הבורסה בת"א ננעלה היום (א') בירידות שערים חדות במדדים המובילים: ת"א 35 ירד ב-1.6% ות"א 125 בכ-1.6%. ברקע, הנאום הניצי בליל שבת של נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב ג'רום פאוול שאמר כי הריבית בארה"ב תמשיך לעלות בשיעורים משמעותיים, מה שהביא לירידות שערים חדות במיוחד בנאסד"ק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנאומו בסימפוזיון ג'קסון הול היוקרתי, אמר הנגיד האמריקני שהפדרל ריזרב יעשה הכל כדי לבלום את האינפלציה הגבוהה ביותר זה 41 שנה שהגיעה בארה"ב לשיא של 9.1% והתמתנה מעט בחודש האחרון לשיעור של 8.6%.
1 צפייה בגלריה
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
הקו הקשוח מול האינפלציה והכוונה של הפדרל ריזרב להמשיך בהעלאות הריבית החדות שלחו את המדדים בוול סטריט לירידות חדות. "עם ריבית גבוהה, האטה בצמיחה ושוק תעסוקה רפה ייווצרו תנאים שיאטו את האינפלציה, אך גם יסבו כאב למשקי הבית ולבתי עסק", אמר פאוול מוקדם יותר בטרם החל לנאום. "אלה הם המחירים שיש לשלם על מנת להוריד את האינפלציה".
פאוול נחוש להילחם באינפלציה הדוהרת באמצעות מדיניות אגרסיבית של הבנק המרכזי שהוא מוביל. הבנק המרכזי בארצות הברית העלה השנה את הריבית בחדות עד לשיעור של 2.5% בשל האינפלציה הדוהרת. בחודש שעבר לאחר שהבנק הקפיץ את הריבית ב-0.75% אמר כי "תיתכן העלאה נוספת של 0.75% בישיבה של ספטמבר. אם הדבר יתאים תיתכן גם העלאה חזקה יותר".
הנאום של יו"ר הפד שלח כאמור את וול סטריט לירידות חדות שלשום. נאסד"ק נחתך ב-3.9%, S&P 500 נפל ב-3.4% ודאו ג'ונס מחק 3% ביומו הגרוע מאז מאי. מדד הפחד קפץ ב-17.5%. בלטו במסחר: גוגל שנפלה ב-5.4%, ומטא ואמזון שאיבדו 4.2% ו-4.7%, בהתאמה; מניית חברת הגיימינג EA עלתה ב-3.5% אחרי דיווח כי אמזון מתכננת לרכוש אותה. בסיכום שבועי, דאו ג'ונס נפל ב-4.2%, S&P 500 נחתך ב-4%, ונאסד"ק איבד 4.4%.
בעקבות זאת מצפים האנליסטים שגם בבורסה בת"א יירדו היום ואולי גם בימים הבאים שערי המניות וזאת לאחר שגם בישראל העלה בנק ישראל את הריבית בשלושת רבעי האחוז בשבוע האחרון.
גם בבריטניה מתקשים להתמודד עם האינפלציה המשתוללת. רגולטור האנרגיה בבריטניה (Ofgem) הודיע שלשום על העלאת התקרה השנתית של מחירי האנרגיה לצרכנים, החל מ-1 באוקטובר, ל-3,549 פאונד - זינוק של 80% לעומת התקרה הנוכחית שעומדת על 1,971 פאונד. מדובר במחיר המרבי שספקי האנרגיה באנגליה, ווילס וסקוטלנד רשאים לגבות מהצרכנים עבור חשמל וגז - והוא מעודכן כמה פעמים בשנה בהתאם למחירים בשווקים. התקרה האמורה נוגעת ל-24 מיליון משקי בית.
מחירי הגז הרקיעו שחקים באחרונה, לאחר שרוסיה הקטינה את האספקה בעקבות הסנקציות שהוטלו עליה לאחר פלישתה לאוקראינה. הדבר הביא גם לזינוק במחירי החשמל. מוקדם יותר השנה, Ofgem הודיעה כי תבצע חישוב מחדש של תקרת המחירים בכל שלושה חודשים, במקום בכל חצי שנה, עקב התנודתיות הגבוהה של המחירים.
ביולי הודיעה ממשלת בריטניה כי תעניק 400 פאונד לכל משק בית במשך שישה חודשים, החל מאוקטובר, כדי לסייע בתשלום החשבונות; זאת בנוסע לתשלום חד-פעמי של 650 פאונד ל-8 מיליון משקי בית בעלי מצב סוציואקונומי נמוך. חלק מספקי האנרגיה הודיעו אף הם על חבילות סיוע.
האינפלציה בבריטניה הגיעה ביולי ל-10.1%, ולפי תחזיות היא עלולה להגיע לרמה מבהילה של 18% ברבעון הראשון של 2023.
פורסם לראשונה: 07:39, 28.08.22