להיכנס גם בתפר שבין מסגרת החור לטלאי. לאחר מריחת השכבה הראשונה יש להמתין לייבוש מוחלט. לפני מריחת השכבה השנייה, יש להצמיד נייר גבס ולמקם אותו במסגרת החור על גבי הטלאי.
מטרת נייר הגבס היא לחבר בין הטלאי לקיר הגבס המקורי ולייצב אותו. לאחר המתנה לייבוש מלא של השכבה השנייה יש למרוח שכבה שלישית של חומר המילוי.
בסיום, ולאחר ייבוש מלא יש לשייף את האזור ולהסיר היטב את שאריות האבק. רק בסיום, יש להתחיל במלאכת צביעת קיר הגבס.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תיקון חור גדול במיוחד: אם מדובר בחור גדול במיוחד, הרי שאין להסתפק בהצמדת הטלאי עם נייר גבס, אלא יש להוסיף גם שכבת עיגון נוספת של ניצבים.
אלו הם אותם פרופילים ממתכת המשמשים לחיבור לוחות הגבס. יש להתייחס לחור גדול במיוחד כמו לחיבור של שני לוחות גבס חדשים זה לזה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
את הניצבים יש לחבר לקיר הגבס בעזרת ברגים ייעודיים לגבס (מכונים גם 'ברגי פח'), והם באורך של כ-2.5 ס"מ.
ברגי פח הם ברגים עם ראש מעט רחב, על מנת להבטיח את ההידוק המלא שלו אל לוח הפח.
על הניצבים להיות באורך גדול יותר מאשר גודל החור שנפער, על מנת שיוכלו לתמוך בטלאי ולעגן אותו בצורה טובה לקיר הגבס.