זו המדינה שמחיר החשמל שלה יזנק ב-80%

מחיר החשמל זינק ב-8.6% בישראל ועורר ביקורת ציבורית • בבריטניה המשבר חריף יותר - תושבי הממלכה ישלמו הרבה יותר

עמודי חשמל (אילוסטרציה), צילום: דודוגרינשפן

בזמן שבישראל תעריף החשמל עלה החל מ-1 באוגוסט ב-8.6%, מה שעורר לא מעט ביקורת ציבורית, בבריטניה הדברים נראים חמור הרבה יותר. רשות האנרגיה של בריטניה הודיעה היום (שישי) על התייקרות מחירי החשמל והגז ב-80% עבור תושבי הממלכה, וזאת בעקבות זינוק במחירי הגז באירופה.

לפי ההודעה של רגולטור החשמל הבריטי, המחיר המרבי אותו ספקי האנרגיה יוכלו לגבות בשנה יעלה ל-3,549 ליש"ט בממוצע מ-1,971 ליש"ט.

העלאת חשבונות החשמל והגז נוגעת לכ-24 מיליון משקי הבית, 4.5 מיליון משקי הבית נוספים נמצאים בתוכניות תשלום מראש ועבורם החשבון יעלה מ-2,017 ליש"ט ל-3,608 ליש"ט. כך דיווחה היום רשת CNBC.

המגבלה אינה חלה בצפון אירלנד, שם הספקים יכולים להעלות מחירים בכל שלב לאחר קבלת אישור מרגולטור אחר. מחירי הגז זינקו לרמות שיא במהלך השנה האחרונה – היציאה ממשבר הקורונה יצר עלייה בביקושים לאנרגיה, ובמקביל אספקת הגז שובשה לאחר המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.

צפון אירלנד. ניצלה מהעלייה החריפה, צילום: רויטרס

נציין כי האינפלציה בבריטניה כבר הגיעה ביולי האחרון ל-10.1% בשנה האחרונה – פי שניים מזו של ישראל. לפי תחזית של אחד הבנקים הגדולים בעולם, סיטי, האינפלציה תגיע לרמה של 18% כבר ברבעון הראשון של 2023.

'קטסטרופה'

ביולי הודיעה הממשלה הבריטית כי תשלם מענק של 400 ליש"ט לכל משקי הבית מעל שישה חודשים מאוקטובר כדי לסייע בחשבונות, כאשר תשלום חד פעמי נוסף של 650 ליש"ט יועבר ל-8 מיליון משקי בית בעלי הכנסה נמוכה. חלק מהספקים הכריזו גם על חבילות תמיכה ללקוחות. ואולם, הדבר זכה לביקורת נרחבת בשל אי טיפול בשורש הבעיה.

"החורף נגיע לקטסטרופה - חשבונות האנרגיה העולים עלולים לגרום נזקים פיזיים וכלכליים חמור למשפחות רבות ברחבי בריטניה", אמר ג'וני מרשל, כלכלן בכיר בריטי. "אלפים יהיו מנותקים מאנרגיה לחלוטין, מיליונים לא יוכלו לשלם חשבונות ויצברו קנסות".

המשבר הפוליטי והמלחמה באוקראינה השפיעו. זלנסקי וג'ונסון, צילום: אי.פי.איי

כמה אסטרטגיות להתמודדות עם המשבר הוצגו על ידי פוליטיקאים, חברות ייעוץ וספקים בעצמם, אך הבלגן הפוליטי בבריטניה הוביל לכך שאף אחת הצעה לא מומשה.

בראיון בלעדי ל"ישראל היום" שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס למצבה של ישראל בהשוואה למדינות אחרות בעולם. "אנחנו כרגע באינפלציה של 5.2% בשנה, אבל יש רק שתי מדינות בעולם, בהן האינפלציה יותר נמוכה – שוויץ ויפן. ביפן האוכלוסייה הולכת ומצטמקת ואנחנו אוכלוסייה עם גידול טבעי הכי גבוה בעולם המערבי. בנושא הצמיחה – אנחנו בקצב צמיחה הכי גבוה בעולם המערבי, בחודש האחרון היינו ב6.8%. בואו נסתכל על המחירים והעובדות – המים במדינת ישראל ב-70% יותר זולים מהממוצע העולמי, תעריף החשמל הרבה יותר זול מהממוצע של האיחוד האירופי, הוא עולה חצי ממה שעולה בגרמניה", הוא אמר.

השר ליברמן הוסיף: "אני אומר שאין פה משבר במדינת ישראל, להיפך, אנחנו מתמודדים עם המשבר הכלכלי יותר טוב מכל מדינה אחרת בעולם. תראו מה קורה בבריטניה - הם כבר יותר מ10% אינפלציה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר