ששון: "חולון קולעים בול בשחקנים"
(באדיבות ONE)
ליו"ר הפועל חולון בכדורסל, איתן לנציאנו, נוצרה עם השנים דמות שהצטיירה באופן שונה בתכלית מזו שהגיעה לראיון. האיש האמוציונלי שמנהיג בדרך כלל את הקהל החם של הסגולים, ואף חטף לא פעם קנסות על התבטאויות קשות כלפי שופטים, יושב במשרדו שבאולם נינוח וחייכן.
זה כנראה עדיין החיוך שנותר מטקס הנפת צלחת האליפות, כפי שניבאו לו תחושות הבטן 0.4 שניות לסיום משחק מספר 2 בסדרת רבע הגמר, נגד הפועל גליל־עליון בכפר בלום. טיירוס מגי קלע שלוש נקודות מקו העונשין שקבעו 89:90 לאורחים, והעלו אותם ל־0:2 בסדרה. ברגע הזה הרגיש לנציאנו שהאליפות תחזור לעיר אחרי 14 שנים. "האליפות ב־2008 הייתה הבלחה לעומת הנוכחית, שהגיעה כי זה מה שהיה צריך לקרות", הוא אומר בגאווה שאי אפשר להסתיר.
6 צפייה בגלריה
לנציאנו
לנציאנו
"אם אנחנו רוצים להשאיר שחקנים, אנחנו יכולים". לנציאנו
(צילום: עוז מועלם)
אבל עכשיו כולם כבר עם הפנים קדימה, והקבוצה מתארגנת מחדש אחרי קיץ מטלטל. שני העוגנים הישראלים שלה, רפי מנקו וגיא פניני, עזבו יחד למכבי ת"א. למרות האליפות וההגעה לשלב הפיינל־פור של הליגה האירופית, המקומיים הבכירים העדיפו להיפרד, אבל את לנציאנו זה לא מטריד. "רפי היה צריך להישאר פה מבחינה ספורטיבית, ומבחינה כלכלית הוא קיבל כמובן שדרוג", אומר לנציאנו בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet. "לזכותו ייאמר שהוא התקשר אליי לפני החתימה, ואיחלתי לו הצלחה".
הייתם יכולים להשאיר אותו? "כן, אם היינו משתגעים, אבל אני לא חושב שצריך להשתגע. יש גבול. זו לא חולון של פעם. אם אנחנו רוצים להשאיר שחקנים, אנחנו יכולים".
"לא כל האוהדים שלנו טלית שכולה תכלת. יש אוהדים חמים יותר, שלא מתנהגים כמו שצריך, אבל יש עלינו זכוכית מגדלת. אותו דבר קורה להפועל ת"א בכדורסל ולבית"ר בכדורגל"
שון דוסון, השם הכי מוכר מהישראלים שחתמו, הוא המחליף האולטימטיבי למנקו? "אני לא רואה בשון מחליף. יש לו את היכולות, וכשהוא שחקן בריא – הוא הכישרון הישראלי הכי גדול שיש. הוא לא היה ברירת מחדל כי נמרוד לוי לא בא. רצינו את נמרוד בגלל התפקיד והגובה שלו, לא בזכות האיכויות כמחליף של מנקו. ברגע שזה לא הסתדר, פנינו לשון".
הכדורסלן הישראלי חשוב לך? בחולון הזרים יותר דומיננטיים. "זה לא נכון, וחשוב שכולם יידעו. מאוד רצינו את נמרוד. נתנו לו הצעה חריגה בצורה מטורפת. הוא פתאום בא עם דרישות חדשות, ולא משנה אם הן היו מוצדקות או לא, זו כבר רכילות. הוא עשה הכל כדי שהחתימה לא תקרה. לפניו רצינו את גבי צ'אצ'אשוילי. הצענו לו את תפקיד הישראלי המוביל. הנה שני שחקנים שיכלו לשחק באלופת המדינה ולא רצו מהסיבות שלהם".
6 צפייה בגלריה
לנציאנו
לנציאנו
"האליפות ב-2008 הייתה הבלחה לעומת הנוכחית"
(צילום: עוז מועלם)
עשו טעות? "עניין שלהם. צ'אצ'אשוילי בחר לשחק בקבוצה בגרמניה שהיא בוודאות לא באמברג של פעם, אבל אולי הוא עוד ישחק פה. לוי בחר להישאר בגליל ולהוביל שם, למרות שהיה יכול לשחק פה ולהוביל, בטח בליגה הישראלית. הטענה הזו שישראלים לא משחקים זו אגדה. הראינו את זה השנה עם מנקו, וזו גאווה שאנחנו המקפצה הכי טובה".
איך הרגשת עם העזיבה של הקפטן פניני? "הבנתי ממנו שהייתה לו שיחה עם גיא גודס, והוא הרגיש שלא יהיה בתפקיד מרכזי. הוא ראה בזה הזדמנות לחזור למכבי ת"א. בירכתי אותו. מה שפניני נתן לנו, אף אחד לא ייקח לו. הייתי שמח אילו היה נשאר, והופך להיות פה מנהל מקצועי או מאמן. אולי זה עוד יקרה, הדלת בחולון פתוחה עבורו".
6 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
"בירכתי אותו". פניני
(צילום: עוז מועלם)

"מאמין ששלמה אייזיק ייצא מזה"

בחודש שעבר עברה הפועל חולון זעזוע שאינו קשור לכדורסל עם התפוצצות פרשת "יונט קרדיט" - חברה שפועלת בתחום האשראי החוץ־בנקאי. אחד המייסדים ובעלי השליטה שלה, שלמה אייזיק, היה בעבר מבעלי הקבוצה ובהמשך נותן החסות העיקרי. מנהלי "יונט קרדיט" נחשדים בעבירות מרמה והלבנת הון. לנציאנו מבהיר: "חברת יונט שפירסמה אותנו זה משהו אחר. היא שייכת לשלמה במאה אחוז".
אתם עדיין חברים? "כן. שלמה ואני בקשר. הוא אוהד הפועל חולון שעזר המון לקבוצה ויש לו חלק גדול בהצלחה בשנים האחרונות. הוא נקלע לסיטואציה הזו, ואני מאמין שייצא ממנה. לא נראה לי שבן-אדם שמשקיע כל־כך הרבה מיליונים בקבוצה מאהבה, יחפש את הכמה מיליונים במקום אחר. לא יודע מה היה שם, אבל מההיכרות איתו, אני לא חושב שיש לו יד ורגל בכך".
6 צפייה בגלריה
שלמה אייזיק
שלמה אייזיק
"יש לו חלק גדול בהצלחה בשנים האחרונות". אייזיק
(צילום: עוז מועלם)
יש לו עדיין חלק בהחלטות במועדון? "שלמה אומר את דעתו, אבל אין לו שום השפעה על החלטות. זה ככה כבר שנתיים. הוא מקבל פה את הכבוד שמגיע לו".
אתם מחפשים ספונסר חדש ולא מוצאים. חושש שלא תצליחו למלא את החלל? "אנחנו מחפשים ספונסר ראשי בתנאים שלנו, וזה משהו שלדעתי נוכל להתגבר עליו. אני חייב להגיד שהבאנו את מי שאנחנו רוצים, בלי קשר לעניין הספונסר. יש לנו את המקורות להשלים את החסר, אם יהיה חסר".

"עד שהלב יגיד די"

בחורף הקרוב יחגוג לנציאנו 59, אבל קודם הוא פותח את עונת בר המצווה בתפקיד היו"ר, לצד עיסוקו כבעלים של סוכנות לביטוח. "התפקיד נחת עליי, זה לא משהו שהחלטתי", הוא מספר. "היו לי אז שתי אופציות - להישאר אוהד רגיל ולהגיד 'אוקיי, יקרה מה שיקרה, ושהקבוצה תתפרק', או לעשות משהו".
6 צפייה בגלריה
לנציאנו
לנציאנו
"התפקיד נחת עליי, זה לא משהו שהחלטתי". לנציאנו
(צילום: עוז מועלם)
עשית מעבר חד מהיציע. הרבה פעמים נראה שאתה פועל מהבטן, כאוהד. "בשנתיים האחרונות כן, עד אז לא. אם אתנהג כמו ארצי פרטי (מנכ"ל גלבוע/גליל), שכל רגע נכנס למגרש, אורחק לצמיתות. כשאני אומר משהו מאחורי הספסל, אפילו לא יושב שם, ישר קופצים".
נטפלים אליך סתם? לאוהדים שלכם סתם? אתם הקבוצה שספגה הכי הרבה קנסות בעונה שעברה. "שום דבר לא קורה סתם, אני לא תמים. לא כל האוהדים שלנו טלית שכולה תכלת. יש אוהדים חמים יותר שלא מתנהגים כמו שצריך, אבל יש עלינו זכוכית מגדלת. אנחנו קבוצה שמביאה למשחקי חוץ אפילו אלף אוהדים, ככה שהאופציות יותר גדולות. אותו דבר קורה להפועל ת"א בכדורסל ולבית"ר בכדורגל".
6 צפייה בגלריה
שירז לנציאנו
שירז לנציאנו
הבת שירז לנציאנו. שחקנית במשרה מלאה
(צילום: עמית נועם)
רואה את עצמך בתפקיד עוד הרבה שנים? "עד שהלב שלי יגיד די. זה חיבור שאי אפשר להסביר אותו. זה חשוב שיש לאדם משהו לנפש, שהוא עשה דברים לעיר ולמועדון שלו. האוהדים זה הדבר הכי חשוב לי. כשיש בעיות, המשטרה פונה אליי, והם מקשיבים לי. אני כבר סבא ומוצא את הזמן, כי זו תחושה של שליחות".
אתה גם אבא של השחקנית והזמרת, שירז. איך אתה מרגיש עם הפרסום שלה? "עכשיו היא התקבלה לסדרה חדשה, תוכנית ילדים מאוד נצפית. אני בטוח ששירז תגיע לאן שהיא רוצה. היא דומה לי בקטע הזה".