איל שפירא, שאביו עמיצור שפירא ז"ל נרצח ע"י טרוריסטים באולימפיאדת מינכן 1972, ישתתף ביום שני הקרוב בטקסי ההנצחה שייערכו בעיר במלאת 50 שנה לטבח הי"א. לנסיעה יצטרף בנו, עמיצור, שקרוי על שם הסב שלא זכה להכיר.
כזכור, שפירא התנגד מלכתחילה להחלטת האלמנות אילנה רומנו ואנקי שפיצר, שמייצגות חלק מהמשפחות, להחרים את הטקס כל עוד הגרמנים לא ישדרגו משמעותית את סכום הפיצויים שהציעו. "התניית ההשתתפות באירוע בשדרוג הצעת הפיצויים שישלמו הגרמנים למשפחות החללים, והעברת הנושא הכספי לחזית השיח פוגעת בזכר ובכבוד הנרצחים", אומר בנו של מאמן האתלטיקה שנרצח.
1 צפייה בגלריה
איל אייל שפירא בן של עמיצור שפירא נרצח רצח מינכן גרמניה
איל אייל שפירא בן של עמיצור שפירא נרצח רצח מינכן גרמניה
"במה האנטישמים תמיד האשימו את היהודים? בבצע כסף". איל שפירא
(צילום: עוז מועלם)
"במה האנטישמים תמיד האשימו את היהודים? בבצע כסף", מוסיף שפירא, שאיבד את אביו בגיל 15 וחצי. "המאבק על הפיצויים הוא צודק, אבל אינו קשור לטקסים שהגרמנים מארגנים. להפך, אנחנו חייבים להגיע לשם כדי לבטא את מורת רוחנו מהדבר העיקרי – הניסיון של הגרמנים להתנער מאחריותם לרצח. חייבים להגיע לשם ולדרוש את פתיחת הפרוטוקולים של חקירת שרשרת המחדלים שהובילו לאסון, ולדרוש לקיחת אחריות והצהרה ברורה, גם של הוועד האולימפי הבינלאומי, שבוצע שם רצח. לא מילים מכובסות כפי שהושמעו בטקס הפתיחה בטוקיו".
בהזמנה הרשמית שקיבל שפירא מהמארגנים בעיריית מינכן נאמר: "אנו מודים לך על כוונתך להשתתף עם בנך בטקסים שייערכו במינכן ובפירסטנפלדברוק (שדה התעופה בו נרצחו תשעה מבני-הערובה הישראלים ושוטר גרמני, בעקבות ניסיון החילוץ הכושל – ע"פ), ומצפים לראותכם". הודעה דומה קיבל שפירא ממשרד הפנים, הספורט וההגירה של ממשלת בוואריה. אגב, למרות הודעת רומנו ושפיצר כי ההחלטה להחרים את הטקס היא סופית, נשלחה ביום שני הודעה למשפחות מטעם משרד עוה"ד קנופס בהולנד, שמייצג אותן. בהודעה נמסר כי המו"מ עם הגרמנים על הגדלת הפיצויים נמשך במלוא המרץ.
"אנחנו עדיין מקווים שנוכל להגיע להסדר לפני 5 בספטמבר 2022", נאמר במכתב. עכשיו, ככל שמתקרב הטקס ביום שני, מתרבים הסימנים שהמשפחות המחרימות יקבלו הצעה משודרגת, שתאפשר להן לרדת מהעץ.
מסתמן כי משפחות י"א חללי מינכן צפויות לקבל את ההצעה הגרמנית החדשה ולהשתתף בטקס בשבוע הבא.