ב' סיון התשפ"ד
08.06.2024
לקראת אחדות • חשיפה

מגעים בין 'דגל' לבעלזא לקראת סיום המחלוקת האידיאולוגית | המתווכים וההצעה

אחרי שבועות של חששות כי 'יהדות התורה' לקראת פיצול היסטורי על רקע מחלוקות אידיאולוגיות, נראה כי הסאגה נפתרת, כאשר מתנהלות פגישות מצד גדו"י וגם במישור המנהלי לריצה משותפת | וגם, חילופי ההאשמות בפגישה הסוערת של המזכ"לים: "היינו ה'שאבעס גוי' שלכם"

מגעים בין 'דגל' לבעלזא לקראת סיום המחלוקת האידיאולוגית | המתווכים וההצעה
הרבי מבעלזא/ הגר"ג אדלשטיין צילום: יונתן זינדל/אהרן קראהן, פלאש 90

המועד הסופי להגשת הרשימות לכנסת ה-25 מתקרב בצעדי ענק, ובמפלגת 'יהדות התורה' מתגבשים לקראת הסכם לריצה משותפת.

כעת נראה כי הטענות מצד "דגל התורה" לפערים "אידיאולוגיים" מול "אגודת ישראל", בעיקר בסוגיית החינוך מול בעלזא, תגענה לפתרון בשיח ישיר המתנהל בימים אלה בין גורמים בחסידות בעלזא לאנשי ביתו של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בפגישה שהתקיימה אתמול בין ראשי 'יהדות התורה' משה גפני ויצחק גולדקנופף בבית 'דגל התורה' בבני ברק, הונחה הצעה מצידו של גפני שתביא פתרון גם לבעיות ה"אידיאולוגיות" שנטענו.

במידה והמתווה עליו נודע ל'בחדרי חרדים' יוסכם בין הצדדים, הרי שהוא ייתן מענה לטענות של 'דגל התורה' על כך שתוכנית לימודי חול במוסדות בעלזא מביאה לפגיעה בחינוך החרדי.

לפי ההצעה שגיבשו בלשכת גפני, בבעלזא לא יצטרפו בפועל לתוכנית הלימודים שרקמו מול משרדי החינוך והאוצר, תוכנית "תקצוב לפי יעדים" שמגביר את לימודי החול במוסדות, מהלך שממילא נתקל בבעיות משפטיות, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון טרם חתמה על הקול קורא שמאשר את יישום הרפורמה. מנגד ב'דגל התורה' יחתמו כי 'יהדות התורה' כולה מתחייבת למצוא פתרון הולם למצוקה של מוסדות החינוך של חסידות בעלזא ואף להתנות זאת בכניסת המפלגה לקואליציה.

גפני, אייכלר ואשר. צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

רק נזכיר, כי במקור דרשו בחסידות בעלזא להצטרף ל'חינוך העצמאי' אך ב'דגל' הליטאית סירבו להיענות לדרישה, ואף תקפו אותם מעל גבי ביטאונם 'יתד נאמן' לאחר שעשו את הצעד עם משרד החינוך.

ב'דגל' אף הלכו עוד צעד קדימה ומבקשים מבעלזא להתחייב כי גם באם השרה שאשא ביטון תחתום על הקול קורא, הרי שיתחייבו לא להצטרף לתכנית עד אשר יימצא פתרון. מנגד בכירים בבעלזא אומרים ל'בחדרי חרדים' כי הפתרון היחיד המקובל הוא צירוף המוסדות לחינוך העצמאי, כשגם אז תידרש התנצלות על הפגיעה הקשה בכבודו של האדמו"ר מבעלזא בגין כל ההתקפות מצד 'דגל' שהתעלמו מהוראת בכיר האדמו"רים להוציא לפועל את התוכנית בעקבות המצוקה הקשה במוסדות.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי במגעים המתנהלים בימים האחרונים מתחת לרדאר שותפים, מוטי פלאי, נינו ונאמן ביתו של רה"י הגרי"ג אדלשטיין, ומצד בעלזא, הגאון רבי אברהם דירנפלד, והרב ראובן ברייש, מנכ"ל מוסדות בעלזא בב"ב, חבר ועדת השמונה, כשבמגעים מעורבים גם הרב דוד שפירא, נכדו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל וגם רבה של מודיעין עילית, הגאון רבי מאיר קסלר.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי בעוד רק מחר (חמישי) ייפגשו לפגישת מו"מ פורמלית ראשונה, כבר בשבוע שעבר נועדו מזכ"לי המפלגות, משה שיפמן מצד 'דגל התורה' וחנוך זייברט מצד 'אגודת ישראל' לפגישת מו"מ ראשונה, שם העלו את הדרישות השונות לקראת שיחות המו"מ שיחלו באופן מעשי מחר בפגישה שאליה יצטרפו גם חברי הכנסת אורי מקלב ומאיר פרוש.

אייכלר ופרוש. צילום: אהרן קראהן, פלאש 90.

בפגישה בשבוע שעבר, הציג משה שיפמן את הבעיות מול הסיעה החסידית וטען כי 'אגודת ישראל' בתוכה התנהלה באופן מפוצל בשנה האחרונה, "גפני היה מסכם עם ליצמן דברים קודם ישיבת הסיעה, ואז הוא הגיע לישיבה ואייכלר ופרוש היו משנים ודורשים דרישות", על כך ענה לו זייברט כי מכיוון שיש נציג חדש מטעם חסידות גור, מעתה הסיעה תפעל בשת"פ כאשר הנציג המיועד יצחק גולדקנופף יתנהל במשותף עם שאר הנציגים בניגוד לקודמו יעקב ליצמן שהיה בנתק ממושך עם חלק מהנציגים.

טענה נוספת שהעלו ב'דגל התורה' היא כי "לפי ההסכם הקיים, אגודת ישראל מקבלת גם את המקום הראשון וגם את התפקיד הבכיר, שהיא מקבלת את תפקיד השר", זייברט השיב במתקפה: "אנחנו היינו ה'שאבעס גוי' שלכם ולקחנו שרים, מוזמנים לקחת שרים בעצמכם, אתם בוחרים תפקיד ראשון", שיפמן השיב: "אבל גפני רוצה את ראשות ועדת הכספים".

במישורים האלה נראה כי הסיעות בדרך להבנות, גם בנושאים העקרוניים שבין 'דגל' לחסידות בעלזא נראה כי הולך לפתרון וגם בנושא המיקומים נראה כי ב'דגל' בסך הכל מבקשים להבטיח את תפקידו של גפני בראשות ועדת הכספים, ושלא לדון על שינויים בסדרי המקומות. מה שמגביר את התרחיש כי בעוד שלושה שבועות יגישו יחדיו 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל' רשימה מאוחדת וירוצו יחד תחת סיעת 'יהדות התורה' המאוחדת לכנסת הבאה.

חשיפה בחירות לכנסת ה-25 דגל התורה אגודת ישראל יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד