תוחלת החיים תגדל, איברים ובתים יודפסו בתלת מימד: הדו"ח המיוחד שחוזה את עתיד העולם

מזון צמחוני יגדל בערים ולא באזורים חקלאים • הציבור לא יאמץ בשר מתורבת • עלייה במספר הטילים על קוליים במישור הביטחוני • דו"ח "הצבעה על פוטנציאל טכנולוגיות מפציעות כמצע מודיעיני לתכנון אסטרטגי ולקידום העליונות הטכנולוגית הישראלית" הופץ למשרדי הממשלה וחוזה את פני האנושות בעתיד

סטודנטים עם מדפסת תלת מימד (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

הציבור לא יאמץ את הבשר המתורבת, התחבורה תהיה אישית, החקלאות תהפוך להיות פרטנית ומדויקת, ולוויינים ישוגרו ממטוסים ולא מהיבשה. אלה רק חלק ממצאי דו"ח מיוחד שהופץ לאחרונה בקרב כל משרדי הממשלה, במטרה להכין אותה לשינויים טכנולוגיים שישפיעו על העולם.

הדו"ח נקרא "הצבעה על פוטנציאל טכנולוגיות מפציעות כמצע מודיעיני לתכנון אסטרטגי ולקידום העליונות הטכנולוגית הישראלית". הוא חובר במשרד המודיעין באמצעות מערכת בינה מלאכותית מתקדמת לניתוח 'נתוני עתק' (BIG DATA), יחד עם משרד המדע ומפא"ת.

מתוך 300 אלף מאמרים אקדמיים שנסקרו, נבחרו 500 "טכנולוגיות מפציעות" שעשויות לדעת האנליסטים לשנות באופן משמעותי את המציאות הנוכחית במגוון רחב של תחומים, ועל כן מחייבים תשומת לב ממשלתית. חלקן ישפיעו בטווח הקצר של 3-5 שנים, אחרות בטווח בינוני של 5-10 שנים, והאחרות בטווח ארוך של 15 שנה.

בטווח הקצר צופים המומחים הצלחה בפיתוח מסכים גמישים, כניסת מערכות תקשורת מבוססות אור ותחבורה אישית מבוססת ריחוף. בתחום הרפואה הצפי הוא שהדפסת איברים והנדסת רקמות יהפכו שימושיות. בטווח הבינוני אותרו פחות טכנולוגיות מאשר בשתי הקבוצות האחרות. עם זאת הצפי הוא ששורה של התפתחויות יביאו להארכה נוספות בתוחלת החיים של בני האדם. בתחום הצבאי, צפויה כניסה מסיבית של טילים על קוליים.

בטווח הארוך (עד 15 שנים), הטכנולוגיות רחוקות מהבשלה, אך הדו"ח כן מצביע על מספר כיוונים. ביניהם, גידול מזון צמחוני בערים ולא באזורים חקלאיים וכניסת בתים שהודפסו בתלת ממד. אנרגיה ירוקה צפויה לתפוס מקום משמעותי יותר וכן יחולו פריצות דרך בתחום החומרים.

מזון צמחוני יגדל בערים. שדה חקלאי (אילוסטרציה), צילום: לירון מולדובן

מנכ"ל משרד המודיעין, ד"ר אלכס דן, אמר בעקבות הדו"ח כי "עבודת המחקר היא תוצר עבודה משותפת של משרד המודיעין ומשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. מדובר בשילוב ייחודי בין הערכות לבין ניתוחים, שבוצעו באופן ממוכן בהתבסס על נתוני עתק וכלי למידת מכונה, המיושמים על בסיס מתודולוגיה ייעודית שפותחה לצורך כך. אנחנו מאמינים כי דוח הטכנולוגיות המפציעות מהווה צעד חשוב והכרחי בקידום תהליכים חדשניים במשרדי הממשלה השונים ובתכנון מותאם ומשופר יותר, המאפשר להיערך מבעוד מועד לניהול הסיכונים ולמיצוי ההזדמנויות הקיימות. אנו מלאי תקווה כי הדוח יהווה מנוע ליצירת תהליכי שירות ותהליכי תכנון מדיניות משופרים, ולהיערכות מיטבית לעתיד הצפוי".

הילה חדד חמלניק, מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה: "משרדי הממשלה חייבים לצפות פני עתיד ולהכיר את הטכנולוגיות של המחר - על ההזדמנויות והסיכונים שהן צופנות כאחד. הטמעת הכלים שפותחו בשותפות עם משרד המודיעין תיתן למדינת ישראל את היכולת להיערך טוב יותר לטכנולוגיות שישפיעו על עתידה, להשתמש בהן ולמנף אותן לטובת כלל האזרחים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר